Indkøbe shunt m.v. eller ej?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Indkøbe shunt m.v. eller ej?

Indlæg af elpres »

Hej gutter
Jeg er ved at etablere skulle etablere gulvvarme og herefter støbe terrændæk, og så blir det vinter og så ligger projektet stille indtil forår.
Mit spørgsmål er nu om hvor svært det er på bagkant at tilslutte gulvvarmeslangerne til shunt fordelerrøret, altså så jeg ikke tilslutter alle gulvvarmerørene med et samme her nu, men gør det til foråret?
Egentligt bør jeg vel også trykprøve alle gulvvarmeslangerne inden de blir nedstøbt, kan man gøre det uden at tilslutte dem til shunt fordelerrør?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Jensen8700
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 90
Tilmeldt: 16 jan 2011 18:24
Mit fyr: Polsk jernting
Areal: Ca 330m^2, vistnok..
Brændsel: Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Rådved (Horsens) og Århus

Indkøbe shunt m.v. eller ej?

Indlæg af Jensen8700 »

Jeg er lidt i samme situation - jeg har valgt at købe fordelerrør og tilslutte gulvvarmeslangerne her og nu. Så kan jeg trykprøve det hele i en enkelt arbejdsgang, og så bare sætte shunt og varme på når den tid kommer :)
Samtidig bliver det nemmere at beskytte og færdiggøre selve gulvvarmerørføringen.

/Lars
levi

Indkøbe shunt m.v. eller ej?

Indlæg af levi »

Jensen8700 skrev:Jeg er lidt i samme situation - jeg har valgt at købe fordelerrør og tilslutte gulvvarmeslangerne her og nu. Så kan jeg trykprøve det hele i en enkelt arbejdsgang, og så bare sætte shunt og varme på når den tid kommer :)
Samtidig bliver det nemmere at beskytte og færdiggøre selve gulvvarmerørføringen.

/Lars
Glimrende idé :great:
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Indkøbe shunt m.v. eller ej?

Indlæg af elpres »

Jensen8700 skrev:Jeg er lidt i samme situation - jeg har valgt at købe fordelerrør og tilslutte gulvvarmeslangerne her og nu. Så kan jeg trykprøve det hele i en enkelt arbejdsgang, og så bare sætte shunt og varme på når den tid kommer :)
Samtidig bliver det nemmere at beskytte og færdiggøre selve gulvvarmerørføringen.

/Lars
Hvordan sikre man sig at alt vandet er helt ude af slangerne efter trykprøvningen?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Indkøbe shunt m.v. eller ej?

Indlæg af John Skov Jensen »

En industristøvsuger der suger i pexslangen en times tid

Jensen8700
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 90
Tilmeldt: 16 jan 2011 18:24
Mit fyr: Polsk jernting
Areal: Ca 330m^2, vistnok..
Brændsel: Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Rådved (Horsens) og Århus

Indkøbe shunt m.v. eller ej?

Indlæg af Jensen8700 »

1) Blæs systemet igennem med trykluft - hvis der skulle stå en lille smule vand i bunden af rørene sker der ikke noget ved det mht frost.
2) Fyld systemet med frostvæske i stedet for alm vand.
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Indkøbe shunt m.v. eller ej?

Indlæg af elpres »

Ok bare til Info, så købte jeg idag dette kit

http://www.dvcenter.dk/catalog/product/ ... pass//134/

Nu er det sat op sån lidt intermistisk men i det mindste bliver rørene den rigtige længde, og jeg kan trykprøve det hele inden betonen kommer på.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
levi

Indkøbe shunt m.v. eller ej?

Indlæg af levi »

Jensen8700 skrev:1) Blæs systemet igennem med trykluft - hvis der skulle stå en lille smule vand i bunden af rørene sker der ikke noget ved det mht frost.
2) Fyld systemet med frostvæske i stedet for alm vand.
1 - Trykluft skal på et centralvarmeanlæg bruges meget varsomt - jeg vil ikke anbefale det!

2 - NEJ - Frostvæske opløser EPDM gummi - så fylder man det på sin gulvvarme, - så kan man være sikker på at shunten er utæt alle steder inden for 1 år!

3 - Hvis du er bange for det skal fryse, - fordi du ikke har varme på inden vinter, - så åben alle kredsene, - og sæt pumpen på shunten på fuld power - cirkulerende vand fryser ikke nemt!
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Indkøbe shunt m.v. eller ej?

Indlæg af elpres »

levi skrev:
1 - Trykluft skal på et centralvarmeanlæg bruges meget varsomt - jeg vil ikke anbefale det!

2 - NEJ - Frostvæske opløser EPDM gummi - så fylder man det på sin gulvvarme, - så kan man være sikker på at shunten er utæt alle steder inden for 1 år!

3 - Hvis du er bange for det skal fryse, - fordi du ikke har varme på inden vinter, - så åben alle kredsene, - og sæt pumpen på shunten på fuld power - cirkulerende vand fryser ikke nemt!
Jeg kan ikke lade den stå med pumpen tændt hele vinteren, der kommer kun til at være et terræn beton dæk og huset kommer først til foråret. Jeg tænker at jeg forsigtigt vil puste lidt i røret :shock: , også må det være godt.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
levi

Indkøbe shunt m.v. eller ej?

Indlæg af levi »

elpres skrev: Jeg kan ikke lade den stå med pumpen tændt hele vinteren, der kommer kun til at være et terræn beton dæk og huset kommer først til foråret. Jeg tænker at jeg forsigtigt vil puste lidt i røret :shock: , også må det være godt.
Ja pust forsigtigt - pas på med for meget tryk!

For øvrigt husk at pakke alle samlinger på din shunt - du skal ikke stole på de o-ringe/pakninger der er præmonteret!

Besvar