Diagram over tilkobling af kalorifer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
JGlintborg
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30 jan 2011 17:34
Mit fyr: KSM 175-13 med el-tænding
Areal: 164
Brændsel: Bjerregaard piller
Fremviser gerne i postnummer: 7980
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Mors

Diagram over tilkobling af kalorifer

Indlæg af JGlintborg »

Hej.

Jeg har fået en kalorifer som jeg skal bruge til at varme min garage op med. (ca 70kvm) Men hvordan bør jeg tilkoble den mit eksisterende varmeanlæg? Pt sidder min kalorifer koblet på som var det en alm. radiator, men så kommer der ingen varme til huset. Det cirkulerer bare mellem kalorifer og fyr. Hvis jeg lukker lidt for hanen ud til kaloriferen, kan jeg få varme ind til huset mnd det er umuligt at styre. Fyrret kan sagtens være med til at lave varmen, men den vil ikke være med til at sende det både ud i garage og stuehus.
Min nuværende installation er lavet i 22mm press. Vil der være nok flow i det til at jeg kan holde temperaturen oppe i både stuehus og garage. Jeg har lavet disse tegninger. Ser det helt forkert ud? Måske skal jeg have en skydeventil mellem den ekstra pumpe og min kalorifer for at kunne finjustere lidt? Håber i forstår hvad jeg mener icon_cheesygrin.gif

Mvh Jesper
Vedhæftede filer
Unavngivet.png
Unavngivet gammel.png

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Diagram over tilkobling af kalorifer

Indlæg af Aaen »

Du skal beholde din nuværende installation. Men start med at få styr shunten :-) hvor stor er den kaloriefere? 25 kw? Og så et 13 kw fyr? Så ret Det naturligt at huset ikke får noget varme
JGlintborg
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30 jan 2011 17:34
Mit fyr: KSM 175-13 med el-tænding
Areal: 164
Brændsel: Bjerregaard piller
Fremviser gerne i postnummer: 7980
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Mors

Diagram over tilkobling af kalorifer

Indlæg af JGlintborg »

Der står ikke noget om hvor mange kw kaloriferen er på. Den er ca 50x50x50cm hvis det kan hjælpe. Men det er ikke pga lav temp. huset ikke får noget varme. Fremløb fra fyrret er omkring 85-90 grader hvis der bliver fyrret godt op med pind.
Vandet har bare meget lettere ved at løbe gennem kaloriferen istedet for at løbe hele vejen gennem huset. Det løber vel den nemmeste vej? :)
Jeg har mistanke til at flowet forsvinder ind til huset så snart hanerne til kaloriferne bliver åbnet. Kaloriferen er koblet på de 2 t-stykker som sidder over mine varmeslanger til huset, hvis det giver mening :) Lukker jeg lidt for de 2 kuglehaner til kalorifer (haner er ej på billedet) Kommer der varme ind til huset. Men det er bare meget svært at justere som det er nu. Men hvis jeg kan holde en keddeltemp. på over 80 grader, kan det da ikke være pga varme mangel synes jeg ikke.
Vedhæftede filer
DSC00319.JPG
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Diagram over tilkobling af kalorifer

Indlæg af lamborg »

Du skal jo nok have en temostat på ind til kaloriferen ellers kan du ikke styre din gennemstrømning og din værksteds temp. Selvom din kalorifer viker som en radiator så udregner man det stadigvæk i kw /w se evt http://www.kalorifere.dk/ . Men jeg tror du har ret i at du er nød til enten at invistere i en ordentlig pumpe feks en 25/100 magnum eller også kører med to for at holde flow nok. Og den pumpe jeg ser på dit billede ser ud til at være en gammel strømsluger så måske er den ved at være lidt træt så at skifte den til en mere energirigtig som er selvregulerende ville nok ikke være frås :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Diagram over tilkobling af kalorifer

Indlæg af Zarge »

Uden at ha forstand på kalorifere montage, så vil jeg nok gå efter løsningen med 2 pumper... evt md en skydeventil på returen fra kaloriferen... Mon så ikke du vil kunne styre temperaturen med pumpehastighed/skydeventil kombo... Evt med en rumtermostat til at styre pumpen...
Jeg er bare lidt i tvivl om det kan forstyrre shunten for meget at der bliver pumpet så meget varme/vand "uden om" shunten... Men det kommer jo an på hvor meget kaloriferen køler vandet... Måske skulle man overveje at lave en shunt kreds på den også...

salemander
Stoker XI
Stoker XI
14
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

Diagram over tilkobling af kalorifer

Indlæg af salemander »

du skal beholde det du har nu men du skal nok have skiftet pumpen til en der er noget større da din kalorifere er på mindst 30 kw og skulle da meget gerne kunne trække dit fyr i knæ men der skal altså et meget stort pumpe flow til .Jeg har selv en kalorifere der kan jeg kan jeg lige holde temp når at den gl salemander og oliefyret køre på samme tid (ca 38 kw ).flowet til kalorifer kan du justere på forskellige måder men det nemmeste er med en auto ventil på retur
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker
JGlintborg
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30 jan 2011 17:34
Mit fyr: KSM 175-13 med el-tænding
Areal: 164
Brændsel: Bjerregaard piller
Fremviser gerne i postnummer: 7980
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Mors

Diagram over tilkobling af kalorifer

Indlæg af JGlintborg »

lamborg skrev:Du skal jo nok have en temostat på ind til kaloriferen ellers kan du ikke styre din gennemstrømning og din værksteds temp. Selvom din kalorifer viker som en radiator så udregner man det stadigvæk i kw /w se evt http://www.kalorifere.dk/ . Men jeg tror du har ret i at du er nød til enten at invistere i en ordentlig pumpe feks en 25/100 magnum eller også kører med to for at holde flow nok. Og den pumpe jeg ser på dit billede ser ud til at være en gammel strømsluger så måske er den ved at være lidt træt så at skifte den til en mere energirigtig som er selvregulerende ville nok ikke være frås :-)
Pumpen skulle gerne være energimæssig fornuftig. Det er en wilo pumpe der er 2 år gammel. Den kan justeres i løftehøjde osv. så den tror jeg bliver siddene :) Jeg har glemt termostaten på tegningen, sådan en skal der naturligvis på. Hvis jeg monterer en skydeventil på retur til kalorifer, kan jeg måske bedre justere flowet til både hus og garage?
Men mon mine rør er dimensioneret kraftig nok? Garagen er isoleret med 200mm på loft og godt 100mm i vægge, så jeg tror ikke det vil kræve så meget at varme den op.
salemander
Stoker XI
Stoker XI
14
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

Diagram over tilkobling af kalorifer

Indlæg af salemander »

jep prøv og monter en skydeventil eller en rigtig streng regulerings ventil på returen så kan du meget bedre juster flowet.Dine rør er store nok men tror stadigvæk at flowet over kalorifer er for lille der skal rigtig meget vand til at føde sådan en.den kalorifer jeg har er fødet af et 3/4 tom rør og som jeg skrev før kan jeg da aftage ca 38 kw
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

Besvar