Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gode råd til en nybegynder

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
basunlarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 02 dec 2015 09:19

Gode råd til en nybegynder

Indlæg af basunlarsen » 02 dec 2015 09:48

Halløj derude

Jeg søger gode råd til rentable forbedringer til min opsætning. Vi er netop flyttet i nedlagt landbrug på 145kvm i to plan og jeg kender kun til fjernvarme fra tidligere. Jeg har forsøgt at søge lidt frem og tilbage herinde, så bær over med mig, hvis jeg spørger dumt. Det hele virker meget uoverskueligt.

Jeg har et Biomax pillefyr og et Orlan fastbrændselsfyr. Indtil videre har jeg kun fyret med piller men jeg har masser af træ til rådighed så vil gerne i gang med at supplere med fastbrændsel.
Gennemstrømningen er seriel, tror jeg, da Orlanen bliver varm når jeg fyrer i Biomaxen.
Den tidligere ejer har vist mig en ledning som skal skiftes, hvis jeg vil bruge Orlanen. Måske er det til forskellige pumper?
Der er en ekspansionstank med overløb installeret. Der er ingen akku-tank.
Pillerne føres fra en blå fodertønde via snegl til pillefyr. Jeg bruger p.t. 1-2 sække a 16 kg om dagen og jeg skal fylde på mindst hver anden dag, ellers tømmer jeg tønden. Der er ikke meget plads til en pilletank, men en 60x60cm kan der godt klemmes ind.

Jeg vil gerne i gang med fastbrændselsfyret, men taget i betragtning at der ingen akku-tank er, er jeg lidt skeptisk overfor hvor mange gange jeg skal fylde træ på. Jeg kan godt fylde på 2-4 gange i døgnet, men hellere sjældnere end oftere. En ven har spurgt om man kunne tænde begge fyr og lade Biomaxen overtage hvis Orlanen brænder ud? Vi går også med tanker om at udvide med solfangere, men igen virker det hele lidt uoverskueligt. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I synes kunne være gode forbedringer til min opsætning, som kunne gøre det lidt nemmere, men helst billigere... Man er vel jyde ;-)

KH


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Gode råd til en nybegynder

Indlæg af John Skov Jensen » 02 dec 2015 11:20

Da du har åben ekspansion vil det være både billigt og enkelt at montere en akku. Uden den bliver fastbrændselsfyring noget rod.
En akku vil du også eferfølgende kunne koble solvarme på.
Med akku vil skiftet mellem fastbrændselsfyring og pilledrift kunne ske helt automatisk, blot med en temp føler og en motorstyret 3 vejsventil.
Det vil virke således
Der fyres med piller, du fyrer op i orlan, orlan overtager og pillefyr slukker. Hus tager nu fra akku, akku tømmes for varme og pillefyr starter automatisk op igen

Jeg ved ikke hvor du bor men du vil være velkommen her til at se hvordan det kan laves.
I mit tilfælde er det et oliefyr og et fastbrændselsanlæg det er sammenkoblet, men for forståelsens skyld spiller det ingen rolle.

basunlarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 02 dec 2015 09:19

Re: Gode råd til en nybegynder

Indlæg af basunlarsen » 02 dec 2015 13:33

Det er lige netop sådan noget, jeg forestillede mig!

Hvor stor bør sådan en akku være?

Til mit prisudkast har jeg lige googlet sådan en ventil og temperaturføler og finder følgende:
Ventil: http://www.hedestoker.dk/kedel_tilbehoe ... tiler.html
Temperaturføler er jeg lidt mere i tvivl om. Jeg kan finde en del som reservedele til pillefyr, men jeg er ikke helt sikker på det er det rigtige...

Så alt efter prisen på sådan en akku synes jeg det lyder som en ret rimelig investering?

Jeg vil gerne tage imod din invitation, John, men det bliver ikke i den nærmeste fremtid. Jeg er bosat nord for Aalborg, så jeg vil lige finde ud af hvornår jeg skal sydpå. Så skriver jeg, Med mindre selvfølgelig der er nogen, der bor tættere på, der byder sig ;-)

Tusind tak for svaret!

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Gode råd til en nybegynder

Indlæg af Ernst Drastrup » 02 dec 2015 15:53

Hvor i landet bor du. Måske kunne du have gavn af et besøg.
Selve besøget tager jeg ikke noget for, men min medhjælper vil gerne have lidt til bilen.
Men igen hvor bor du.: Jeg bor i Arden, og har skrevet en rigtig god bog om varmeanlæg, også om solvarme.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Gode råd til en nybegynder

Indlæg af John Skov Jensen » 03 dec 2015 06:23

basunlarsen skrev:Det er lige netop sådan noget, jeg forestillede mig!

Hvor stor bør sådan en akku være?

Til mit prisudkast har jeg lige googlet sådan en ventil og temperaturføler og finder følgende:
Ventil: http://www.hedestoker.dk/kedel_tilbehoe ... tiler.html
Temperaturføler er jeg lidt mere i tvivl om. Jeg kan finde en del som reservedele til pillefyr, men jeg er ikke helt sikker på det er det rigtige...

Så alt efter prisen på sådan en akku synes jeg det lyder som en ret rimelig investering?

Jeg vil gerne tage imod din invitation, John, men det bliver ikke i den nærmeste fremtid. Jeg er bosat nord for Aalborg, så jeg vil lige finde ud af hvornår jeg skal sydpå. Så skriver jeg, Med mindre selvfølgelig der er nogen, der bor tættere på, der byder sig ;-)

Tusind tak for svaret!
Normalt ønsker man akku så stor som muligt for at opnå de længste perioder mellem fyringerne og dermed størst mulig komfort. I dit tilfælde vil størrelsen ikke være så kritisk da pillefyret blot vil starte op når akku er tom. Så du skal kikke efter en akku hvor der som minimum kan være den varme som kedlen producerer i en fyring. Det er derfor fyrkammerets størrelse der bestemmer det, så det afgørende er hvilken model orlan du har. Har du en 25kw vil 1000-1500 l være fint. 18kw kan nøjes med noget mindre akku og en 40kw vil kræve minimum 2000l


Besvar