Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Comet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 nov 2014 19:43

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Comet » 03 nov 2014 19:56

Vi har for nylig overtaget en bondegård med pillefyr. Jeg kender ikke så meget til den slags, men vil sætte mig ind i det.

Radiatorerne står på 1 alle sammen og er kolde. Men radiatorrørerne der løber langs gulvet er MEGET varme. Så varme at man ikke kan holde på dem.

Fremløbspumpen ude i stalden ved fyret står på 2 ud af 3 og er så brand varm at jeg heller ikke kan holde på den. Tør jeg stille den på 1 eller risikerer jeg at pillefyret går ud?

Det virker til at jeg fyrer med piller som varmer boligen op på en forkert måde og er spild af gode piller?

Hvordan får jeg sænket temperaturen i rørerne? Hvad skal jeg mon ændre på?


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Oldgaard » 03 nov 2014 20:00

Prøv at starte med at skrue termostaterne på radiatorerne op på 4 og se om der ikke kommer varme ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Comet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 nov 2014 19:43

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Comet » 03 nov 2014 20:05

jo, jo, forstår godt hvad du mener ;) MEN hvis nu jeg gerne vil have at temperaturen i huset skal sænkes til fx. 16 grader, så hjælper det vel ikke at skrue op for radiatorerne og i øjeblikket er der almindelig stuetemperatur.

pendec

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af pendec » 03 nov 2014 20:06

Tvivler på at en Radiator kan komme ned under 16g, og du nævner jo at de ikke kører? Så præcis hvad er problemet?

Vandet som cirkulerer imellem radiatorer, skal ikke være under 60g, det er ikke anbefalet. Så du må ikke sænke varmen på pillefyr.
Måske ska du nævne hvilket pillefyr du har, måske kan nogen hjælpe dig med at indstille det til en stop/start kørsel, så den ikke producerer så meget varme?
Last edited by 1 on pendec; edited 3 times in total

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Jens » 03 nov 2014 20:08

Velkommen her på StokerPro.

Hvis ALLE dine radiatorer og evt gammeldags gulvvarme (med udtag ved radiatorrør i eks badeværelse) er kolde, så må du have et by-pass mellem frem og retur et eller andet sted sidst på strengen, for at vandet kan cirkulere og rørene blive varme.

Har du åben eller lukket ekspansion ? - hvis det er åben, det kunne evt være fordi der er cirkulation gennem ekspansionsbeholderen, det er før set, - at det er lavet sådan for at undgå at den fryser, hvis den sidder udsat eks oppe under taget.

Hvilken type fyr har I, - mærke og model ?
Der burde ikke ske noget ved at sætte pumpen ned på 1, men det løser ikke umiddelbart problemet med, at der hele tiden cirkuleres varmt vand gennem rørene, selvom der ikke er forbrug.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


xkfc

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af xkfc » 03 nov 2014 20:10

Mon konstruktøren af anlægget har lavet en bro yderst på strengen for at reaktionstiden blev kortere? eller er der en varmtvandsbeholder sidst på strengen?
Hvis bare varmen afsættes i boligen så betyder det principielt ikke noget om varmen kommer fra rør langs væggen eller en radiator, det er bare ikke så nemt at regulere på rør langs væggen.

Mvh. Kenneth

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af From » 03 nov 2014 20:13

Det kunne vel også være et 1-strengsanlæg,

Comet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 nov 2014 19:43

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Comet » 03 nov 2014 20:16

pendec skrev:Tvivler på at en Radiator kan komme ned under 16g, og du nævner jo at de ikke kører? Så præcis hvad er problemet?

Vandet som cirkulerer imellem radiatorer, skal ikke være under 60g, det er ikke anbefalet. Så du må ikke sænke varmen på pillefyr.
Måske ska du nævne hvilket pillefyr du har, måske kan nogen hjælpe dig med at indstille det til en stop/start kørsel, så den ikke producerer så meget varme?
De 16 grader var bare et eksempel. Jeg kan vel lukke for en radiator sådan at den er tilnærmelsesvis slukket og derved få en lav temperatur i stuehuset.

Men problemet er at radiatorerne føles som om at de er lukkede, men alligevel er der meget varmt i huset. Har ikke målt temperaturen men vil gætte på at der er 22-23 grader. Og er bare nervøs for om vi fyrer for gråspurvene.

Var ikke klar over at vand i rørerne ikke må være under 60 grader. Men er det så derfor? Og er der ikke noget at gøre?

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Jens » 03 nov 2014 20:18

pendec skrev:Tvivler på at en Radiator kan komme ned under 16g, og du nævner jo at de ikke kører? Så præcis hvad er problemet?

Vandet som cirkulerer imellem radiatorer, skal ikke være under 60g, det er ikke anbefalet. Så du må ikke sænke varmen på pillefyr.
.........
Undskyld mig, men det er da noget vrøvl, - hvis man kan holde varmen i huset med en fremløbstemp på 45 grader til radiatorene, så er der ingen grund til højere, det giver kun unødigt tab fra rørene frem og tilbage.
De eneste steder hvor der er en minimumstemp. er ved retur ind i fyr og ved varmtvandsbeholder.

Det er jo også netop det de nye vejrkompenseringssystemer gør, altså netop sænker fremløbstemp til huset.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Radiatorrør alt for varme men radiatorer kolde. Pillefyret?

Indlæg af Jens » 03 nov 2014 20:27

From skrev:Det kunne vel også være et 1-strengsanlæg,
Det kunne godt være From har ret i dette, hvilket nemt opklares - er der et eller to rør rundt i huset forbi hver radiator ?
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar