Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vil denne silo virke

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Vil denne silo virke

Indlæg af Alex fs » 21 nov 2014 23:17

Det kan godt være det er modigt uden overdækning. Men man kunne jo prøve med bare et ton først :-) Ellers er der jo ikke det store i at lave den.
Jeg prøver uden plastik.
Ja det en fin lille rulle, og dyr!
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Vil denne silo virke

Indlæg af Landlyst » 22 nov 2014 08:48

Ja men du skal jo huske at jo mere du fylder over jo mere trykker det på sneglen, så det bliver jo sværere jo mere du fylder på...

Ja sådan en er ikke gratis....

xkfc

Vil denne silo virke

Indlæg af xkfc » 22 nov 2014 11:10

Jeg har haft lavet en silo i stil med dit projekt.

Jeg brugte en kornsnegl hvoraf de par meter der var inde i tanken var blottet og der var ingen skrå sider, det kunne pillerne jo selv danne og så havde jeg et reservelager, der var leveringsproblemer engang.

Nå, jeg blev klogere, en 5hk motor, 1400omdr gearet 1:10 stod bare og brummede :shock: så pillerne måtte ud af en nødluge jeg havde lavet. 10 fucking ton måtte den vej.

Det næste der blev gjort var at lægge en plade over sneglen så der kun var et hul på 15x15cm der kunne føde sneglen, og det hjalp :great: nu kørte det bare, 2 måneder senere var tanken tom... :shock: jeg kunne da umuligt have brugt 10ton.. tanken måtte åbnes og til min store overraskelse stod pillerne imponerende skrå ned mod hullet.

Så blev der bygget bund i tanken 45° af glatte laminat gulv brædder :great: nu kørte det bare.

Desværre holdt forankringen ikke i gulvet, så tanken der fyldte halvdelen af rummet fyldte nu hele rummet, og spærrede alle 3 døre så jeg ikke længere kunne komme i fyrrummet og værkstedet. Nu er der jo ikke noget der er så skidt at det ikke er godt for noget. Et stort vindue blev pillet ud, mursten ned til soklen fjernet og en dejlig dobbeltdør blev monteret :great: der blev pillet mursten ud af væggen mellem værksted og fyrrum så jeg havde en mulighed for at kunne komme i fyrrummet.. Heldigvis kørte sneglen perfekt så tanken tømte sig selv.

Næste år blev tanken genopført og forankret som en i h...... og det kørte perfekt mange år indtil vi fik Scotten i 09' den var ikke glad for det smuld der var i tanken, som fremkom af den lidt hårde behandling som sneglen gav dem, og indblæsningen var også lidt hård.

Men for pokker, når man nu tænker tilbage så er der gået mange spændende timer med at bygge og eksperimentere :great:

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Vil denne silo virke

Indlæg af Bjarne B. » 22 nov 2014 14:06

Super beskrivelse. Det er netop derfor jeg anbefaler kuvertfald og et lille hul, hvor pillerne falder ned til sneglen. Jeg har min erfaring fra en 1200 liters olietank med en snegl i bunden. End ikke i sådan en er det nederste af sidene skrå nok, og sneglen satte sig fast med det samme.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Vil denne silo virke

Indlæg af Alex fs » 23 nov 2014 21:44

Hrj
Tak for informationen, jeg må nok hellere udtænke mig en overdækning til sneglen.
Bunden tror jeg, jeg prøver uden i første omgang, den kan jo altid komme.
Jeg kan høres det er nødvendigt at spænde det godt fast, så må nok hellere sørge for at lave forankring nok :-)
Jeg har også tænkt på at lave "variable" sider, det ville gøre den helt selvtømmende, og udnyttet 100 %

Mvh alex
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Besvar