Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt Pellux 100 med shuntventil

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
KGB72
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 okt 2016 08:22
Modtaget likes: 2 gange

Nyt Pellux 100 med shuntventil

Indlæg af KGB72 » 23 okt 2016 08:41

Hej!

Helt ny her. Pillefyret er 3 dage gammelt, og jeg er ikke helt tryg ved at installationen er som den skal være.

Pellux 100. Kun til centralvarme, så jeg ville gerne kunne sænke temp til 40-50 grader for at spare.

"Husven" (HV) som arbejder i firmaet, vi nu har købt anlæg + installation af, sagde at det ikke var noget problem - så skulle vi bare have en shuntventil, så der blev blandet returvand i udløbet ( forstå kig ret, jeg ligger her og er træt:). Når jeg spurgte til regulering af temperatur med ventil uden termostat, fortalte han at man bare regulerede lidt, når det blev koldere... En ventil styrtet af termometer/termostat er åbenbart ikke en mulighed!?..


Nu er anlægget oppe, og jeg forstå det ikke: ja, der er bro mellem frem og tilbageløb. Shuntventilen (esbe VRG) sidder på t-et på fremløbet . Men cirkulationspumpen sidderpå tilbageløbet - mellem fyr og 'bro""

Med min logik må det betyde at det varme vand løber direkte over broen, tilbage i fyret? - Med mindre der er en ventil i shunten, der lukker for gennemløb den vej?

Ja, jeg skal have fat i HV igen, så han kan forklare nærmere......
Det endnu ikke lykkedes at temp ned

Vh
Kirsten


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Nyt Pellux 100 med shuntventil

Indlæg af Bigfoot » 23 okt 2016 10:22

det du søger, findes.... det hedder en automix ventil (skulle det blive aktuelt, har jeg en liggende til salg)

Men umiddelbart tror jeg nu nok det virker med den shunt der, det man bare skal huske, er at den skal justeres konstant, da forholdene ændrer sig ud fra behovet i huset, samt vejret udenfor.

Men du skal ikke tro det løber retur i fyret.

På billedet kan du se hvordan sådan en ventil er lavet indeni, med den skydepal. Den "guider" vandet sammen i den retning det er sat til. I dit tilfælde, mod huset.
Men.... man anbefaler faktisk en pumpe på hussiden af sådan en installation.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

KGB72
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 okt 2016 08:22
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nyt Pellux 100 med shuntventil

Indlæg af KGB72 » 20 nov 2016 14:32

Tak for svar!

Det blev hverdag, og VVS-firmaet blev kontaktet. De kunne sagtens se at cirkulationspumpen var monteret forkert, så det blev rettet, og alt er godt!

- undtagen at jeg ikke er så voldsomt imponeret over hvordan den så virker reelt, men det må være godt for nu, og så må vi overveje på automix ventil senere


Besvar