Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

overtryksventil på vvb

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
levi

overtryksventil på vvb

Indlæg af levi » 07 apr 2013 00:01

Ugelvig skrev:Kontraventilen til en VVB gør hvad?

Sikkerhedsventilen sikre at "lortet" ikke buler ud. Den kan sættes til f.eks. 10 Bar, som beholderen sikkert er godkendt til ved 95 grader C (kunne også være en 6 eller 8 Bar).
I et sikkerhedssæt til en VVB er der altid en kontraventil, - den sørger for god ordens skyld for at der ikke presses varmt vand ud i vandværksforsyningen (Koldtvandsledningen), - for at undgå forurening af drikkevandet (Bakterier).

I dag sidder der også kontraventil i vandmålerne i huset, - men der skal være en ekstra kontraventil foran Varmtvandsbeholderen (Livrem og seler).

6 & 8 bars sikkerhedsventiler er ikke velegnet i Danmark til brugsvand, - da vi kører med et ret højt vandværkstryk - 10 bars sikkerhedsventiler foreskrives af alle der laver kvalitetsbeholdere - f.eks Metro & Vølund.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

overtryksventil på vvb

Indlæg af Ugelvig » 07 apr 2013 00:15

Tak Søren. Så lærte jeg også noget i dag!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

henrikT
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23 mar 2013 19:30

overtryksventil på vvb

Indlæg af henrikT » 07 apr 2013 08:47

det vil så sige jeg har to vvb en i stue huset og en ude i et rum i en stald bygning der er ca 12 meter mellem dem og ingen kontra ventil vand ledningen kommer der ude fra kan jeg så bare montere en overtryksventil der ude

levi

overtryksventil på vvb

Indlæg af levi » 07 apr 2013 14:45

henrikT skrev:det vil så sige jeg har to vvb en i stue huset og en ude i et rum i en stald bygning der er ca 12 meter mellem dem og ingen kontra ventil vand ledningen kommer der ude fra kan jeg så bare montere en overtryksventil der ude
Du skal have et sikkerhedsarmatur pr. beholder :great:

Du kan ikke nøjes med en sikkerhedsventil, - du skal have et sikkerhedsarmatur på hver beholder med indbygget kontraventil så du ikke risikerer at forurene koldtvandsinstallationen med bakterier.

henrikT
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23 mar 2013 19:30

overtryksventil på vvb

Indlæg af henrikT » 07 apr 2013 15:28

æv det hva træls


Besvar