Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af Jakob J »

Hej

Jeg er i gang med forberedelserne inde i mit hoved, så jeg er klar, når startskuddet lyder til en opgradering af installationerne i huset.

En større omgang der indebærer:

-Ned med alle rør i brugsvand- og varmeanlægget (jern + galvaniserede)
-Op nye nye rør (pex)
-Ny varmekilde (pt. en TB Mini på Tasso B3)
-Udskifte et par radiatorer, opsætning af nye, etc.

Jeg har ikke undersøgt markedet for fyr specielt nøje, men pt. lyder især MGM som et godt bud.

Jeg er i tvivl omkring 2 ting lige nu. Placering af fyret og skorstenen.

Det nuværende fyr står i vores kælder. Der påfyldes træpiller via en slidske gennem et kældervindue og ned i magasinet. Træpillelageret er i vores garage, som ligger 8 meter fra vores hus. Indtil nu har jeg bare tænkt, at fyret skulle opstilles der hvor det nuværende står. For nyligt strejfede tanken om at placere det i garagen i stedet for. Så vil jeg slippe for at slæbe træpiller på trillebøren, men kunne tage direkte fra pallen og op i magasinet. Garagen er muret og på ca. 36 m2. Det vil selvfølgelig kræve en ny skorsten. Hvad er for/imod det ene eller andet?

En placering samme sted som nuværende vil vel også kræve en opgradering af skorstenen? Det er en alm. gammeldags af slagsen midt i huset uden foring. Ca. 9 meter høj. Skorstensfejeren roser den normalt for at være fin og tør, men røgtemperaturen går jo noget nedad med et nyt fyr. Jeg kan jo læse på nettet, at en foring typisk koster 1.000 kr./m ved alm. isokern. Keramisk endnu dyrere kan jeg forstå.

Pft for jeres input.
Med venlig hilsen Jakob

nemocharley

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af nemocharley »

Folk er forskellige men de fleste ville nok foretrække garageløsningen, selvom der skal graves rør ned og varmeproduktionen kommer lidt væk fra varmeforbruget.

MGM er ikke kræsen mht skorsten er mit indtryk. Tror du en junior-model kan klare det? Uanset valg ville jeg vælge et så stort magasin som muligt.
Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af Jakob J »

Jeg er også lidt hooked på garageløsningen, men spørgsmålet er om det er lige til. Der er vel noget tab pga. kulden i garagen samt afstanden fra produktion til forbruger. Men fedt at kunne slippe for den største del af slæbet.

Mht. skorstenen, så går jeg ud fra, at du mener trækket fra skorstenen, som MGM ikke er kræsen overfor? En temperatur på 80-90 grader er vel det samme uanset fyr = løbesod er et potentielt problem.
Med venlig hilsen Jakob
nemocharley

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af nemocharley »

mgm har røggastemp noget højere end det mener jeg at have læst - men det svinger vel efter ydelse også. Skal du bygge en ny kan den vel stå på stål eller isokern - eller hvis du er helt vild tage en dyr keramisk fremtids-sikret løsning.

det med det rette træk og optimal forbrænding sørger den vistnok selv for - den skal heller ikke have trækstabilisator eller shunt.

min røggas-temp. starter på 85 og sniger sig op på 130-140 - jeg har ingen problemer med løbesod i min 5½ m isokern 15cm lysning.
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 26 gange

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af Alex fs »

Jeg har en leca/isokern skorsten på mit mgm, Røgtemp ligger på 70 grader i lav last og omkring 110 grader i fuldlast (meget sjælndt)
Jeg har endnu tilgode se få ham med kosten på besøg. Men jeg har intet at bemærke i hverken øverste eller nederste reneslem.
Skorstenen går i laden, og har kun varmen fra fyrrummet.
Det skal dog nævnes at jeg har brændeovn også, som bidrager til lidt varme.
Når fyret kører, er temp i toppen af skorsten ca 10 grader under Røgtemp i fyret
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af Jakob J »

Problemet med min eksisterende skorsten er jo nok at der ingen foring er. Røggas ligger lige nu på 160 grader.

Spørgsmålet er hvad en ny skorsten ved garagen koster vs foring af den eksisterende. Plus atrørene til nnedgravning vist hheller ikke er gratis...
Med venlig hilsen Jakob
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af thy »

det er ikke et dilema..

ligegyldigt hvilket fyr du sætter op garagen er win win på alle mange måder...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af kovas »

Jakob J skrev:Jeg er også lidt hooked på garageløsningen, men spørgsmålet er om det er lige til. Der er vel noget tab pga. kulden i garagen samt afstanden fra produktion til forbruger. Men fedt at kunne slippe for den største del af slæbet.

Mht. skorstenen, så går jeg ud fra, at du mener trækket fra skorstenen, som MGM ikke er kræsen overfor? En temperatur på 80-90 grader er vel det samme uanset fyr = løbesod er et potentielt problem.
Godmorgen Jakob.

Der er ingen tvivl om at det koster at flytte det over i garagen. Der er ca 20m fra min garage til huset. Så løgstørrør og en ny stålskorsten har nok kosted ca 20k. Der er ikke problemer med løbesod i en højt isoleret stålskorsten. jeg lagde fliser udenfor og byggede så et lille pilleforråd op til garagen med plads til 2 paller. + 1 i garagen så kan jeg købe 3 paller ad gangen
Det jeg har fået for pengene er Intet svineri i huset. Mere plads i bryggers. Kan køre en palle fra pilleforråd til fyr ad gangen og læsse piller direkte op i siloen. Dvs skal kun håndtere sækkene en gang.Man bliver jo heller ikke yngre. Jeg er også nødt til at tænke på at når jeg bliver 70 skulle det gerne være nemt.
Som ekstra bonus Fik jeg varme i min garage som jeg derfor isolerede og nu har jeg så et værksted hvor jeg ikke behøver at tage termokeddeldragt på som da jeg skiftede toppakning på den gamle polo i 5gr frost.
Så hen i garagen med det. Du vil blive glad for løsningen.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af JFinderup »

Jeg var i samme dilemma og besluttede at fyret skulle ud i garagen. Dels vil det blive for klemt i kælder – nu skulle jeg også have en Sol VVB & Buffer ind – dels vil det blive en masse støv og bøvlet pille transport – Pilletank i en fornuftig størrelse, som ikke skal fyldes hver anden dag, fylder jo også. Nope - det blev garagen med fyret i eget isoleret rum, hvor der er fin plads til 1000L pilletank og et fyr med plads rundt om til rens og vedligehold. Med lidt tålmodighed fandt jeg en rest fjernvarme rør (11m) på DBA, og jeg ventede til der kom tilbud på en keramisk elementskorsten – Hold øje med Silvan på en momsfri dag, VVS Eksperten med fødselsdagstilbud, eller andre billigdage på byggemarkeder etc. – Fjernvarmerør og skorsten kostede mig godt 10K.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af Jakob J »

Tusind tak for jeres gode erfaringer.

Jeg kan jo godt se, hvor det bærer hen ad. Min garage er opført i 1946 og standen er ikke imponerende. Det har jeg dog tænkt mig, at gøre noget ved. Den er lige i det mindste til bilreparation, hvilket irriterer mig. Derfor overvejer jeg at forlænge den bagud, men er meget i tvivl ift. det gl. murværk og ændring i dette. Jeg må have en murer forbi og kigge.

Jeg skal bare være sikker på, at en flytning af fyret ikke vil være blokerende for en udvidelse af garagen.

Jeg læste et eller andet sted, at fyrrum i eks. en garage maks. måtte være på 10 m2. Er dette korrekt? Vil jeg være meget ked af nemlig. Garagen er ca 35 m2 og skal nødigt opdeles.
Med venlig hilsen Jakob

Besvar