Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

skorsten med stålrørsforing

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
scotten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
Mit fyr: RTB 10 kw
Areal: 144
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4270
Årligt forbrug: 5 tons
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

skorsten med stålrørsforing

Indlæg af scotten » 10 jan 2007 17:27

Hej
Min fejer anbefaler varmt en foring af min eksisterende skorsten med stålrør, det vil da sikkert være en god ide, da jeg har en almindelig muret skorsten nu uden isokern.
Historien vil sikkert koste lidt penge ? sååå derfor vil gerne vide hvilke fordele jeg kan forvente af sådan en sag, jeg kan ikke rigtigt finde noget noget på nettet omkring stålrørsforinger kan man selv montere osv.
Jeg fyrer med træpiller i en dor kedel som er installeret i kælderen.


Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 10 jan 2007 17:32

svare lige senere når jeg har tid ellers lige send en pm som rember.
Hilsen Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 10 jan 2007 20:34

Hejs Scotten.
Så har jeg lidt tid til overs, punkt 1 Du har en DOR kedel en rigtig god kedel med en udlempe som vi alle kan lide den kan hive alt varmen ud af røgen så man tit har en røgtemp på mellem 70-110 Gr. somregel er disse lave grader alt for lidt til en normal skorsten, den blir fugtig, det er noget rigtigt skidt. i røgen er der som regel en lille smule svovl eller der har måske været et oliefyr til skorstenen som har aflagt noget svovl. når det så blir så fugtig blir det til svovlsyre. Svovlsyre + Cement = Gips. derfor er skorstensfejeren altid OBS på fugt. Dette var lidt bagrunden om hvorfor man skal værre OBS på fugt.

1. Mulighed. Stålforingen den som du selv nævner er et mægtig god løsning, den er 100% glat indvendig, derfor nem at rengøre ved fejning og den kan fåes som syrefast med kondens afløb og holder sikkert i al evighed. men monteringen er meget vanskelig, man starter med at måle hele skorstenen op med hvor alle de forskelige røgrør skal gå på og hvor rense lemme skal side og Evt. hvor der knæk på skorstenen. Derefter bestiler man de stumper som man skal bruge, derefter er det med at samle styk for styk mens det sænkes ned. Det kan godt værre det skal værre en prof der skal lave dette arbejde "jeg ved det ikke" men det er ikke sikkert at du som menig mand må købe en stålforing for det er ikke bare et jernrør.

2. Mulighed. Det er en keramisk kerne. den kan skafes i de fleste bygge markeder og produceres af Isosheibel "tidligere ISOKERN" Dette var ikke reklamme men kender ikke lige andre der laver keramisk kerner. Den minder meget om et normalt kern rør til ned sænkning. og prinsipet er det samme, dette kan du læse mere om på deres egen WWW. fordelen ved den er at den er til at lave selv og denne er også glat indvendig og skulle værre syre fast og ligeledes lavet til kondenserene drift og kan også monteres med afløb.

Men hvad jeg ville vælge jeg ved det ikke, jeg står selv og skal gøre noget her i dette År. men hvad jeg vælger ved jeg ikke. Min Mester siger stålforing og mine kolegaer siger Keramisk kerne så når fagfolk står så meget på hver sit ben vil jeg ikke siger hvad der er bedst, men jeg kan godt lige at jeg selv kan montere en keramisk kerne, men jeg kan også godt lide at stålforingen sikkert står endnu når jeg skal på minh sidste rejse om 80-90 År.

Hilsen Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 10 jan 2007 20:38

Jeg har monteret en stålforing hos en kunde, godt nok til et oliefyr (den stakkel) og det var ikke så vanskeligt. Røret kommer i meterstykker, og når det er sat sammen drejes de 1/4 omgang og så er de låst. Det er rigtigt ag man skal måle op til renselemme og deslige, men den er et nemmere "gør det selv projekt" en end keramisk.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 10 jan 2007 21:17

Okay. Søren.
Jeg har som sagt ikke prøvet det med en stålforing, det lyder lidt besværlig når mester fortæller, men ved du så om man kan købe den som menig mand.

Hilsen Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.


Brugeravatar
scotten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
Mit fyr: RTB 10 kw
Areal: 144
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4270
Årligt forbrug: 5 tons
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af scotten » 10 jan 2007 22:43

Takker for svarene
Jeg satser på en stålforing, tager mine spender-bukser på og får fagmanden til at ordne sagen, har ikke stillads og stigemateriel til at jeg kan ligge og rode oppe på tagrygningen.

MVH

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 11 jan 2007 17:07

Jeg mener det er metabesto som havde lavet det sæt jeg monterede, så mon ikke godt man kan det. Hvad taler for at man ikke kan, er det ulovligt selv at montere sådan noget?
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 11 jan 2007 18:02

søren ø skrev:Jeg mener det er metabesto som havde lavet det sæt jeg monterede, så mon ikke godt man kan det. Hvad taler for at man ikke kan, er det ulovligt selv at montere sådan noget?
Det er nok metalbesto. men jeg ved ikke om det ulovligt, men jeg ved at ISODOR det er kun fagudannet folk "skorstensfejere" der må dette, men ved ikke lige hvordan det er med stålforinger.

Hilsen Fejer.

Brugeravatar
scotten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
Mit fyr: RTB 10 kw
Areal: 144
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4270
Årligt forbrug: 5 tons
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af scotten » 11 jan 2007 18:17

Min fejer gjorde en del ud af at fortælle om typegodkendelser
og den slags,
han ved godt at jeg er håndværker men sagde direkte at jeg ikke måtte selv ? pga typegodkendelsen så det er sikkert korrekt, han skal desuden også godkende bagefter, det er vel ikke monopol det ligner nok bare.

MVH

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 11 jan 2007 19:13

scotten skrev:Min fejer gjorde en del ud af at fortælle om typegodkendelser
og den slags,
han ved godt at jeg er håndværker men sagde direkte at jeg ikke måtte selv ? pga typegodkendelsen så det er sikkert korrekt, han skal desuden også godkende bagefter, det er vel ikke monopol det ligner nok bare.

MVH
Jeg vil helst ikke bruge ordet monopol, men det er det og fuldt lovligt defor bryder jeg mig ikke om ordet. Skorstensfejere har en viden som opsolut kun skorstens fejere kender i sin helhed "el. burde gøre" Dette medføre at hvise ting som diverse foringer, da er det kun folk med fuld indsigt i skorstens funktion og virke måde "med papire på det" som blir tillagt disse evner/ uddanelse. Derfor vil det virke som monopol. men det er jo ligesom elektrikeren det er også kun folk med den rette uddanelse og de rette papire der må rode i en bestemt form for El.

Hilsen Fejer.

Men det står selvfølgelig jer alle sammen frit for og se om i kan få en læreplads som skorstens fejer og derefter montere foringer. :lol:


Besvar