Dantherm KA 15/30 Kalorifer.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
dbnielsen
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 jan 2016 21:26
Har takket: 1 gang

Dantherm KA 15/30 Kalorifer.

Indlæg af dbnielsen »

Med frygt for at der er folk der brokker over mit oplæg om olie kedel opretter jeg det ..

Jeg har købt mig en Dantherm KA 15/30 af nogenlunde samme årgang som min volvo amazon :)

Jeg har købt fyret af en som har haft det stående 4-5 år uden at få det tilsluttet, så rensning er påkrævet.

MEEN jeg fik idag sat CEE stik på, og vendt den ene fase og nul i fyret , da blå var brugt som fase.

Men oliebrænderen tænder ikke og blæseren køre ikke, så jeg tjekkede naturligvis diverse sikkerheds kontakter, derudover tjekkede jeg om nogle ledninger ved stikket til oliebrænderen var defekte, men heller intet at finde her.

Så måtte jo have gang i adskillelse og måling, jeg kan for det første se at dieselpumpen ved blæseren på brænderen ikke kan drejer, (Papegøje tang), og frygter derfor om elmotoren i blæseren er brændt af, den trækker jo pumpen, men min mekaniker erfaring siger mig jo at pumpen nemt kan have sat sig grundet stilstand.

Og målte derfor i stikket fra kedlen op til brænderen, der er kun en ledning der er strøm i, og den er der 114 volt i, motoren skal have 230 så det rækker jo ikke.

Nogen herinde der har styr på sådan en fætter, eller har rodet med noget lignende?

Skal gerne have fyret op at køre, det er satme koldt at være i værkstedet i disse dage. :D

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Dantherm KA 15/30 Kalorifer.

Indlæg af Bigfoot »

uden kendskab til de dantherm der, så er der jo mange af de oliefyr jeg har rodet med (webasto og eberspächer i lastbiler) hvor det hele kører i en egenkontrol.

Er der ikke drift i blæseren, kører den ikke startcyklus igennem.
blæseren ved brænderen skal du kunne dreje, og kan du ikke det, er den død.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
dbnielsen
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 jan 2016 21:26
Har takket: 1 gang

Re: Dantherm KA 15/30 Kalorifer.

Indlæg af dbnielsen »

Hej Bigfoot.

Jeg har som du nok kan se ikke en Ski* forstand på det, men det får man vel undervejs. :)

Blæseren kan drejes, når dieselpumpen frakobles, det er pumpen der har sat sig.

Men undre mig over strømmen i fyret ? 114volt er jo ikke nok til en skid, når der skal være 230 :)

Besvar