pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
FinnLykke
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af FinnLykke »

Hej med jer derude.

Jeg har besluttet mig for at etablere pillefyr m.m. i kælderen. kedlen er valgt og princippet i opbygningen af anlægget er overvejende på plads.

for at optimere pladsen og minimere arbejdet med piller m.m. vil jeg bygge en silo på stedet med en højde på ca 180 cm, bredde op til 300 og en dybde på 100, alle mål er ca og med hensyn til pladestørrelser m.m.
Jeg har ikke helt erfaringen med vinklerne på siloen så pillerne falder korrekt til på den glatte overflade !!!

jeg har tegnet og tænkt at vinklerne formodentligt skal være imellem 30-45 grader. jeg har tænkt på 45 grader i vinklen omkring pillesneglen og måske lidt mindre vinkel 30-35 grader længere oppe i konstruktionen for at optimere kapaciteten m.m. ??? er det fornuftige antagelser ?

Jeg er vel klarover at det gælder om at få glatte flader uden krater og meget gerne lakeret eller dyre blyferplader eller lignende.
jeg har overvejet at benytte tagfiner som vil blive malet m.m. for at optimere/minimere modstanden samt en rimelig stærk konstruktion så jeg ikke skal have så meget gevindstål til at holde siderne sammen.

påfyldning af siloen vil være fra et kældervindue som er placeret midt i siloen, det betyder at jeg kan fylde den op via rør eller sliske direkte fra traileren, så skal jeg ikke arbejde væsentligt med sækkene m.m.

det er mine overvejelser, hvad siger I ??? :-)

jeg har tidligere fået hjælp til valg af kedel i dette forum, tak for det.
MVH. Finn

FinnLykke
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af FinnLykke »

her er en tegning over den tank jeg tænker på den vil kunne indeholde op til 4 m3 med top på efter min beregning :-)

hvor meget fylder 1 palle piller ?
download/file.php?mode=view&id=14287
Vedhæftede filer
IMG_3042.JPG
MVH. Finn
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af bennylar »

Tja 1 palle piller??
Jeg har en 320 liters tank og der går 14 sække (8mm) af 15 kg i , så er der lige en lille top på..
ved ikke om du kan få noget ud af det..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af Tom_AT »

En palle træpiller, altså ca 1 Ton fylder noget der ligner 1.5 m3.
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af JFinderup »

Tror du skal passe på med at komme under de 45 grader. Du risikerer pillerne ikke glider ned. Jeg mener jeg har set det som et erfaringstal på et godt tysk forum.
Hvad med kun have 45 grader ud til siderne og så få en lang snegl i bunden. Det giver væsentligt mere kapacitet.
En snegl som denne -> http://www.ebay.de/itm/Pellets-Raumaust ... 1532654312
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af HR LUCCA »

Inden du går i gang syntes jeg du også skal se efter et brugt magasin , der er sommetider nogle billige til salg fra gamle storker eller pillefyr .
Et eksempel https://www.guloggratis.dk/inde/opvarmn ... traepiller :wink:
Det kan godt være du ikke kan finde en nu , men de bliver sommetider solgt :wink:
FinnLykke
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af FinnLykke »

tak for info og henvisninger. Jeg har en kældertrappe og dør placering der betyder at siloen skal bygges på stedet for at det er muligt, desværre. men det bliver også lidt spænende at strikke sammen. prismæssigt er det en overkommelig pris i forhold til at købe en færdig silo.

i relation til pillesnegl er man ikke afhængig af fabrikanten ??? men kan frit vælge på marked ???
jeg syntes at priserne på Vølund / Metro er lidt pebrede i forhold til mange andre
jeg har behov for ca. 2m. vil jeg antage.
MVH. Finn
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af JFinderup »

I princippet er du ikke afhængig, men det kommer meget an på konstruktion og styring af fyret.
I mit tilfælde vil jeg kunne vælge frit. Styringen bestemme hvor længe der skal sendes strøm til motoren og hvor længe den skal holde pause. Motorens omdrejninger, Gearingen, sneglens udformning og ikke mindst pillernes lyst til at blive transporteret vil så bestemme hvor stor en mængde piller du får mens motoren kører. Styring & fyringen afhænger derfor mest af hvor mange gram piller der kommer i hver "sending". Det er derfor en kontrolvejning er så vigtig hver gang du skifter pille fabrikant.
Skiftes sneglen & motoren skal der ligeledes fortages en kontrolvejning. Formentlig vil de fleste fyr være ligeglade med fabrikatet bare ydelsen er nogenlunde ens... Det kan dog være noget andet med garantien.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
pendec

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af pendec »

Her fik skorstensfejeren et mindre flip da han så jeg brugte brandbart materiale som silo.

Så jeg vil anbefale at du checker med godkendelse af materiale hos din skorstensfejer, da træ jo er brændbart. Her skulle silo være i stål bygning før den var ok.

btw,
så er det kun hvis silo og kedel er i samme rum, taler du om transport fra et andet rum hvor denne træsilo laves, så er der vist ikke nogen problemer når en væg adskiller silo og pillefyr.
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Arh, fyret står jo i en brandcelle, og man må ikke uden videre have en 'fast forbindelse'
til et brændselslager udenfor brandcellen, for så har du ikke længere en brandcelle.

Hvis det er problemet, så kan det formentlig løses med en cellesluse, men vil klart anbefale
en samtale med fejeren, iden der bruges tid og penge på noget der måske kasseres.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Besvar