Er denne opsætning ok?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Bgone
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26 jul 2012 12:16
Mit fyr: Ikke udfyldt

Er denne opsætning ok?

Indlæg af Bgone »

Hej

Har gennemtrawlet dette forum, for at finde ud af rørinstallationen på mit nye Scotte pillefyr, og er nået frem til den opsætning, i kan se på billederne. Jeg vil dog gerne høre om opsætningen er ok, vil i give jeres besyv? Er nok mest i tvivl om trykekspansionsbeholderen er placeret rigtigt?
Har et T rør direkte i fremløbet på fyret, hvor trykekspansionsbeholderen så er placeret på et rør der går til ventre for fyret, og cirkulationspumpen er placeret på røret der går mod højre.
Det er sat "løst" op, så jeg kan nå at ændre på det, inden jeg går i gang med pakgarn etc., så jeg er klar over at det kosmetisk ikke ser helt godt ud endnu, og at trykekspansionsbeholderen og overkogningsikring ikke er sat på endnu.

Fyret skal udelukkende bruges til opvarmning af et værksted og der er ikke vvb på. Er der nogen idé i, at sætte en flow måler på?

Tak for hjælpen!
Vedhæftede filer
IMG_20161028_081404.jpg
IMG_20161028_081349.jpg
IMG_20161028_081338.jpg

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Er denne opsætning ok?

Indlæg af Bigfoot »

personligt ville jeg sætte ekspantionsbeholderen over på returen.
Overtryksventilen kan du lade sidde der hvor den gør, den behøver ikke det lange rør over til væggen der, bare sæt den direkte i udgangen på det T på fremløbet om nødvendigt.
Og så ville jeg sætte ekspantionsbeholderen ned på retur, inden shunten et sted. Det er det koldeste sted på returen, så holder den længere.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Bgone
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26 jul 2012 12:16
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: Er denne opsætning ok?

Indlæg af Bgone »

Ja, men jeg synes bare der er flere der skrive,r at ekspansionsbeholderen skal sidde på sugesiden af pumpen?
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Er denne opsætning ok?

Indlæg af Bigfoot »

Returen er da også sugesiden........... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Ekspantionsbeholderen skal helst ikke have det for varmt. De er ret dårligt bygget i dagens danmark, og derfor kan det forringe levetiden på beholderen, hvis den sidder på fremløb.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Bgone
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26 jul 2012 12:16
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: Er denne opsætning ok?

Indlæg af Bgone »

Ok, tak for hjælpen Bigfoot, jeg flytter den. Så lærte jeg også noget nyt i dag!

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Er denne opsætning ok?

Indlæg af mejeristen »

Placeringen af Trykexp. beh, du skal sætte den på returen til kedlen som bigfoot siger, har selv måttet lære det på den "hårde måde" med 2 trykexp. beh. på hver 200l, det kostede små 2000 :oops: :oops:
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Besvar