hvad svarer 3/4" sort til i kobber

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
dannidines

hvad svarer 3/4" sort til i kobber

Indlæg af dannidines »

Hejsa forum,

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål til dimensionering af frem & retur på ny kedel installation (NBE 10kw)

Frem og retur på kedlen er i 3/4" og jeg kan læse mig til, at man kan købe monteringssæt til f.eks. Scotte BS1016 i 3/4" sort, men hvis man ønsker at lave det i kobber, hvad svarer da til 3/4" sort såån rent flow mæssigt, 18 eller 22mm?

Der er væsentlig forskel i prisen og ønsker ikke at skyde gråspurve med kanoner, ej heller at lave det underdimensioneret..

Jeg kan google mig til 3/4" = 18mm, mens andre skriver "22mm så er du sikker..."

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

hvad svarer 3/4" sort til i kobber

Indlæg af Kruse »

3/4" får jeg til 19 mm. Det er jo udvendigt så vis kobber er lidt tynder i godset passer det med 18 mm, men ja med 22 mm er du da helt sikker.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
xkfc

hvad svarer 3/4" sort til i kobber

Indlæg af xkfc »

Næ, sikker er jeg ikke, men jeg har lige målt et 3/4" rør og det er 21,7mm indvendig.
Så mit bud er 22mm (dog ude jeg har set eller målt på kobberrør)

Mon ikke der snart kommer en VVS'er forbi icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 44 gange
Kontakt:

hvad svarer 3/4" sort til i kobber

Indlæg af H.S »

Hej
Nu er jeg jyde og vi bruger ikke kobber icon_cheesygrin.gif
Du skak søge på DN20 det er lig 3/4
Hvis det er en 10 kW burde 18 mm være nok dog ville du få et langt højre slid på rør og især vinkler end du vil på 22 mm
Jeg vil til 10 og 16 kW bruge 22 mm Press hvad de også er DN20
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
levi

hvad svarer 3/4" sort til i kobber

Indlæg af levi »

dannidines skrev:Hejsa forum,

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål til dimensionering af frem & retur på ny kedel installation (NBE 10kw)

Frem og retur på kedlen er i 3/4" og jeg kan læse mig til, at man kan købe monteringssæt til f.eks. Scotte BS1016 i 3/4" sort, men hvis man ønsker at lave det i kobber, hvad svarer da til 3/4" sort såån rent flow mæssigt, 18 eller 22mm?

Der er væsentlig forskel i prisen og ønsker ikke at skyde gråspurve med kanoner, ej heller at lave det underdimensioneret..

Jeg kan google mig til 3/4" = 18mm, mens andre skriver "22mm så er du sikker..."
Direkte omregnet erstatter 18 mm kobberrør 3/4" Jernrør - Selvom lysningen er mindre i kobberrør end jernrør, - opvejes det af mindre friktion da kobberrør er helt glatte indeni (Det er jernrør som bekendt ikke).

dannidines

hvad svarer 3/4" sort til i kobber

Indlæg af dannidines »

Hejsa,

Tak for svar alle sammen..

Levi, vil du så lave det i 18mm?!

Den med mere slid på rør og fittings, er der hold i den?! Jeg tænker netop på det Levi skriver med Kobber = glat kontra jern = mindre glat..

Levi, ville du smide sådan vejrkompensensationspumpe på nu man er igang?! Kan ikke helt gennemskue hvor meget besparelse der ligger i sådan en fætter..
levi

hvad svarer 3/4" sort til i kobber

Indlæg af levi »

dannidines skrev:Hejsa,

Tak for svar alle sammen..

Levi, vil du så lave det i 18mm?!

Den med mere slid på rør og fittings, er der hold i den?! Jeg tænker netop på det Levi skriver med Kobber = glat kontra jern = mindre glat..

Levi, ville du smide sådan vejrkompensensationspumpe på nu man er igang?! Kan ikke helt gennemskue hvor meget besparelse der ligger i sådan en fætter..
Hvis huset er max. 120 m2 vil jeg ikke være bleg for at lave installationen i 18 mm.

Er huset større end 120 m2 så vil jeg bruge 22 mm kobberrør.

Jeg ville absolut sætte vejrkompensering på anlægget - og også kombineret med en indendørs rumtermostat........ Helt afgjort :great:

Varmtvandsprioritering ville jeg heller ikke undvære - de 3 ting gør at anlægget kører snorlige - og mest økonomisk :great:

Nej der er ikke mere slid på mindre rør end på større - det hele handler om at tingene skal passe sammen - i dag med de nye automatiske pumper er sliddet på installationen også mindsket markant.

Besvar