Røgrør 130 eller 133mm er det udvendig eller indvendig mål ?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
LCB
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 23 gange

Røgrør 130 eller 133mm er det udvendig eller indvendig mål ?

Indlæg af LCB »

Hej

Mit røgrør fra stoker til skorsten er isoleret, på nær er lille stykke på ca. 300 mm, på de 300 mm er det fuldstændigt gennemtæret, men resten er næsten som ny, jeg skal derfor have dette stykke skiftet, men er i tvivl om det er 130 mm eller 133 mm.
Måles det udvendigt eller indvendigt, og hvis det er indvendigt, hvad er godstykkelse så på sådan noget ?
Jeg har et Cirkometer så jeg kan måde det meget præcist udvendigt.
Mvh

Lcb

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Røgrør 130 eller 133mm er det udvendig eller indvendig mål ?

Indlæg af Lintz »

Røgrørs mål er så vidt jeg er orienteret indvendig mål. Altså 130 indvendig. Det passer nok også meget godt med 133 udvendig.
Ellers er det vel bare at tage "omkreds / Pi"

P.s. Der findes en overgang der hedder "133mm / 129 mm - Hvilket passer meget godt til indvendig mål.


EDIT: Har lige siddet og søgt på det og er selv blevet klogere. Findes også i 133 mm indvendig.

http://www.hedestoker.dk/skorstene-roegroer.html
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
LCB
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 23 gange

Re: Røgrør 130 eller 133mm er det udvendig eller indvendig mål ?

Indlæg af LCB »

Jeg kender godt Pi :)

Men det har ikke så meget med diameter på 130 eller 133 at gøre, mit Cirkumeter kan både måle omkreds og diameter, så jeg aflæser jo blot diameter.
Men begge mål findes på røgrør, tror det har noget med nye og gamle at gøre, og det jeg skal have fundet ud af er jo om jeg har det ene eller det andet :)
så grunden til at jeg spørger om godstykkelse, er netop at hvis 130/133 er indvendig diameter, så kan jeg jo hurtigt regne ud om det er den ene eller anden typer jeg har, når jeg måler udvendigt :)
Mvh

Lcb
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Røgrør 130 eller 133mm er det udvendig eller indvendig mål ?

Indlæg af Lintz »

LCB skrev:Jeg kender godt Pi :)

Men det har ikke så meget med diameter på 130 eller 133 at gøre, mit Cirkumeter kan både måle omkreds og diameter, så jeg aflæser jo blot diameter.
Men begge mål findes på røgrør, tror det har noget med nye og gamle at gøre, og det jeg skal have fundet ud af er jo om jeg har det ene eller det andet :)
så grunden til at jeg spørger om godstykkelse, er netop at hvis 130/133 er indvendig diameter, så kan jeg jo hurtigt regne ud om det er den ene eller anden typer jeg har, når jeg måler udvendigt :)
Så må det siges på en anden måde - Så vidt jeg har forstået er målene opgivet som INDVENDIG MÅL. :P
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar