Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme - fremløb 55-65 grader

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
ReneG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18 sep 2015 12:40
Mit fyr: Pellux 100/2
Areal: 350
Brændsel: RW 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 30
Kontakt:

Gulvvarme - fremløb 55-65 grader

Indlæg af ReneG » 21 nov 2015 01:29

Jeg har fået installeret et Pellux 100 fyr, som er sat til 65 grader.

I huset har jeg en shunt som denne til at styre gulvvarmen
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-G ... 52843.html

Den føler på returen (kan sættes mellem 15 og 40 grader) og kommer returen under det fastsatte, så lukkes der varmt vand ind.

Det der undrer mig er at man kan sætte en max fremløbstemperatur på 55, 60 eller 65 grader. Er det ikke meget? Den står på 55 grader nu

Når en kreds kalder på varme, så bliver min retur hurtigt lav og der lukkes varme ind i shunten. Hvis forbruget er højt (dvs returen fortsætter med at være lav) så stiger mit fremløb til godt 50 grader. Efterhånden som betonen omkring gulvvarmeslangerne bliver varmet op, så stiger retur og og der lukkes mindre varmt vand ind = mit fremløb falder i temperatur

Mit spørgsmål går dermed egentlig på hvorfor fremløbsindsrillingen er helt oppe på 55-65 grader. Jeg formoder at Roth ved hvad de laver. Jeg forstår det bare alligevel ikke helt. Kan det give problemer?


nemocharley

Re: Gulvvarme - fremløb 55-65 grader

Indlæg af nemocharley » 21 nov 2015 05:45

Din kedeltemp. må ikke komme under 55-60 celsius, da det kan skade den. Jeg ved ikke om det har noget med sagen at gøre. Mig bekendt er det kun RTB kedlen som kan køre med lavere temp. (40-50 celsiusgrader) i længere tid af gangen.

Besvar