Vi kæmper lidt med at få det varme vand rundt til alle radiatorer i et gammelt hus, med delvist ret store rør og meget store jern radiatorer. Det er monteret en ny Grundfoss Alpha 3 pumpe og her senere i dag, tager jeg en tur mere med udluftning af systemet. Nu har jeg læst at man med fordel kan tilføje nogle liter kølervæske til vandet, da det nedsætter modstanden i rørene og skulle gøre det lette for cirkulations pumpen, at få vandet rundt. Er der nogle der har nogle store indvendinger imod dette?
Og 2 bonus spørgsmål:
Er der enighed om at fyr og cirkulations pumpe bør slukkes når der udluftes?
Hvilken indstilling skal jeg vælge på Alpha 3 pumpen i sådan et gammelt etstrengs system?
Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
Kølervæske
-
- Stoker I
- Mit fyr: BlackStar+ 16 Kw
- Areal: 265
- Brændsel: VIDA træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4880
- BWJ
- Stoker XVII
- Areal: 155
- Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Givet likes: 189 gange
- Modtaget likes: 228 gange
Re: Kølervæske
Jesper Arning skrev:Vi kæmper lidt med at få det varme vand rundt til alle radiatorer i et gammelt hus, med delvist ret store rør og meget store jern radiatorer. Det er monteret en ny Grundfoss Alpha 3 pumpe og her senere i dag, tager jeg en tur mere med udluftning af systemet. Nu har jeg læst at man med fordel kan tilføje nogle liter kølervæske til vandet, da det nedsætter modstanden i rørene og skulle gøre det lette for cirkulations pumpen, at få vandet rundt. Er der nogle der har nogle store indvendinger imod dette?
Og 2 bonus spørgsmål:
Er der enighed om at fyr og cirkulations pumpe bør slukkes når der udluftes?
Hvilken indstilling skal jeg vælge på Alpha 3 pumpen i sådan et gammelt etstrengs system?
Den med glycol har jeg godt nok aldrig hørt

Mon det at du ikke kan få ordentlig varme på, er fordi at en "klog" har monteret forkerte termostatventiler, og ikke ventiler beregnet til 1-strengs, i det tilfælde kommer der ikke meget varme på.
Og ja pumpe bør slukkes, min. ½ time før der udluftes, så luften når at samle sig.
Hvis du bruger Grundfos GO Balance-appen er der tips og tricks til indstillingen af pumpen i real time.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.