Kedelshunt

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
sblar
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 10 okt 2013 21:40

Kedelshunt

Indlæg af sblar »

Hej alle

Helt ny udi pillefyr (og varmeanlæg generelt) prøver jeg at kloge mig lidt ved at læse en masse af jeres fremragende indlæg. En ting jeg dog ikke helt har forstået endnu, er det dybere formål med en kedelshunt. Er der en venlig sjæl der vil forklare det?

På mit nye fyr (Biomax16) står der bl.a. følgende i manualen:

Der skal monteres shunt på denne kedel, så retur temperaturen aldrig kommer under 55 grader.

Det er understreget flere gange og der står også at garantien bortfalder, hvis man ikke monterer en sådan - så det gør jeg selvfølgelig, jeg ville bare gerne forstå hvorfor...

Her er et par tegninger som I meget gerne må kommentere:

[album]1727[/album][album]1728[/album]

Det første er fra manualen og det andet har jeg fundet her på stokerpro. Jeg forstår det sådan at det er pumpen der er tegnet øverst, men hvad er så dimsen på returen i bunden, det ligner en vandmåler, men det er det vel næppe?

På forhånd tak

/Søren

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Kedelshunt

Indlæg af John Skov Jensen »

Det er kort fortalt for at hindre kondensering af syregasser i din kedel. Disse gasser bliver til vædske hvis returtemp bliver for lav og kedlen derfor bliver så kold i bunden at gasserne kan danne kondens.
Derfor anbefales det at holde returtemp på minimum 60-65 grader
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Kedelshunt

Indlæg af J-B »

Hej og velkommen til.
Den dims der ligner en vandmåler på diagrammet fra NBE er en flowmåler, så du kan se den reelle kw. som fyret yder.
En kedelshunt sørger for, at din returtemperatur ikke bliver så kold at røgen i kedelen kondenserer.
Din retur skal være mindst 45 grader og helst omkring 55, så er du sikker på at den ikke ruster igennem med det samme.
sblar
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 10 okt 2013 21:40

Kedelshunt

Indlæg af sblar »

Tak for hurtige og præcise svar.

Det vil sige at når temperaturen bliver for lav, åbner ventilen således at en del af returen sendes ud i kredsen igen. Vil det være ca. halvdelen, eller hvordan?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Kedelshunt

Indlæg af John Skov Jensen »

sblar skrev:Tak for hurtige og præcise svar.

Det vil sige at når temperaturen bliver for lav, åbner ventilen således at en del af returen sendes ud i kredsen igen. Vil det være ca. halvdelen, eller hvordan?
Når returtemp kommer under det setpunkt man har indstillet shunten til, vil den åbne for ventilen og blande noget af det varme vand fra fremløbet sammen med returvandet fra huset således at de ca 60 grader opnåes. Når ønsket returtemp er opnået begynder ventilen at lukke igen. osv osv

sblar
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 10 okt 2013 21:40

Kedelshunt

Indlæg af sblar »

Ja, selvfølgelig! Nu står det lysende klart. Jeg ved ikke hvorfor jeg havde fået den vendt om inde i hovedet, således at det var returvandet der løb op i fremløbet :oops:

Takker :great:

Besvar