Isolering af akku-tank.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
kooggris
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22 feb 2014 20:16
Mit fyr: Atmos 50 kW. 2800 Liter Aku tank.
Areal: 150
Brændsel: Gran træ.
Fremviser gerne i postnummer: 7570
Blevet takket: 2 gange

Isolering af akku-tank.

Indlæg af kooggris »

Jeg står overfor og muligvis skal udskifte min Akku-tank, vil lige høre kloge folks erfaringer med færdig købt isolering af tanken, tænker på de tanke der Leveres med PUR skum isolering. Er det noget der dur?? eller skal de efter isoleres. Påtænker en tank på 3000 liter eller 2 på 1500 liter, mon ikke det passer til min 50´er kW fastbrændselkedler.

Håber på hjælp.

Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

Isolering af akku-tank.

Indlæg af Delphy »

Jeg har selv indkøbt en 3000L med benævnte isolering til en 50Kw ATMOS. Størrelsesmæssigt skulle det være fint passet sammen - men idet det ikke er sat op endnu, så jeg kan ikke selv udtale mig om isoleringseffekten på den mødfølgende isolering - dog har jeg ladet mig fortælle, at det ikke er verdens bedste isolering, og at man med lidt fikfakserier kan lave en bedre isolering selv - men som sagt, jeg har endnu ingen erfaringer selv. Jeg regner i udgangspunktet med, at en fornuftig isolering af fyrrummet kan gøre det ud for resten - men det må tiden vise :-)
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Isolering af akku-tank.

Indlæg af Skovløber »

Jeg har en 2000l tank med færdig isolering også.
Jeg har energimåler fra kedel over i akku og igen en energimåler fra akku til hus.
Min mening med dette var, at så kunne jeg jo regne tabet ud i akku, men nej. Det viste sig at energimåleren mellem akku og tank, var til glycol, så den måler ikke korrekt, desværre.
Det var et lille sidespring, men det kunne være sjovt at høre om nogen andre har regnet akkutab ud.

Mht. Akkutanken med færdig isolering. Da har jeg mine erfaringer :
1. De studser der ikke bruges, afgiver en del varme fra sig. Så få dem isoleret også.
2. Min akku står på koldt beton gulv. Isolationskappen isolere ikke tanken i bunden, så godt tror jeg. Så jeg har tænkt at fylde flamingo kugler ind under tanken og mellem foden af tanken og yderkappen.
3. Men ellers er jeg tilfreds med tanken ;-), den er jo pæn og fylder ikke så meget.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Isolering af akku-tank.

Indlæg af HR LUCCA »

kooggris skrev:Jeg står overfor og muligvis skal udskifte min Akku-tank, vil lige høre kloge folks erfaringer med færdig købt isolering af tanken, tænker på de tanke der Leveres med PUR skum isolering. Er det noget der dur?? eller skal de efter isoleres. Påtænker en tank på 3000 liter eller 2 på 1500 liter, mon ikke det passer til min 50´er kW fastbrændselkedler.

Håber på hjælp.
Det må bedre og vælge en 3000 l i steden for 2 på 1500 l ,overfladen på den store er mindre end de to små tilsammen og der med mindre varme tab hvis isoleringen er den samme , det må da også være til at finde ud af varmetabet hvis man ser hvor længe den er om og falde i temp , hvis der ikke er noget forbrug :wink: jeg kan feks se at min VVB falder fra 52 til 47 grader på 14 timer hvis der ikke er forbrug icon_cheesygrin.gif
kooggris
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22 feb 2014 20:16
Mit fyr: Atmos 50 kW. 2800 Liter Aku tank.
Areal: 150
Brændsel: Gran træ.
Fremviser gerne i postnummer: 7570
Blevet takket: 2 gange

Isolering af akku-tank.

Indlæg af kooggris »

Der var heldigvis ikke hul i tanken, det var en mindre vandskade i huset, (en samling der ikke var samlet ordentligt, ned støbt i noget beton). Tanken er firkantet og måler Ca 1,3 H, 3 L og 0,8 B. den skulle passe ned i en gammel smøregrav. Lidt smart syndes vi. Må nok erfare at der er et stort varmetab ved en lang smal tank, så vi ligger 300 mm rockwool mere over den i sommerens løb

Besvar