Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Installation af biobrændselsanlæg

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Tgun
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 jan 2007 10:22
Mit fyr: BlackStar 10 KW Semirens
Areal: 180 m² + 30 m² udhus
Brændsel: 8 mm træpiller
Geografisk sted: Sorø

Installation af biobrændselsanlæg

Indlæg af Tgun » 11 dec 2007 18:43

Jeg synes det er på tide der kommer en debat omkring installationskravene for biobrændselskedler.
Det mest interessante er kravene til opfyldelse af brandmæssige forhold. Det er netop her skorstensfejer og forsikringsselskaber til tider ryger langt ud af tangenten mht. krav overfor boligejeren.
Det er BRS 1998 kap. 8 med div. tilføjelser, der udstikker retningslinierne.
Her er det tydeligt, at den lokale kommunalbestyrelse kan opstille særlige installationskrav til biobrændselskedler. Normalt er det således at kommunen lader den faglige myndighed på området, skorstensfejeren at fortolke de opstillede krav i BRS 1998. Det er også i sidste ende denne, der skal godkende ildsted og skorsten efter installationen.
Boligejeren mødes for det meste med krav til at opfylde BTV 32. Og her er det jeg mener at kæden hopper af. Det er ofte forbundet med ganske omkostningsmæssige udgifter at indrette et eksisterende bryggers eller udhus/garage efter BTV 32, uanset om det er skorstensfejer eller forsikringsselskab der fremsætter kravet.

Der er et behov for nøjagtigt at læse hvad der egentligt står i BRS 1998:

Bestemmelse
8.1.1: Centralvarmekedler, brændeovne, pejse og andre ildsteder skal udføres og installeres, så der ikke opstår fare for brand, eksplosion, forgiftning og sundhedsmæssige gener.

Vejledning
8.1.1: I SBI-anvisning 189 er redegjort for installation af ildsteder og skorstene.
Med hensyn til gasildsteder henvises til bestemmelserne i gasreglementet. Arbejder ved gasinstallationer må kun udføres af personer eller virksomheder, som har autorisation efter bestemmelserne i lov nr. 250 af 8. juni 1978 om gas-, vand- og afløbsinstallationer

Bestemmelse
8.1.2: Kommunalbestyrelsen kan stille særlige krav til halmfyringsanlæg og biobrændselsfyrede centralvarmekedler.

Vejledning
8.1.2: For halmfyringsanlæg og biobrændselsfyrede centralvarmekedler henvises til Dansk Brand- og sikringsteknisk Instituts vejledninger nr. 22 og 32.

Hvis vi kigger på 8.1.2 er det interessant at bemærke, at BRS 1998 henviser til Dansk Brand- og sikringsteknisk Instituts vejledninger nr. 22 og 32.
Vejledning, det er en vejledning og udelukkende en vejledning, ikke en bekendtgørelse eller lovgivning. Der er altså ikke noget belæg for at skorstensfejer/forsikringsselskab kræver at boligejeren skal opfylde BTV 32, for at kunne få godkendt sit biobrændselsanlæg.
Hvis boligejeren holder de forskrevne afstande til brændbare materialer for opfyldelse af:

Bestemmelse
8.1.5:
Varmeafgivelsen må ikke medføre temperaturer på brændbare materialer, der kan medføre brandfare.
Dansk Brand- og sikringsteknisk Instituts vejledninger nr. 22 og 32

Evt. monter en sprinkler over ildstedet og en 5 kg. ildslukker, så mener jeg ikke at der kan stilles yderligere krav til vægge, loft og dør, evt. brandcelle.

Det er klart, at der skal tages hensyn hvilke typer anlæg, der er tale om. Fuldaut. Stokere som Multiheat, Bioheat 149, Windhäger osv. eller stokerbrændere som TB Mini, Scotte, Pellx osv. og hvilke sikkerhedsforanstaltninger er anlæggene udstyret med.

Hvis vi kigger på 8.1.1. er der et interessant område omkring dimensionering af skorsten. Ofte når der er tale om fuldaut. anlæg er røggastemperaturen et stort problem. Den er for det meste så lav at det medfører kondens i skorsten og røgrør, hvis den forskrevne minimum skorstensdiameter på Ø 150 mm. er overholdt.
Ved anvendelse af SBI 189 er illusteret et diagram til bestemmelse af anbefalet skorstensdiameter i forhold til kedeleffekt. F.eks. 15 KW kedel = skorstensdiameter 110 – 130 mm. Det vil reducere problemet med kondens i for store skorstene væsentligt.

Ovenstående betyder at installation og godkendelse af biobrændselsanlæg ikke kan generaliseres, men skal behandles individuelt under hensyntagen til aktuelle forhold.
Jeg håber dette indlæg vil skabe en debat for et område som jeg mener i den grad misfortolkes af de myndigheder, der skal forvalte dette område.
_____________________
Torben G.
Eks. Servicemontør


levi

Re: Installation af biobrændselsanlæg

Indlæg af levi » 11 dec 2007 19:17

Hej Tgun.

Fantastisk emne du roder op i her - absolut relevant, og til tider en kæmpe irritation i det daglige arbejde, når vi støder på "konge fejerne" - som tolker reglerne som de selv vil.

Besvar