Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmelås ?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Bose54
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 nov 2016 10:42
Mit fyr: Atmos DC32s
Areal: 232
Brændsel: Træ + koks
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Varmelås ?

Indlæg af Bose54 » 18 nov 2016 06:17

Jeg har et spørgsmål til jer experter.
Min installation står i kælderen, bestående af en Atmos Dc32s og 4x500L akkutanke (svenske), samt en brændeovn som står i stuen som også er tilsluttet centralvarme anlægget.
I en anden tråd har jeg haft spørgsmålet om hvorfor mine tanke i løbet af 10-12 timer bliver ens i temperatur i top og bund og i denne forbindelse har jeg gået og ordnet noget isolering omkring nogle rør som jeg ikke syntes var ok.
Og her bemærkede jeg, at røret fra fremløbet af brændeovnen, som står oppe i stuen var varmt på et langt stykke, selv om der ikke var gang i brændeovnen.
Så kommer spørgsmålet, skal der være en varmelås på denne stregn og i givet fald, hvor langt ned skal denne gå ?
Dette kunne måske være at årsagen til, at lagdelingen i mine tanke ødelægges på grund af utilsigtet selvcirkulation!
Hilsen Jørgen


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varmelås ?

Indlæg af JFinderup » 19 nov 2016 14:57

Lyder som om en varmelås kunne være en god ide. Kunne du lave en skitse? Eller linke til den anden tråd?
Ernst Dragstrup vil højst sandsynligt komme med et bund på anbefalet højde af vandlåsen.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Bose54
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 nov 2016 10:42
Mit fyr: Atmos DC32s
Areal: 232
Brændsel: Træ + koks
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Varmelås ?

Indlæg af Bose54 » 20 nov 2016 11:37

P1040443.JPG
Jeg har taget et billede og håber at dette bedre beskriver hvorledes mit system er sat sammen.
Det øverste rør, det med T-èt er fremløb, røret der kommer ind i T-èt fra venstre er fremløb fra brændeovn som står oppe i stuen og det er dette rør som er varmt på et langt stykke og holder brænde ovnen "varm" på ca. 25-28gr. selvom den ikke har været i brug over længere tid, bliver kun brugt i overgangs perioderne forår og efterår.
Røret der kommer op i midten af T-èt er fremløb fra akkutank, rør med manometer på er returløb til akkutank.
Mit spørgsmål til en varmelås er, hvor langt ned skal denne gå, der er ca. 25cm fra røret til top af akkutank, men jeg tænker at varmelåsen måske skal gå endnu længere ned?
Hvad mener i?
Hilsen Jørgen
Til dig JFinderup, så kan jeg læse ud fra din profil at du køre med en Atmos D14P med tilhørende pillebrænder, en sådan løsning har jeg selv overvejet, da jeg efter 40 år med brændefyring ikke har overskud til at forsætte med at fyre med brænde og hvad dette indebærer. Kan jeg kontakte dig og hvordan gør jeg evt. det?

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Varmelås ?

Indlæg af DBS » 20 nov 2016 12:21

Tror måske du skal lave en tegning, og ligge et foto op af denne, så er det nok lidt nemmere at forstå.

Hvad søger for cirkulation fra brændeovn når den er i brug, for mig lyder det som om cirkulationen er "baglæns" når du ikke bruger den, er der ikke en kontra ventil der søger for at dette ikke kan ske?

Bose54
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 nov 2016 10:42
Mit fyr: Atmos DC32s
Areal: 232
Brændsel: Træ + koks
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Varmelås ?

Indlæg af Bose54 » 20 nov 2016 12:43

Hvis du kikker på billedet kan du se, at der på T-èt er monteret en kontraventil, en fra brændeovn og en fra akkutank, -den lodrette der gemmer sig lidt bag returen til akkutanken.
På brændeovnens kontraventil sidder der et spændebånd, med paktape under fordi den er begyndt at sive ganske lidt i samlingen, den skal skiftet når det bliver varmere, eller når der evt. skal laves en varmelås.
Brændeovnen har sin egen pumpe - kedelshunt.
Tegning er af ældre dato, men er stadig aktuel.
Vedhæftede filer
P1040445.JPG
Senest rettet af Bose54 20 nov 2016 13:06, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Varmelås ?

Indlæg af DBS » 20 nov 2016 13:05

Den type kontra en med plastik indsats, som jeg husker det, når den nu sidder på fremløb fra brændeovn, kunne man så forstille, at den har været udsat for høj temperatur, og derfor ikke virker optimalt længere ?

Bose54
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 nov 2016 10:42
Mit fyr: Atmos DC32s
Areal: 232
Brændsel: Træ + koks
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Varmelås ?

Indlæg af Bose54 » 20 nov 2016 13:12

Måske, men kan ikke huske om brænde ovnen på noget tidspunkt har været over 85gr og afstanden fra fremløb af brændeovn er ca. 2m til hvor kontraventil sidder er temperaturen nok faldet en smule.
Men da den nu er begyndt at sive, skal den under alle omstændigheder skiftes.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varmelås ?

Indlæg af JFinderup » 20 nov 2016 13:50

Hvis din brændeovn er varm uden du bruger den, er der noget der cirkulerer op. Vægtfylden gør at det varme varm søger op fra din buffer. Hvis der er pumpe til din brænde oven, som sikrer cirkulation når der skal være det, kan en varmelås være en god ide.
Ved som sagt ikke om det er nok at gå 30-40 cm. ned eller om du skal helt i bund i forhold til bufferhøjden. Du kan lave et U med et par unioner og se om det er nok at der bare er et dyk.

Du kontakter mig bare angående D14P & A25 - jeg er meget glad for den og syntes det er et godt, rubust ,driftsikkert og ikke mindst økonomisk valg ... når man nu har en buffer i spil. Et no nonsens tænd/sluk fyr.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Bose54
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 nov 2016 10:42
Mit fyr: Atmos DC32s
Areal: 232
Brændsel: Træ + koks
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Varmelås ?

Indlæg af Bose54 » 21 nov 2016 17:30

Jeg har i dag haft besøg af vores lokale smed og pumpemester (80 år)
Jeg mødte ham på havnen i morges og jeg spurgte ind til hvordan en varmelås skulle laves, smeden tilbød at komme forbi senere, så kunne jeg jo altid give en pilsner :-)
Smeden har været forbi og afsagt sin dom.... Og sagde:

Du har som så mange andre forsøgt, at ændre naturlovene, dette evner selv ikke du !!!
I og med at dit fyr og varmelager ligger i kælderen, under din brændeovn, dine radiatorer vil der altid opstå selvcirkulation!
Du skal føre alle rør, fremløb og returløb ned under bunden af dine tanke, helst 10-15cm inden de på ny går op og bliver tilsluttet varmelageret (akkutanken) på denne måde spærre du varmen inde og undgår at der opstår selvcirkulation.
Se du bare at komme i gang, så kommer jeg og kontrollere om det er OK = en pilsner mere :-) :-)

Smedens forklaring underbygger jeres teorier og takker for jeres svar.
Jørgen


Besvar