Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Radiatoropføring

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
michael_1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 aug 2014 13:27

Radiatoropføring

Indlæg af michael_1 » 04 aug 2014 13:31

Hej

Jeg skal i forbindelse med en renovering af den ene ende af huset, have støbt nyt terrændæk samt isoleret under dette. Der skal ikke lægges gulvvarme men i stedet opsættes nye radiatorer samt trækkes nye rør til disse.

Fra fordelerrør trækkes to 15mm isolerede pex RIR til hver radiator.

1)
Hvordan får jeg nemmest lagt disse ned i isoleringen? - Har I nogle gode tips til hvordan jeg nemmest får skåret en kanal til rør? Hvorhenne i isoleringen lægges disse normalt (imellem de to lag isolering, eller i en rende øverst netop under betonen)?

2)
To af radiatorerne bliver forsynet via opføringsrør (resten med indmuringsdåser). Har set på to modeller fra Wavin: http://dk.wavin.com/web/produktkatalog/ ... 0900mm.htm og http://dk.wavin.com/web/produktkatalog/ ... -15x12.htm
Så vidt jeg kan se, afsluttes tomrøret med en pakning der hvor stål-røret starter. Hvordan fungerer det med plastik-sættet?
Nogen erfaringer med disse sæt: plastik vs. stålrør?


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Radiatoropføring

Indlæg af pso » 04 aug 2014 13:44

Jeg ville ikke bruge de dyre isolerede pex rør som GDS, bare rir og så ligge dem imellem de 2 lag isolering.
Pros gør det sikkert helt nede i gruset, for min måde tager længere tid, men tilgengæld sparer man de dyre isolerede rør.
Du kan skære i isoleringen med en hobbykniv hvis det er polystyren. Det nemmeset er at skære i et hjørne af en plade, men kan også skære 2 parallelle linjer og brække det op med stemmejern. Brug en metalskinne som skære lineal.

OVergang til stålrør kan jeg ikke hjælpe dig med, kender dem ikke.

Besvar