Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny kedel og nyt hul til røgrør

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
dannidines

Ny kedel og nyt hul til røgrør

Indlæg af dannidines » 20 aug 2014 11:41

Hej folkens,

Jeg står for, at i nærmere fremtid, at skulle skifte min nuværende kedel ud med en nyere kedel.

Og der sidder jeg så med et par spørgsmål til lovkrav inden jeg går igang.

data om fyrrum:

Murede vægge, beton loft, flisegulv = brandafvisende overflader hele vejen rundt. 2320mm loftshøjde

Jeg har forsøgt at tegne (er ret stolt) en skitse over fyrrummet i før/efter. Dette som forsøg på at illustrerer de fysiske rammer:-)

Men som jeg prøver at vise på billedet, så sidder min skorsten "helt ovre i højrnet," med en bredde på 320mm. Den gamle kedel har røgrøret gående skråt ind og med en Ø150. Det hul skal mures til, da den nye kedel har topafgang og Ø100 røgrør.

Her kommer spørgsmålet så:

Som jeg læser lovkravene, så skal jeg placerer kedlen 300mm fra vægge (bagud + side) og 500mm fra fronten mht. brændbare overflader - så langt så godt, det er ikke umiddelbart umuligt :-)

Meeen, røgrøret, kan det virkelig være rigtigt, at jeg skal holde en afstand til min murede væg på 300mm (lodret) og 225mm (vandret)? Jeg syntes at kunne se flere installationer hvor røgrøret er væsenlig tættere på væg end de ovenstående afstande.

Læser jeg byggereglementet forkert, eller skal jeg overholde ovenstående afstande? Kan man evt. isolere sit røgrør således man kan komme udover problemstillingen? Som jeg læser det afhænger afstandene af overfladetemperaturen på røgrøret (under 85grader / over 85grader)

Min skorsten har jo et udvendigt mål på 320mm, så er liiidt presset, og ønsker helst ikke e 45graders indgangsvinkel på røgrøret :-)

Hvis der er en venlig sjæl, som kan hjælpe mig med at tolke reglerne og så bare til information, så (når jeg er sikker på jeg tolker rigtigt) da tager jeg skortensfejeren med på råd :-)
Vedhæftede filer
fyrrum.png


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Ny kedel og nyt hul til røgrør

Indlæg af mejeristen » 20 aug 2014 12:06

hmm. jeg ville nok spørge min skorstensfejer, er jo trods alt ham der skal godkende anlægget når du engang er færdig med at installere det
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

dannidines

Ny kedel og nyt hul til røgrør

Indlæg af dannidines » 20 aug 2014 12:38

mejeristen skrev:hmm. jeg ville nok spørge min skorstensfejer, er jo trods alt ham der skal godkende anlægget når du engang er færdig med at installere det
Det var også min plan, men som jeg skriver, så ville jeg lige være sikker på jeg læste tingene rigtigt :-) men du har ret, måske jeg bare skulle dreje ind forbi idag og høre ham hvordan han ser tingene gjort :-)

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Ny kedel og nyt hul til røgrør

Indlæg af newpas » 20 aug 2014 12:52

Har mit røgrør gående en meter langs væg. Det er monteret i midt skorsten hvor element står fra væg og ud. Har aldrig været et "issue" for fejer!

dannidines

Ny kedel og nyt hul til røgrør

Indlæg af dannidines » 20 aug 2014 13:32

newpas skrev:Har mit røgrør gående en meter langs væg. Det er monteret i midt skorsten hvor element står fra væg og ud. Har aldrig været et "issue" for fejer!
Det er også det jeg ser når jeg har kigget fyrrum, og derfor jeg valgte at spørge herinde om hvorvidt jeg skal tolke lovgivningen. Meeeen, smutter forbi fejeren og spørger ind til det :-)

newpas, er der mulighed for du smider et billede op af dit røgrør?!


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Ny kedel og nyt hul til røgrør

Indlæg af newpas » 20 aug 2014 13:58

Har prøvet at sende med pb. Går ikke. Ved ikke hvordan jeg uploader her?

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Ny kedel og nyt hul til røgrør

Indlæg af newpas » 20 aug 2014 14:11

Eller send mail til: zitasp@hotmail.com så skal jeg svare. Min opsætning svarer til din ønskede.

nemocharley

Ny kedel og nyt hul til røgrør

Indlæg af nemocharley » 21 aug 2014 23:07

er det kun kedlen eller er det hele fyret der skal udskiftes?


Besvar