sas gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
uffev
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 97
Tilmeldt: 05 feb 2012 20:35
Mit fyr: OPOP BS20 16KW woody
Areal: 147
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: himmerland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

sas gulvvarme

Indlæg af uffev »

levi skrev:
Nemlig - det er rummets temp. der er interessant og ikke gulvets overfladetemp. :great:
øøøøø meningen med gulvvarmen er vel at gulvet er varm og ikke koldt så var det vel bedre med radiatorer hvis det kun er rumtemp. der er vigtigt ????

hvor er din termostat placeret i rummet, evt kan du jo flytte den et andet sted i rummet da det lyder som om termostaten sidder et sted der er for varmt (måske sætte den tætterer på gulvet)
16 kw OPOP BS20. nu med komp. rens :great: :great:

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... nshjem1912#

levi

sas gulvvarme

Indlæg af levi »

uffev skrev:
øøøøø meningen med gulvvarmen er vel at gulvet er varm og ikke koldt så var det vel bedre med radiatorer hvis det kun er rumtemp. der er vigtigt ????

hvor er din termostat placeret i rummet, evt kan du jo flytte den et andet sted i rummet da det lyder som om termostaten sidder et sted der er for varmt (måske sætte den tætterer på gulvet)
Øøøø nej meningen med gulvvarme er at få varmet ens rum op - og få et komfortabelt indeklima, - med den sidegevinst at ens gulve ikke er kolde, - overfladetemp. er irrelevant hvis rummet ikke er varmt.
uffev
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 97
Tilmeldt: 05 feb 2012 20:35
Mit fyr: OPOP BS20 16KW woody
Areal: 147
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: himmerland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

sas gulvvarme

Indlæg af uffev »

levi skrev:
Øøøø nej meningen med gulvvarme er at få varmet ens rum op - og få et komfortabelt indeklima, - med den sidegevinst at ens gulve ikke er kolde, - overfladetemp. er irrelevant hvis rummet ikke er varmt.
det er jo så det modsatte trådstarter har, varmt rum men koldt klinke gulv
så det kunne jo godt tænkes at det ville hjælpe med at måle på overfladetemp.
16 kw OPOP BS20. nu med komp. rens :great: :great:

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... nshjem1912#
Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Blevet takket: 2 gange

sas gulvvarme

Indlæg af Olaf13 »

Måske skal gulvet bare holdes konstant på 20 grader for at få en rum temperatur på 23 idet der kan komme ekstra varme fra TV og fra personer eller andet.
Så en styring kan her fra gulvets temp. nok være en fordel.
rivjern
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Har takket: 6 gange

sas gulvvarme

Indlæg af rivjern »

Nej ikke helt olaf. når rummet har en god lufttemperatur 22-23 grader så når gulvet at blive eller rettere føles koldt da klinker suger den ca 30 graders overflade temperatur vores føder har. det vil sige at for at klinker føles behaglige så skal gulvet helst være ca 30 grader. Problemet med den billige sas føler der reagere langsom er at gulvet når at falde for meget i temperatur da perionden hvor der er flow i rørende i gulvet er for stort. Jeg kan sagtens få en høj temperatur i gulvet men så er der 24-25 grader i lufttemperatur og det er for varmt for mig. Det er det samme "problem" i mit soveværelse, men det føles ikke koldt for fusserne da der er gulvtæppe. I mit badeværelse som er lille og også med klinker fungere det sas rumføler udemærket mærkeligt nok. Men i bund og grund så forstår jeg det som at der kommer for store udsving i en billig rumføler og et mere stabilt flow i en dyr rumføler. Jeg har nu set op til flere mærker benytte sig af infrarød gulvføler, men jeg kan ikke se fidusen.

calle

sas gulvvarme

Indlæg af calle »

WoodyHugo skrev:
Der må være forlidt masse i selve gulvet så varmen blir afgivet for hurtigt til rummet , sæt flov og temperatur ned ,og scotten må køre i længere tid, det kunne være en mulighed :-)
Ja mit badeværelsesgulv føles varmemæssigt upåvirket af, at scotten holder mere eller mindre pause det meste af dagen, når vi går hjemme og fyrer i brændeovnen. Vi har 20 mm tykke naturstensklinker på gulvet.

Venlig hilsen
rivjern
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Har takket: 6 gange

sas gulvvarme

Indlæg af rivjern »

Tænker at jo bedre der er isoleret jo større er problemet. hvis der er dårligt isoleret eller i et rum hvor der er et stort træk feks et rum før en 1 sal. så vil temperaturen i luften hurtigere falde og behov for varme mere konstant. når der om morgen er 23 grader i rummet og der stadig er 23 grader om aftenen, så er der kun det varme tab som mennesker/dyr/og elektronik producere. Hvis man har nogle genemgangsrør i gulvet der afgiver varme, så kan det nok også give problemer. Det virker ihvertfald mest logisk for mig.

Besvar