Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarmekredse, returventiler og dertilhørende spørgsmål

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

Gulvvarmekredse, returventiler og dertilhørende spørgsmål

Indlæg af Jespernj » 02 sep 2013 23:02

Hej i forum.

Håber I kan hjælpe en forvirret elektriker der forsøger at kloge sig på mystisk virkende gulvvarmetermostater...

Sagen kort ridset op. Vi har et teknikrum midt i huset, heri er, blandt meget andet, placeret 4 stk. Danfoss returventiler med tilhørende termostathoveder (kan stilles fra 1-8). Ganske almindelige som man se alle steder på gulvvarmekredse. Disse 4 kredse er køkken/alrum(47m2), bryggers(15m2), et bade værelse(16m2) og en lille mellemgang(3m2). Det virker fint, gulvvarmen er eneste opvarmningskilde i disse rum, og de har en fin temperatur SÅLÆNGE døren til teknikrummet ikke er lukket i. Der er selvfølgelig en del rørføring i dette rum som dog er fint isoleret, men derudover også en hel del IT skrammel som bevirker at temperaturen i rummet godt kan snige sig op på 25-30 gr. når døren er lukket til rummet. Når det så sker, lukker gulvvarmen ned. Og nu er det så min kæde falder af. Returtermostaterne virker mig bekendt på vandets temperatur og ikke på rummets. Hvorfor sker ovenstående? Det er helt sikkert - lukkes døren til teknikrummet så temperaturen deri stiger, så bliver mine gulve koldere henover det næste døgns tid... Åbnes døren, kører det hele perfekt igen.

Den enkelte løsning, åbn døren! - men nej tak. der er både grimt og larmende fra rummet, så konen siger at døren skal være lukket.

Hvad er det jeg ikke forstår - og hvad er løsningen evt.

PFT

/Jesper


Slettet 15549

Gulvvarmekredse, returventiler og dertilhørende spørgsmål

Indlæg af Slettet 15549 » 02 sep 2013 23:25

Er returrørene fra gulvvarme isoleret? De kan jo godt optage noget varme fra rummet

Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

Gulvvarmekredse, returventiler og dertilhørende spørgsmål

Indlæg af Jespernj » 02 sep 2013 23:29

Ja, det glemte jeg at skrive - var nemlig også min tanke på et tidligere tidspunkt at det måske var årsagen, men de er sidenhen blevet isoleret mere end rigeligt...

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Gulvvarmekredse, returventiler og dertilhørende spørgsmål

Indlæg af Aaen » 02 sep 2013 23:39

Løber vandet i gulvarmekredsen for langsomt? dvs at vandet omkring returventilerne når at optage varme fra omgivelserne.
Måske kunne en shunt til alle 4 kredse løse problemet. Eller adskil tingene, elektronik øverst, en plade imellem med noget isolering på og så varmeinstallationen nederst. men husk lidt ventilation til elektronikken...

Jespernj
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

Gulvvarmekredse, returventiler og dertilhørende spørgsmål

Indlæg af Jespernj » 02 sep 2013 23:50

Hej Aaen.

Det kunne måske være en løsning med en shunt, jeg er bare ikke lige helt klar over hvordan en sådan virker...

Jeg har også tænkt på at pakke det hele ind i en ordentlig omgang isolering med en kasse rundt om, men det er måske nok mere rart at lave shunt-modellen hvis det ellers vil løse problemet...

Jeg kunne såmen sagtens forstille mig at der ikke er ret meget "fart" i vandet i varmekredsene - Jeg har kun én cirkulationspumpe på hele varmestrengen til huset, altså alt centralvarme frem til huset, og lige pt. kører den på autoadapt og forbruger 6-7W. Det kan umuligt give ret meget flow, også taget i betragtning at pumpen sidder i fyrrummet 45m. fra teknikrummet med gulvvarmekredsene. Men trods det, mangler vi aldrig varme - kun når døren er lukket!


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Gulvvarmekredse, returventiler og dertilhørende spørgsmål

Indlæg af Ernst Drastrup » 03 sep 2013 09:16

Er der ikke noget med, at der findes to slags Danfoss termostathoveder.
Det ene hoved føler omgivelsernes temperatur,
og det anden føler og regulerer på vandets temperatur.

Prøv spørg Danfoss.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Vvsnils
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 01 sep 2013 21:13
Mit fyr: 16kw dor kedel hjemmebygget brænder.
Areal: 110
Brændsel: Flis, kornafrens, piller + fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 7860

Gulvvarmekredse, returventiler og dertilhørende spørgsmål

Indlæg af Vvsnils » 05 sep 2013 06:10

Jo der findes to slags flerhovedede, men de passer kun på den rigtige ventil. Så det er ikke problemet. Løsningen er nok at købe/ lave en 4 kreds gulvvarme shunt med egen pumpe.


Besvar