Røgrør vandret/lodret

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
S-Stampe
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 31
Tilmeldt: 16 mar 2013 12:23
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 170 + 90
Brændsel: Piller+ fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Årligt forbrug: 7t "gæt"
Geografisk sted: Ølstrup Vestjylland

Røgrør vandret/lodret

Indlæg af S-Stampe »

Hej
Jeg er ved at lave et nyt fyrrum til en 16kw Scotte, med stålskorsten. Jeg er blevet i tvivl om bedste placering af skorsten. Jeg har høbt 500mm lige røgrør med rense klap, hvor det var meningen at trækstabiliatoren skulle monteres. Altsår direkte vandret ind i skorsten, med eneste mulighed for at rense, i bunden af stålskorstenen. Har dog efter købet af udstyret, snakket med en anden ejer af samme fyr og skorsten. Han havde monteret 2x 90gr. bøj. på røgrør, således at den gik lodret op ca. 500mm hvor trækstabilisatoren sad på det lodrette stykke. Han mente at han tit fjernede aske genne renseklap i bøjningen. Hvad er bedst....? Vil jeg få problemer med aske i det vandrette røgrør..? skulle jeg evt lave en 90gr. bøj. med renseklap og så dreje skorstenen så den kom vandret ind i siden...?

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Røgrør vandret/lodret

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Du skal altid være forberedt på, at der kan afsættes sod og aske hvor som helst i røgrøret,
og især at fejeren kun fejer det han umiddelbart kan 'komme til', så enten flere rense lemme,
eller være forberedt på selv at skulle rense kringelkrogene.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Besvar