Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

indstilling af shuntventil sammen med Scotte 16kw blackstar

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Kigan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 14 aug 2008 18:32
Mit fyr: BS+ 30kw
Areal: 114 / 110L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Årligt forbrug: ca. 3,5 Tons
Geografisk sted: Bornholm

indstilling af shuntventil sammen med Scotte 16kw blackstar

Indlæg af Kigan » 12 nov 2014 19:29

Det med at slukke fyret om natten og når man er på arbejde kan godt svare sig for nogle.
Hos mig bruger jeg mellem 0,5-0,7 kg pr time når huset er varmt, har fyret været slukket i 6 timer om natten bruger det ca. 1 kg pr time i de første to timer det svare til jeg har sparet ca. 2 kg piller på at lukke ned 6 timer om natten.
men du finder bedst ud af hva der passer hos dig ved at prøve dig frem.
Mvh
Kevin
Mit fyr http://stokercloud.dk/dev/kevinhansen.html
RTB Phoenix 30kw v16 114 m2


Brugeravatar
Zippo_RTR
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 82
Tilmeldt: 29 okt 2014 11:17
Mit fyr: 16kw Scotte Black Star 1016 v.7 styring
Areal: 210+10
Brændsel: Træpiller HJ pillen eller GM
Fremviser gerne i postnummer: 7323
Dagligt forbrug: 34 Kg.

indstilling af shuntventil sammen med Scotte 16kw blackstar

Indlæg af Zippo_RTR » 12 nov 2014 23:45

Kigan skrev:Det med at slukke fyret om natten og når man er på arbejde kan godt svare sig for nogle.
Hos mig bruger jeg mellem 0,5-0,7 kg pr time når huset er varmt, har fyret været slukket i 6 timer om natten bruger det ca. 1 kg pr time i de første to timer det svare til jeg har sparet ca. 2 kg piller på at lukke ned 6 timer om natten.
men du finder bedst ud af hva der passer hos dig ved at prøve dig frem.
Fedt god info :)

hmm så skulle det være når jeg ikke er i huset.

For kan nu godt lide lidt varme om morgenen hehe :P

Men det skal da overvejes.. :)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

indstilling af shuntventil sammen med Scotte 16kw blackstar

Indlæg af Hjemme teori » 13 nov 2014 08:34

Hvis du har meget tomgangstab i rørene og derfor sparer ved at stoppe, skal du have vejrkompensering, så kan du sænke fremløbet så meget du vil uden at risikere at kedlen tærer.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Zippo_RTR
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 82
Tilmeldt: 29 okt 2014 11:17
Mit fyr: 16kw Scotte Black Star 1016 v.7 styring
Areal: 210+10
Brændsel: Træpiller HJ pillen eller GM
Fremviser gerne i postnummer: 7323
Dagligt forbrug: 34 Kg.

indstilling af shuntventil sammen med Scotte 16kw blackstar

Indlæg af Zippo_RTR » 13 nov 2014 12:57

Hjemme teori skrev:Hvis du har meget tomgangstab i rørene og derfor sparer ved at stoppe, skal du have vejrkompensering, så kan du sænke fremløbet så meget du vil uden at risikere at kedlen tærer.
Det ser sørme noget indviklet ud, det med Vejr styring..

kan du komme med et eksempel på hvordan det sættes op? :)

dannidines

indstilling af shuntventil sammen med Scotte 16kw blackstar

Indlæg af dannidines » 13 nov 2014 14:37

Jeg har vejrkompensensation med blandeventil og ekstra cirkulationspumpe.

Det er ikke advanceret/besværligt at lave, men kræver ændring i rørføringen hvorfor jeg valgte at lave det med det samme, da den gamle 16kw Scotte blev skiftet til 10kw RTB.

Min oplevelse med vejrkompensrnsationeb kombinerer med ursryring er et minimalt forbrug i denne periode. Vi varmer VVB op til 55-57grader dagligt, og hverdage er p.t. Slukket på ur kl 08 til 14 og weekend døgndrift og bruger ca 7-12kg dagligt på at holde huset 22-23 grader (i slukket periode falder temp til 20,5-21grader) samt VVB..

Jeg tror den reele effekt at vejrkompensationen kommer når kulden sætter ind, da fremløb justeres konstant efter udetemp, blæst middeltemp målt over angivet periode og fremløb til huset kun lige er det som huset har brug for til at holde varmen (min fremløb svinger mellem 32-40grader p.t) og kedlen er 60 grader inden for shuntkredsen = mindre konvektionstab i rørsystem, men hurtig reaktion ved ex VVB eller større behov for varme i hus.

Jeg vil anbefale det setup hvis man laver ny installation, ved eksisterende installation skal man være OBS på om der er plads.
Zippo_RTR skrev:
Det ser sørme noget indviklet ud, det med Vejr styring..

kan du komme med et eksempel på hvordan det sættes op? :)


Brugeravatar
Zippo_RTR
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 82
Tilmeldt: 29 okt 2014 11:17
Mit fyr: 16kw Scotte Black Star 1016 v.7 styring
Areal: 210+10
Brændsel: Træpiller HJ pillen eller GM
Fremviser gerne i postnummer: 7323
Dagligt forbrug: 34 Kg.

indstilling af shuntventil sammen med Scotte 16kw blackstar

Indlæg af Zippo_RTR » 14 nov 2014 10:35

Det må vist blive engang i fremtiden :) har lige fået mit fyr installeret i mit nye hus ;)
og har ikke råd til mere hehe..

Men jeg har lige en rettelse!

Jeg har ikke sparet 10kg om dagen ved at fyre med 60 grader kedel og 45 grader shunt
jeg har hældt mad olie i min silo for at de skulle tage alt savsmuld der lå, altså for at rense det..
det virkede også perfect, men havde ikke lige taget højde for min snegls ydelse steg markant fra 1100 gram til 1520 gram
det havde jeg ikke tastet ind, så den har fødet med flere miller en jeg har troet.. :P

PS. min shunt står nu på 55 og kedel til 65, nu kommer der da ikke kondens mere. :)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

indstilling af shuntventil sammen med Scotte 16kw blackstar

Indlæg af pille bruger » 14 nov 2014 11:28

Zippo_RTR skrev:Det må vist blive engang i fremtiden :) har lige fået mit fyr installeret i mit nye hus ;)
og har ikke råd til mere hehe..

Men jeg har lige en rettelse!

Jeg har ikke sparet 10kg om dagen ved at fyre med 60 grader kedel og 45 grader shunt
jeg har hældt mad olie i min silo for at de skulle tage alt savsmuld der lå, altså for at rense det..
det virkede også perfect, men havde ikke lige taget højde for min snegls ydelse steg markant fra 1100 gram til 1520 gram
det havde jeg ikke tastet ind, så den har fødet med flere miller en jeg har troet.. :P

PS. min shunt står nu på 55 og kedel til 65, nu kommer der da ikke kondens mere. :)
party0019.gif :wave:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

indstilling af shuntventil sammen med Scotte 16kw blackstar

Indlæg af newpas » 14 nov 2014 12:18

Jeg undrer mig lidt. Da de forskellige brugere havde olie, gas eller andet var der ikke nogen der slukkede i perioder tror jeg. Men nu hvor de har et billigt opvarmningsmåde skal man pinedød næsten fryse for at spare de sidste kroner. Mærkeligt! :roll: :oops:

dannidines

indstilling af shuntventil sammen med Scotte 16kw blackstar

Indlæg af dannidines » 14 nov 2014 12:55

I vores hus var der et eller andet gammelt indendørs styrings termostat til oliebrænderen, så nyt og uhørt er det nok ikke. Men når det så er sagt, så er tiden en anden og folk er mere bevidste
, huse er mere tætte (= slukke for varmekilden uden større komforttab), folk sætter vandsparer på bruser for at spare på varmt vand osv - teknologien giver også bedre muligheder.

Jeg syntes det er en sund tilgang, om det handler om penge eller at gøre godt for miljøet, det er uvæsentligt, for den afledte effekt er mindre forurening.
newpas skrev:Jeg undrer mig lidt. Da de forskellige brugere havde olie, gas eller andet var der ikke nogen der slukkede i perioder tror jeg. Men nu hvor de har et billigt opvarmningsmåde skal man pinedød næsten fryse for at spare de sidste kroner. Mærkeligt! :roll: :oops:

nemocharley

indstilling af shuntventil sammen med Scotte 16kw blackstar

Indlæg af nemocharley » 14 nov 2014 12:58

jeg har selv tænkt over det - tror en del af forklaringen skal findes i den øgede bevidsthed, der kommer som følge af at skifte varmekilde. Jeg er da blevet meget mere opmærksom på hvad jeg bruger om dagen, ugen, måneden osv.


Besvar