Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Beskyttelse ved tordenvejr.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Beskyttelse ved tordenvejr.

Indlæg af kovas » 14 jan 2015 08:43

Godmorgen til Jer.

Her i nat var der et kraftigt tordenvejr lige herover os. Da jeg så kom op var fejlstrømsrelæet i garagen slået fra. Men da jeg slog det til kunne fyret ikke starte da der bare var en stribet skærm. Fejlstrømsrelæet er før gået ved torden uden at der er sket noget ved det.
For at undgå problemer ved torden har jeg installeret en såkaldt overspændingsbeskyttelse http://www.clasohlson.com/se/%C3%96vers ... r363390000 Hvor for har det ikke virket? På forsiden af dimsen er der en grøn lampe der lyser så længe beskyttelsen er virksom. Den lyser stadig grønt. Hvad gør I for at undgå sådan et problem?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


dannidines

Beskyttelse ved tordenvejr.

Indlæg af dannidines » 14 jan 2015 10:31

Hej Kovas,

Har du prøvet at pille dimsen fra og sætte fyret direkte i stikket? På den måde kan du da kontrollerer om dimsen er stået af, eller om fejlsen kommer fra fyret

pendec

Beskyttelse ved tordenvejr.

Indlæg af pendec » 14 jan 2015 11:10

Som IT fagmand med UPS installationer på Åland(Finland) der har vi lynnedslag og strømafbrydelser for ofte. Vi har ved møder med Powerware fået forklaret at skal man undgå de spikes som kommer i strømmen ved lynnedslag, så skal man ud og købe nogle store afledere hvis først strømmen er ramt af nedslag.

Så jeg tror ikke du kan gøre så meget som privat person, udover afledere(antenner) på tag og på området omkring dig.

Vi har i hvert fald ikke fået nogen anden UPS løsning med spikes beskyttelse installeret da det ville blive alt for dyrt.

edit: Kan det tænkes at den boks ikke trigger ved lavere overgangs strømme, så hvis det nu kun viser sig som 400v, så har denne boks ingen effekt for det er måske ikke nok til den udløser sig. selvom det altså stadig er for meget for dit fyr ;(

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Beskyttelse ved tordenvejr.

Indlæg af kovas » 14 jan 2015 11:25

dannidines skrev:Hej Kovas,

Har du prøvet at pille dimsen fra og sætte fyret direkte i stikket? På den måde kan du da kontrollerer om dimsen er stået af, eller om fejlsen kommer fra fyret
Hej dannydines.

Jo, det var det første jeg prøvede, men det hjalp ikke. :(

@ Pendec. Det tordenvejr vi havde i nat er jo nok en femårs begivenhed. Spørgsmålet er hvor mange gange forsikringen betaler før de sætter os af. Og det er jo smadder besværligt. Det undre mig at den beskyttelse som jeg havde på ikke er brændt af. som jeg forstår det så er der: fem varistorer to af er extra store, tre sikringer og et gasudladningsrør. Er det bare værdiløst eller har vi været særlig uheldige?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

pendec

Beskyttelse ved tordenvejr.

Indlæg af pendec » 14 jan 2015 11:32

kovas skrev:Er det bare værdiløst eller har vi været særlig uheldige?
Jeg har valgt at holde mig til UPS delen, så min holdning er, de billige løsninger er værdiløse overfor de spændinger som kan ramme ens hus, hvis de ikke afledes andet sted hen. Det skal dog siges at powerware forklarede at "deres" ups løsning var jo uafhængig strøm, så den man får fra batteri ikke kommer direkte fra strømkilde, som skulle betyde at chancerne for overbelastning stadig er mindre end ved direkte tilslutning.
Uafhængig så mener jeg at batterier leverer til dig, mens strøm udefra leverer til batterier, som ikke er direkte forbundet til hinanden så lyn kan afledes ved mindre overbelastninger (ujævnhederne som en UPS stabiliserer)

Måske skal du kikke efter en lille UPS? se denne tråd her om emnet for nogle dage siden. APC kan god findes til billige penge.


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Beskyttelse ved tordenvejr.

Indlæg af kovas » 14 jan 2015 11:44

Hej Pendec.

Jeg er ikke tilstrækkelig it nørdet til at forstå den tråd. Skal det forstås sådan at jeg skal ha noget batteri backup, men hvordan sikre det mod overspændinger?
Kunne du evt forklare det for en der bare har rodet med alm elektronik?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

pendec

Beskyttelse ved tordenvejr.

Indlæg af pendec » 14 jan 2015 13:24

kovas skrev:Hej Pendec.

Jeg er ikke tilstrækkelig it nørdet til at forstå den tråd. Skal det forstås sådan at jeg skal ha noget batteri backup, men hvordan sikre det mod overspændinger?
Kunne du evt forklare det for en der bare har rodet med alm elektronik?
Jeg er ikke selv elektronik nørd, så jeg kan bare huske lidt fra mødet med poweware(leverandør af profes. UPS), var nogen af spørgsmålene lyn relateret. og forklaring til noget af det var, at strøm ikke er jævnt ved f.eks 220v, det kan variere fra 220-240v , en UPS vil jævne strømmen ud til præcis altid 220v, så når du har en mindre overspænding fra lyd nedslag (400-500v) så kan en batteri UPS (forhåbentlig APC modeller også) jævne strømmen ud, så nedslaget med overspænding stadig kun sendes videre med 220v, så du ikke brænder noget af på modsatte side af UPS.
Det er dog ingen garanti, at en APC UPS også fungerer sådanne, når vi taler hjemmeforbruger UPS modeller til 1000kr, vi købte nogen til 100.000.

Håber det er bedre forklaring.

Wolgergren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 19 jun 2010 08:49
Mit fyr: Atmos DC 50
Areal: 125+100
Brændsel: Fast+Olie
Geografisk sted: Midtfyn
Givet likes: 1 gang

Beskyttelse ved tordenvejr.

Indlæg af Wolgergren » 14 jan 2015 17:52

Såfremt du vil sikre dig mod lynnedslag skal du have monteret en transientbeskyttelse I din tavle.
Den vil I langt de fleste tilfælde redde dig fra overspænding.
https://www.greenline.dk/k/elartikler/t ... else-3-npe
Den du har vist billed af ser lidt hobby agtig ud og der kunne måske stilles spørgsmål ved dens dokumenterede virkning

dannidines

Beskyttelse ved tordenvejr.

Indlæg af dannidines » 14 jan 2015 20:17

hmm, ØV Kovas :-(

Jeg har ikke megen forstand på stærkstrøm, men det var bare et forslag til fejlsøgen.

Den trransientbeskyttelse Wolgergren linker til er jeg blevet anbefalet at få i vores tavle når den skal skiftes (ikke lige præcis den, men a la)

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Beskyttelse ved tordenvejr.

Indlæg af kovas » 16 jan 2015 09:37

Hej igen.
@ Pendec. Har kigget lidt på det der apc. De bliver faktisk rimelig dyre hvis de skal kunne levere til et pillefyr. Men jeg har da en inverter til 12v batteridrift fra t.hansen den kan levere 2000w, men det er jo ikke en ren sinus kurve den levere. Gad vide om fyret kan tåle at få sådan en kantet spænding.
Angående trancient beskytteles så har jeg svaret her: viewtopic.php?f=201&p=269518#p269518

Tak for Jeres svar.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar