Forbedringsforslag ang. VVB+pumpe?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Aosis
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03 nov 2016 18:26
Har takket: 2 gange

Forbedringsforslag ang. VVB+pumpe?

Indlæg af Aosis »

Hej StorkerPro!
Har læst utroligt mange tråde herinde, og lært meget om pillefyr, og vvs i det hele taget, af jer. Så stor tak for det :great:
Er derfor blevet bevidst om nogle ting her i hjemmet der kunne være bedre, så måtte jo oprette mig som bruger:)

Først og fremmest, vil jeg gerne kunne regulere temperaturen på VVB'en. Da Baxi'en sidste år blev justeret nogenlunde efter Thy's 'generelle anvisninger til baxi 1,5, blev fremløbstemperaturen sat til 72C, for at opfylde anvisninger i manual om høj fremløbstemp og retur over 60C. Det betyder også 72C vand i vvb. Har i forslag til dette? selv er jeg klar på en ravk eller watts

Ved en regulering på vvb, håber jeg også at der bliver mere flow/tryk og varme på enkelte radiatorer og gulve, der sommetider kæmper med at komme rigtigt igang. Idag tager vandet hellere den lette vej gennem vvb? Medmindre pumpen simpelthen er for lille?

MEN, jeg er bekymret for, om det højere flow/tryk til radiator osv. en regulering på vvb vil give, vil blive udlignet af min Esbe VTA322 kedelshunt? Da returvandet fra huset formenligt vil falde betydeligt, vil shunten jo lukke meget fremløb i returen. Baxi anbefaler vidst to pumper, en til kedel og en til resten af anlægget- er to pumper nødvendigt? ville møj gerne nøjes med den nuværende.

Har været meget omhyggelig i paint, for at lave dette 'anlægsdiagram'. Diverse aftagere sidder i rigtig røkkefølge og det hele 8)
Varmesystem forum.jpg
Forøvrigt kører fyret godt med et fornuftigt pilleforbrug?(ca 18-22 kg. dagligt i disse dage), og vi har tilstrækkelig varme i huset, så vi er ikke desperate:)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Forbedringsforslag ang. VVB+pumpe?

Indlæg af Bigfoot »

jeg ville montere en Danfoss AVTB ventil på et af indløbene til din vvb.

Den er rent mekanisk virkende, og med et højt flow.

Dit setup er helt magen til mit kan jeg se, og jeg har sat den ind i kredsen, samt en kontraventil, så jeg ikke risikerede modsat flow igennem vvb'en.

Det ville være den nemmeste løsning.

For det er netop det som du selv omtaler, vandet løber den nemmeste vej, og det er udenom dine radiatorer, da det er nemmere igennem vvb.

Men har du ingen blandesløjfe på det gulvvarme?
For flowet igennem en radiator kontra gulvvarme, da vinder radiatoren også, og derfor bliver dit gulv koldt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Aosis
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03 nov 2016 18:26
Har takket: 2 gange

Re: Forbedringsforslag ang. VVB+pumpe?

Indlæg af Aosis »

Tak for svar Bigfoot. Har du også en Esbe VTA322 shuntventil? Mener nemlig at have læst om at netop esbe-ventilerne, kan skabe ballade ved sådan et setup her. tror jeg.

Uanset, hvilken ventil jeg vælger til regulering af vvb, vil en kontraventil nok ikke være en dårlig idag. Havde jeg ikke selv tænkt på:)

Der er ingen blandesløjfer på gulvvarme, det er to med fjvr-ventil og en med fremløbsventil+termostat med fjernføler. Mener radiatorerne, på 1.sal ihvertfald, har nyere ventiler med mulighed for justering af max flow, hvis dette kan hjælpe
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Forbedringsforslag ang. VVB+pumpe?

Indlæg af Bigfoot »

skal det køre på det anlæg der, bør du have en minishunt på dit gulvvarme, så det har sin egen pumpe, eller smutter vandet igennem radiatoren istedet.

Jeg har haft de Esbe sataner, men netop den du omtaler, prøvede jeg også med. Den er præcis som et digitalur, men flowet igennem den, er MEGET lille.
Der kan der også være gemt en stor fejl i dit anlæg.

Jeg kunne ikke varme mit anlæg op med den. Den var så voldsom en prop i anlægget, at vandet løb baglæns igennem vvb og ja, der startede problemerne.

Jeg bruger blot en kuglehane imellem frem og retur. Det kører bare. Det giver en differens på 15 grader imellem frem og retur, og det virker. Jeg ser ingen grund til andet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Aosis
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03 nov 2016 18:26
Har takket: 2 gange

Re: Forbedringsforslag ang. VVB+pumpe?

Indlæg af Aosis »

Uh, håber ikke det er eneste løsning med pumpe på gulvvarme. Den lille gulvvarme er bad på 1.sal og de to 15m2(nok lidt højt sat) er henholdsvis bryggers og bad i stueetagen, så er bange for det vil blive et større projekt at lave shunts m/pumpe på alle tre. :( Det er også kun et periodisk problem i stueetagen. Faktisk er der primært problemer med 2 radiatorer og i mindre grad gulvvarmen.

Der er 1/2'' direkte vvb gennemløb, så har ret høj forhåbning til at en regulering hér, vil kurere problemerne på de to radiatorer og periodisk på gulvvarme i stueetage. Men det er jo ikke sjovt, hvis kedelshunt-ventilen så vil stjæle flowet istedet.

-Esbe-shunten står faktisk på 1 ud af 6 pt(altså 35C) og blander derfor ikke fremløb og retur, alligevel er retur 60-62C pga gennemløbet fra vvb formoder jeg. Har sat den på 1, for at udelukke at det er den, der stjæler flowet. Returtemp falder så til 50-60C efter bad f.eks, men ellers er systemet nogenlunde velfungerende sådan pånær særligt de to radiatorer.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Forbedringsforslag ang. VVB+pumpe?

Indlæg af Bigfoot »

din shunt, og din vvb, der ville jeg ændre.

en AVTB ventil, de fås billigt på dba, til din vvb, der er en følerlomme op i bunden af din metro.

Og din shunt ville jeg ændre til en kuglehane istedet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Aosis
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03 nov 2016 18:26
Har takket: 2 gange

Re: Forbedringsforslag ang. VVB+pumpe?

Indlæg af Aosis »

Uanset hvad der ellers måtte være af problemer på anlægget, vil jeg meget gerne kunne regulere temperatur på VVB, så jeg vil starte med en ventil dér. ved lejlighed:)
Det vil også være en mindre operation, end at skifte min esbe, selvom det måske kan vise sig at blive nødvendigt..

Er der en reel risiko, for at samspillet mellem Baxi, Esbe VTA322 og den enkelte pumpe i mit system(gerne på autoadabt) under de 'rigtige' omstændigheder, bare vil stå og cykle rundt gennem esben. Altså uden varmt vand frem til huset, og et fyr der blot pausefyrer fordi den tror alt er vel. Eller ser jeg spøgelser?
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Forbedringsforslag ang. VVB+pumpe?

Indlæg af newpas »

Jeg bruger blot en almindelig danfoss returtermostat på min afgang på vvb. Den stiller jeg så på ca 55¤. Den lukker så når vvb er varm. Min beholder er liggende.http://www.vvs-eksperten.dk/radiatorer- ... lige-fjvr1
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Forbedringsforslag ang. VVB+pumpe?

Indlæg af Bigfoot »

de der esbe ventiler er ikke just guds bedste børn, for ja, du er inde på noget af det rigtige, de kan stå og åbne sig sådan, at der kun cirkulerer igennem den og fyret.

dette var grund 2, til at jeg skiftede min til en kuglehane.

Ingen tvivl om at du skal have styr på den vvb, der findes mange løsninger, personligt vil jeg altid huske flowmængde i regnestykket, og da er returtermostater ikke just i højsædet.
AVTB ventilen i 1/2" har fuld flow igennem sig, når den er åben. En returventil er med noget mindre flow = længere opvarmningsperiode.

Hvor er du fra i landet?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Forbedringsforslag ang. VVB+pumpe?

Indlæg af Hjemme teori »

Din VVB fungere i dag som den kuglehane som bigfoot vil have du sætter på. Dvs at din esbe er sat ud af kraft. Om du kan få noget godt ud af Esbe'en når du skal bruge den, vil jeg ikke udtale mig om.
Mvh. Sophus

Besvar