gulvvarmeshunt

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
pendec

gulvvarmeshunt

Indlæg af pendec »

jwr skrev:
Mit er monteret som du beskriver, og ikke som dit billede viser, og mit virker, mener også din retur til kedel skal sidde på "den øverste" der hvor din udluftning sidder,
+1 sådan ser mit også ud her, hvis billed altså lige drejes 180g

levi

gulvvarmeshunt

Indlæg af levi »

rivjern skrev:
shunt1.gif

hejsa.
Er der nogen med lidt mere forstand på gulvvarme der vil kikke på vedhæftede billede af gulvvarme shunt. jeg har fået lavet gulvvarme med 6 kredse sidste år. det blev installeret af autoriseret vvs mand. det fungere og dog alligevel ikke jeg døjer med luft i slangerne og lige nu er mit klinke gulv i to stuer og gang is kolde selvom termostat står på 22 skruer jeg op bliver gulvet meget varmt i en periode hvorefter det bliver iskoldt sådan går det op og ned. på toilettet er varmen konstant lunt i gulvet og 22 grader i temperatur. det er et sas anlæg fra vvseksperten. Jeg har kikket lidt på billeder fra nettet og det ser sku forkert ud i mine øjne. retur sidder det forkerte sted efter hvad jeg kan se. jeg har rodet med flow flere gange uden held.
retur er det nederste rør og fremløb kommer ind ved termostat man aner øverst til højre i billedet.
Returen til anlægget skal op på den øverste manifold, - så virker det når der ikke er mere luft i anlægget.

Forøvrigt ros din dygtige vvs-mand og sig han er DUMPET!
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

gulvvarmeshunt

Indlæg af J-B »

Vil give levi ret, din retur er monteret på den forkerte manifold.
Du kan se rigtig montering her, http://www.vvs-eksperten.dk/upload/pump ... 120911.pdf
Når du skal til at lave om, så sørg for at der er en påfyldningsstuds på begge manifold, så kan du spare meget bøvl når du lufter ud/skyller gulvvarmeslanger ud.
Husk at kontrollere at kontraventilen sidder i den rigtige manifold.
rivjern
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Har takket: 6 gange

gulvvarmeshunt

Indlæg af rivjern »

manifolde?? har ingen anelse hvad det er.
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

gulvvarmeshunt

Indlæg af J-B »

rivjern skrev:manifolde?? har ingen anelse hvad det er.
Det er de rør gulvvarmeslangerne er skruet fast på.
Du kan se på linket hvordan det skal monteres.

rivjern
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Har takket: 6 gange

gulvvarmeshunt

Indlæg af rivjern »

kan der ikke monteres en hane på både retur og fremløb fra kedel for at lukke den kreds af og så sætte en påfyldnings studs på shuntens fremløbs manifold og en aftabning på retur. så kan kredsene vel åbnes en efter en og skylles og dermed blive luftet ud?
sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Blevet takket: 6 gange

gulvvarmeshunt

Indlæg af sologbrænde »

Jo sådan gør du. ---- men husk at få byttet om på manifols, telestater skal side på manifold med returslangerne !!!!
levi

gulvvarmeshunt

Indlæg af levi »

sologbrænde skrev:Jo sådan gør du. ---- men husk at få byttet om på manifols, telestater skal side på manifold med returslangerne !!!!
Telestaterne sidder på returen - i dette unikke tilfælde er returen bare den øverste manifold......

Hvis der skulle ændres yderligere end returen til anlægget, - så skulle det være at "vende" manifolden med telestaterne så telestaterne sad ovenpå manifolden, - den måde de er monteret på nu hvor de hænger på hovedet er ikke korrekt montage...
rivjern
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Har takket: 6 gange

gulvvarmeshunt

Indlæg af rivjern »

nej levi det er nok rigtig men så bliver der nok et problem med længden på slangerne er jeg bange for hvis de bliver vendt telestaterne
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

gulvvarmeshunt

Indlæg af Tom_AT »

Hvorfor?

Det ser da ud til der er masser af plads til at rykke shunten lidt længere op. Så er det jo bare at sætte et par længere nippelrør på, eller noget i den stil.

Besvar