Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
pendec

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af pendec » 09 feb 2017 10:04

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Arh, fyret står jo i en brandcelle, og man må ikke uden videre have en 'fast forbindelse'
til et brændselslager udenfor brandcellen, for så har du ikke længere en brandcelle.
Denne silo i træ er vel en udskiftning af eksisterende, så der har du nok ret, når man mener "fast forbindelse".

Det jeg mente var en silo i andet rum med transport til silo på pillefyr som kan være lille og transportsystem fylder denne op.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af Bigfoot » 09 feb 2017 12:18

Jeg står selv i en lignende situation, og talte derfor med skorstensfejeren om det.

Jeg har nemlig en plan om at lave et fyrrum i et lille 8 kvm rum, og så med silo udenfor rummet i det værksted der er der.
Da jeg så taler med skorstensfejeren om det, så spørger han om det er en fuldmuret brandsikret mur den snegl skal gå igennem, når vi taler et 2m3 lager på den anden side end fyret.
For her er det en trævæg med gips på, og det er IKKE lovligt.
Det er noget med mængden i den åbne silo. Jeg mindes han sagde et maks var 1000 liter med åben top.
Og så det faktum at tanken er lavet i træplader, gør jo ikke hysteriet mindre.

Men, hvis du skulle få brug for en transportør til at fylde din tank med, eller lignende, så har jeg en fin stor snegl til salg, med kasse på og klar til at flytte piller for dig.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af Brandsen » 09 feb 2017 13:11

Halløj i forum,

Som en side bemærkning, var min opringelige plan også et lille fyrrum til Baxi, lavet som brandcelle,
men syntes det ville være irriterende og meget upraktisk med en stor branddør til cellen.

I et sjældent lyst øjeblik, fandt jeg på at mene både fyrrum + værksted i virkeligheden var én stor brandcelle,
og så skulle jeg bare have en stor branddør fra værkstedet ud til resten af staldlængen, og det var helt fint med mig,
og ingen problemer med at få det godkendt af fejeren. Der er naturligvis en murstensvæg mellem fyrrum og værksted,
for at begrænse støv og sod, og et dørhul på 110cm, men altså ingen branddør. Min brandcelle er på ca 65m2, så hvis
'nabo' rummet alligevel er brandsikret, så er det jo bare at definere cellen stor nok.

I mit tilfælde både billigere, nemmere og klart mere praktisk, så prøv at tænke tanken.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

FinnLykke
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af FinnLykke » 09 feb 2017 16:27

Jamen så er igen nogle ting der er kommet på plads, sneglen kan vælges bedst og billigst :-)
Træsiloen bliver på ca 3,5 m3 med vinkler omkring 45 grader for at piller falder ok ned.
Siloen skulle så kunne indeholde 2 paller piller.

Med hensyn til skorstensfejeren er alt ok, han ved at silo i træ kommer op, oplaget må være op til omkring 3-4 m3 uden problemer og tingene står i samme rum. han fortalte at det er tiden en brand bruger på at komme igennem konstruktionen de kontrollere, så selv og bjælkerne ikke er pakket ind er de så tykke at branden skal bruge lang tid på at komme igennem f.eks som han sagde. De gamle pudsede lofter var også ok, en gipsplade er ikke brandsikker men sinker blot en brand.

Der kommer brandmelder op og måske et lille kamera til at se i siloen for magligheden skyld.

jeg har informeret mit forsikringsselskab omkring ombygningen og de har sagt helt ok, ingen betydning for pris og dækning :-) de har derudover registreret ombygningen i små 2 mdr. som betyder dækning af skader og materialer i perioden hvis tyveri og uheld skulle komme :-) meget flink sagsbehandler i Tryg.

mange tak for hjælpen alle sammen.
MVH. Finn

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af JFinderup » 09 feb 2017 19:54

Held og lykke med siloen - Hold os gerne orienteret og læg billeder op efterhånden som konstruktionen skriveder frem - det kan give andre gode ideer. Det kan gøres som indlæg i "Mit fyrrum".
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af kovas » 10 feb 2017 10:17

Hej Finn.
Hvis du vil ha siloen helt selvtømmende så skal du noget over 45gr. Bunden i min er ca 60 gr og den tømmer ikke helt selv. Prøv feks at se denne her https://www.hedestoker.dk/3682_traepill ... GQodgyAJwQ den er meget stejlere end 45gr. sådan en kunne evt bruges som bund som man satte extra sider på. Hvis du laver noget selv så husk et skot ved sneglen så du kan tage sneglen væk uden at alle pillerne flyder ud på gulvet
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

FinnLykke
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af FinnLykke » 10 feb 2017 18:10

Så er der en foreløbig plan for operation pillefyr i kælderen.
jeg har vedlagt et billede som viser planerne, så må tiden vise om planerne holder :-) der er enkelte ting jeg mangler at snakke med smeden om, det er pumpeplaceringen af "hovedpumpen"
Pillefyrplan.jpg
MVH. Finn

FinnLykke
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: pillesolo i træ hjemmelavet ca 2-3 m2

Indlæg af FinnLykke » 05 mar 2017 20:02

så er siloen færdig og 1 palle 8mm piller er fyldt i :-)

Bundsiderne er lavet med 40 og 32 grader men de er hængslet så når siloen bliver tømt i en grad at pillerne ikke længere kan løbe til kan man hæve bundsiderne op over 45-50 grader så kan den tømmes.
de indvendige bundsider er lakeret med blank maling 2 gange for at give optimal mulighed for at pillerne skrider imod hullet, det virker fint :-
IMG_3169.jpg
IMG_3168.jpg
IMG_3163.jpg
IMG_3161.jpg
IMG_3158.jpg
IMG_3157.jpg
IMG_3166.jpg
MVH. Finn


Besvar