Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

neddrosle fremløbs temperatur

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
optimalvarme
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 14 jan 2015 01:40
Mit fyr: Benekov VL-R50kw
Areal: 900 kvm
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 25 - 48 kg
Årligt forbrug: 12 ton

neddrosle fremløbs temperatur

Indlæg af optimalvarme » 14 jan 2015 16:15

Hej Smut 25
Jeg tror ikke vi er uenige.
Fremløbstemperatur fra fyr er ikke det samme som fremløbstemperatur til evt. hus hvis man har en styrring på.

Det jeg blot prøver at sige er at man ikke skal eller behøver at have en fremløbstemperatur fra sit fyr på over 70 - 75 grader hvis man ikke skal bruge mere en 55 grader eller 60 grader, og at fyrre op fra 55 eller 60 grader til op over 70 - 75 grader kan koste dyrt i ekstra pille forbrug.

Man skal altid overholde de temperaturer som skal til for man ikke får kondens i eks. skorsten eller i fyret ligeså temperatur i varmvandsbeholderen mellem 55 og 60 grader.
Hvis skorstenen er dimensioneret af en ingeniør som mit anlæg er, så kan man sparre rigtig mange penge i forbrug ved at skifte ladeventil/shut ventilen ud med en 55 graders og så sætte fyret til 62 - 65 grader. Her ud over kan man faktisk hæve fyret til 70 grader hvis det bliver rigtig koldt, da man så stadig overholder forskellen på de 15 grader mellem fremløb og retur temperatur på selve fyret.

I mit indlæg skriver jeg kun om pille fyr ikke fastbrændselsfyr eller halmfyr. Jeg har haft en ingeniør til at lave alle mine beregninger og dimensioner på alt inkl. varme tab i rør, alt er beregnet og passer 100% sammen. Jeg har et varme tab på 2 grader på 25 meters nedgravet isoleret varmerør. Jeg køre med 62 grader på fremløb fra fyret og en blandeventil/shut ventil på 55 grader.
Efter jeg fik udskiftet alt mit varme system til nyt og det er i dag lavet efter ingeniørens tegninger varmer jeg ca. 600 kwm op for kr. 15-16.000,00 inkl. moms om året.

Jeg har sparret kr. 7 - 10.000,00 om året fra gammel installation/opsætning til ny installation/opsætning.
Ved at ændre blandeventil/shut ventil fra 60 til 55 grader og sætte fyret fra 75 til 62 grader har jeg sparret 5 tons piller om året.
ved -5 grader udendøres bruger jeg 35 kg. i døgnet og ved 0 - 5 grader udendøres bruger jeg lige nu 11 kg i døgnet

I mit billede album "mit fyrrum" kan man se udstyret.
Med venlig hilsen
Optimalvarme Lars.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

neddrosle fremløbs temperatur

Indlæg af Hjemme teori » 14 jan 2015 23:37

dannidines skrev:En høj(ere) røgtemp end BS1016 er ikke nødvendigvis lig med en halvdårlig kedel @Smut25. NBE egen RTB kedel er opbygget med højere flow aht. Netop hensyntagen til ældre skorstene.

Jeg har en settemp på 60grader men en røg temp på 80-110grader
RTB'en kan da godt køre med lavere fremløb end 60!

Hvorfor sænker du ikke kedeltemp til feks. 50gr ? Vejrkompensering og VVB skal nok hæve kedeltemperaturen når det er nødvendigt.
Jeg tænker du kan spare de sidste 1-2% i røgen ved denne øvelse.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

neddrosle fremløbs temperatur

Indlæg af Hjemme teori » 14 jan 2015 23:44

De enorme besparelser der snakkes om her, kræver altså at der er et vist spild. Man sparer ikke 30% ved at sænke kedeltemperaturen 7 gader og fremløbet 5.
De 7 grader på kedel kan måske gi 20 grader på røgen og så sparer man1-2% på røggas.

Sænket fremløbs temperatur, vinder man kun på hvis man har rør hvorfra spildvarmen reelt er spildt og ikke hjælper til opvarmning af huset. Hvis ikke det er tilfældet, er der et sted mellem ingenting og meget lidt at spare.
Mvh. Sophus

dannidines

neddrosle fremløbs temperatur

Indlæg af dannidines » 15 jan 2015 05:38

Hej @Hjemme teori,

Ja, jeg mener de skriver helt ned til 45 grader..

Men i mit setup, der bevæger de 60grader sig i kedlen og ca 1,5m rør (indenfor shuntkredsen) og ved VVB drift - eller er det kun den "smule" som blandes i fremløbet via vejrkompensationssløjfen for at opretholde onsket fremløb til huset..

Jeg tror ikke engang der ville være 1kg/døgn sparet ved at nedsætte kedeltemp og mindre end 30kg/mdr (60kr) får mig ikke til at lege med chance for løbesod, kondens osv. :) nu er RTB jo netop konstrueret til at have høj effektivitet trods røg temp.

Hvis jeg kigger på vores forbrug siden august til nu, medio Januar, så er vores gennemsnit ca 10kg/døgn (gennemsnittet okt-han ca 18-19 kg) og det er på 240m2 1966 parcel (rimelig godt isoleret)

Så klarer jeg mig uden den sidste eventuelle promille af besparelse :)
Hjemme teori skrev:
RTB'en kan da godt køre med lavere fremløb end 60!

Hvorfor sænker du ikke kedeltemp til feks. 50gr ? Vejrkompensering og VVB skal nok hæve kedeltemperaturen når det er nødvendigt.
Jeg tænker du kan spare de sidste 1-2% i røgen ved denne øvelse.

Brugeravatar
optimalvarme
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 14 jan 2015 01:40
Mit fyr: Benekov VL-R50kw
Areal: 900 kvm
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 25 - 48 kg
Årligt forbrug: 12 ton

neddrosle fremløbs temperatur

Indlæg af optimalvarme » 15 jan 2015 13:13

optimalvarme skrev:
Hej Igen.

Du kan godt sænke fremløbstemperaturen til dine rediatorerne. Du skal bare sikre dig at du ikke også sænker fremløbstemperaturen til din varmvandsbeholder. Jeg syntes du skulle forsøge men husk at holde øje med temperaturen i din varmvandsbeholder.
Jeg plejer at tage til stege termometer og så måle det varmevand som kommer ud af vandhanen. Det skal ligge mellem 55 og 60 grader når det er varmest for at undgå bakterier og kalk.

Hvis det lykkedes at holde temperaturen i varmtvandsbeholderen så er alting jo fint.

Jeg ville nok igen over de næste 2 -3 dage måle temperaturen på det varmevand for at sikre mig at det holder temperaturen oppe mellem 55 - 60 grader.

Det er lidt forskelligt hvordan folk har lavet deres varmesystemer. Nogen køre frem med samme fremløb til både rediatorer og varmtvandsbeholder og andre har priotering på. Ved priotering køre med evt. den temperatur frem til varmtvandsbeholderen som fyret er indstillet til og evt. 50 - 55 grader ud til rediatorerne.
Med venlig hilsen
Optimalvarme Lars.


dannidines

neddrosle fremløbs temperatur

Indlæg af dannidines » 15 jan 2015 13:36

@optimalvarme

Var den til mig? For det giver ikke noget ift. mit setup ud fra det jeg tidligere beskrev - kedeltemp/VVB temp/radiator temp er 3 uafhængige ting på et NBE fyr (og andre) med vejrkompensensation og VVN prioritering


Besvar