vvb eller akkutank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Sonny g
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 23
Tilmeldt: 10 nov 2015 20:26

vvb eller akkutank

Indlæg af Sonny g »

Hej
Jeg har lige erstattet et baxi 2,5 med et 10kw rtb pillefyr.
Nu oplever jeg i forhold til det gamle fyr, at der kun kan laves varmt vand i ca 15 min ved konstant forbrug. Der er monteret en varmeveksler og den må være lidt for effektiv siden kedel temp falder til 45 grader.
Det store spørgsmål er så om jeg skal sætte en vvb op i stedet for veksleren eller om der skal kobles en akkutank på ?
Huset er 140m2 og godt isoleret. Der er gulvvarme i hele underetagen (80m2) og 3 radiatorer på 1.sal

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: vvb eller akkutank

Indlæg af pille bruger »

Sonny g skrev:Hej
Jeg har lige erstattet et baxi 2,5 med et 10kw rtb pillefyr.
Nu oplever jeg i forhold til det gamle fyr, at der kun kan laves varmt vand i ca 15 min ved konstant forbrug. Der er monteret en varmeveksler og den må være lidt for effektiv siden kedel temp falder til 45 grader.
Det store spørgsmål er så om jeg skal sætte en vvb op i stedet for veksleren eller om der skal kobles en akkutank på ?
Huset er 140m2 og godt isoleret. Der er gulvvarme i hele underetagen (80m2) og 3 radiatorer på 1.sal
Hvis du ikke oplever andre problemer ( kundens i bunden af kedlen eller løbesod )
så brug det du har :great:

Er styringen på StokerCloud ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: vvb eller akkutank

Indlæg af J-B »

En varmeveksler til varmt brugsvand, trækker en hel del kw. når den varme hane løber, der er 10kw. fra fyret ikke nok.
Jeg vil anbefale at du sætter en VVB op og laver varmtvands prioritering, så kan du også slukke for centralvarmen om sommeren og kun lave varmt vand med fyret, med veksler som du har nu, skal fyret jo køre hele tiden.
Alternativet med en akkutank kan også bruges, men du skal have en ekstra pumpe kørende og ekstra rør mv. vil i de fleste tilfælde give et højere forbrug.
Sonny g
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 23
Tilmeldt: 10 nov 2015 20:26

Re: vvb eller akkutank

Indlæg af Sonny g »

Problemet er jo at det jeg har ikke virker optimalt, og fyret kan ikke følge med varmeveksleren. Styringen er ikke online endnu

Som jeg har hørt det, er der ingen økonomisk gevinst ved at stoppe fyret om sommeren og desuden vil jeg gerne have varme på badeværelset om sommeren

Tænker at det nemmeste må være at skifte til en vvb men det er jo stadig en ret stor udskrivning på 4-6000kr
Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
8
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 22 gange

Re: vvb eller akkutank

Indlæg af PellX21 »

jeg skiftede fra metrocombi vvb over til buffertank og varmtvandsstation - selvom der kom en ekstra pumpe på, så er mit samlede strømforbrug faldet en smule.

men mit fyr har altså heller ikke de samme styringsmuligheder som RTB'en - jeg tror måske jeg ville gå efter vvb i din situation, og se om du kan få en skilling for veksleren.

Besvar