Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nye gulvvarmetermostater, men hvilke?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Nye gulvvarmetermostater, men hvilke?

Indlæg af kaptajnen » 19 jan 2008 10:17

Mit hus har udelukkende gulvvarme med betongulv og klinker. Det er 170m2, er fra 1983 og velisoleret.

Problemet er at nogle af termostaterne er begyndt at svigte. Selv efter motion virker de ikke og skal helt op på det røde felt for at åbne. Derfor er det sandsynligvis følerelementerne, som har givet op. Det er vel heller ikke helt usandsynligt da de er 25 år nu...

Det er derfor lidt træls at styre varmen vha af fremløbstemperaturen - normalt har jeg 40 grader i fremløb, men nu ca 35 grader (vha en AVTB i garagen)! icon_cheesygrin.gif

Der sidder 9 stk Danfoss termostater med rumfølerelementer (sidder ca 1m over termostaten) i alle rum undtaget de 2 badeværelser, som har termostater med vandfølerelementer.

Teksten på alle ventilerne er: "D 1/2 08" endvidere kan der stå 52, 62 eller 63 (er lidt gnidret og svært at læse). På den anden side af ventilen er påtrykt NF...

Termostaterne sidder placeret således:
Et 1/2" rør, som kommer lodret op af gulvet sidder termostaten på. Efter termostaten en 90 graders bøjning, som møder det andet lodrette rør, som er lidt længere og hvorpå udluftningsskruen sidder.

På de termostater med rumføler på er der en pil, som peger nedaf. På dem med vandføler på peger pilen opaf.

Jeg ved ikke om mit anlæg er 1-strenget eller 2-strenget.

Spørgsmålet er således at hvilke termostater jeg skal kigge efter...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nye gulvvarmetermostater, men hvilke?

Indlæg af kaptajnen » 21 jan 2008 10:05

Er der virkelig ingen, som kan hjælpe med at finde nogle erstatningstyper...

En termostat skal jo "bare" lukke af når den ønskede temperatur er opnået.

Så hvor vigtigt er det så at vide om mit anlæg er 1-strengs eller 2-strengs for at finde de korrekte ventiler?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Nye gulvvarmetermostater, men hvilke?

Indlæg af BFE » 21 jan 2008 10:22

kaptajnen skrev:Er der virkelig ingen, som kan hjælpe med at finde nogle erstatningstyper...
En termostat skal jo "bare" lukke af når den ønskede temperatur er opnået.
Så hvor vigtigt er det så at vide om mit anlæg er 1-strengs eller 2-strengs for at finde de korrekte ventiler?
Helt ærligt, ville jeg udskifte samtlige 9 stk ventiler inklusiv termostater/rumfølere.
Efter 25 år skal du ikke regne med, at hverken termostater eller for den sags skyld ventiler virker optimalt længere.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med type osv, men gå evt ind på Danfoss' hjemmeside og klik dig frem. Der er helt sikker hjælp at hente. Ring evt til dem og forhør om de sidste nye, så du er sikker på, at få det bedste. Der er meget ofte store kvalitetsforskelle på disse ting. Køb det bedste, selvom det nok er dyrere end det du kan få i Haradl-Nyborg. Det er trods alt en begrænset investering du skal foretage, men den betyder jo meget for komforten i jeres hus.

Om der så er helt andre muligheder for styring/regulering, skal jeg lade være usagt. Der findes måske nogle systemer i dag til opgradering af anlæg ligesom dit?
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nye gulvvarmetermostater, men hvilke?

Indlæg af kaptajnen » 21 jan 2008 11:15

BFE skrev: Helt ærligt, ville jeg udskifte samtlige 9 stk ventiler inklusiv termostater/rumfølere.
Efter 25 år skal du ikke regne med, at hverken termostater eller for den sags skyld ventiler virker optimalt længere.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med type osv, men gå evt ind på Danfoss' hjemmeside og klik dig frem. Der er helt sikker hjælp at hente. Ring evt til dem og forhør om de sidste nye, så du er sikker på, at få det bedste. Der er meget ofte store kvalitetsforskelle på disse ting. Køb det bedste, selvom det nok er dyrere end det du kan få i Haradl-Nyborg. Det er trods alt en begrænset investering du skal foretage, men den betyder jo meget for komforten i jeres hus.

Om der så er helt andre muligheder for styring/regulering, skal jeg lade være usagt. Der findes måske nogle systemer i dag til opgradering af anlæg ligesom dit?
Det var skam også min plan at skifte begge dele netop da begge dele (ventil og termostat element) nu må være 25 års tid...
Jeg vil give dig fuldstændig ret - at spare på ventilerne og termostaterne vil kun give ærgelser, hvis det nu ikke virker som forventet!
Ja kontakt til Danfoss er måske ikke dumt... :great:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nye gulvvarmetermostater, men hvilke?

Indlæg af kaptajnen » 22 jan 2008 08:37

Halsdiameteren er 26 mm og kan det være en RA/VL ventil.
Erstatningstermostater hedder vist RA/VL 2950 (vandføler) og RA/VL 2952 (rumføleren) - eller hvad?

Jeg har nu sendt en mail til Danfoss og nu må vi se hvad de siger...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nye gulvvarmetermostater, men hvilke?

Indlæg af kaptajnen » 24 jan 2008 21:47

Ringede til Danfoss idag, men de yder IKKE support til private var beskeden!

Så nu er jeg ligevidt.

Dog har jeg købt 2 service termostater indtil videre...

Er der virkelig ikke andre, som vil give et besyv med?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nye gulvvarmetermostater, men hvilke?

Indlæg af kaptajnen » 04 feb 2008 12:43

Blot til info, thi fordi folk har ikke ligefrem stået i kø for at komme med forslag herinde... :roll:

Heldigvis har jeg fået en VVS mand i nabolaget til at kigge forbi.

Det viste at som jeg selv havde gættet mig frem til at være RA/VL ventiler. Desværre er det hele skruet sammen FØR der blev støbt. Derfor vil det være lidt bøvlet (lave nyt gevind og union) at skifte ventilerne nu, hvor de stadig virker fornuftigt. VVS manden kunne faktisk ikke huske at han havde været nød til at skifte ventilen, idet det faktisk altid var følerelementet der gav op efter mange års tjeneste...

Derfor har jeg fundet nogle service følerelementer istedet...

Case closed!

Taler med mig selv - taler med mig selv - taler med mig selv! icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nye gulvvarmetermostater, men hvilke?

Indlæg af Flunk » 04 feb 2008 13:27

Hej Kaptajn

Godt det lykkedes på trods af at der ikke var den store hjælp at hente herinde :great:

Nu må du ikke opgive stoker pro som værende uden mulighed for at hjælpe overhovedet, der var bare ikke lige nogen der vidste noget om de ventiler du havde.
Den samlede mængde viden der er akkumuleret herinde er faktisk imponerende stor
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Nye gulvvarmetermostater, men hvilke?

Indlæg af kaptajnen » 04 feb 2008 13:41

Flunk skrev:Hej Kaptajn

Godt det lykkedes på trods af at der ikke var den store hjælp at hente herinde :great:

Nu må du ikke opgive stoker pro som værende uden mulighed for at hjælpe overhovedet, der var bare ikke lige nogen der vidste noget om de ventiler du havde.
Den samlede mængde viden der er akkumuleret herinde er faktisk imponerende stor
hehe, nej så nemt giver jeg da heller ikke op!
Der er stadig er mange ting jeg kan finde på at spørge - stay tuned... :lol:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Nye gulvvarmetermostater, men hvilke?

Indlæg af Falck » 04 feb 2008 13:51

kaptajnen skrev:Blot til info, thi fordi folk har ikke ligefrem stået i kø for at komme med forslag herinde... :roll:

Heldigvis har jeg fået en VVS mand i nabolaget til at kigge forbi.

Det viste at som jeg selv havde gættet mig frem til at være RA/VL ventiler. Desværre er det hele skruet sammen FØR der blev støbt. Derfor vil det være lidt bøvlet (lave nyt gevind og union) at skifte ventilerne nu, hvor de stadig virker fornuftigt. VVS manden kunne faktisk ikke huske at han havde været nød til at skifte ventilen, idet det faktisk altid var følerelementet der gav op efter mange års tjeneste...

Derfor har jeg fundet nogle service følerelementer istedet...

Case closed!

Taler med mig selv - taler med mig selv - taler med mig selv! icon_cheesygrin.gif
Du skal bruge en RA/VL 2951, eller en RA/VL2953.
Til den føler er der en lille rep dims med, til ventilen, så alt bliver som nyt.
Du skriver at du skal save røret over?? på alle ventiler er der da inbygget union???
Har først set inlæget nu :-(
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Besvar