Økonomi i vejrkompensering.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
nemocharley

Økonomi i vejrkompensering.

Indlæg af nemocharley »

Jeg overvejer at købe vejrkompensering til mit kommende pillefyr, men jeg ved ikke hvor meget, der kan være at hente i det.

Er der nogen som kan fortælle mig lidt om det.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Økonomi i vejrkompensering.

Indlæg af Skovløber »

Hej, ja det er nok lidt svært at tjekke, men jeg fyrer med fastbrændsel og har vejrkompensering.
Jeg kan tydelig mærke når der bliver varmere udenfor, så er der betydeligt mere varme i akkutank, dvs ikke så mange fyringer.
Jeg vil da også tro, at hvis jeg ikke havde denne løsning, ville huset blive overvarmt, her i disse dag....
Det er da at anbefale.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Økonomi i vejrkompensering.

Indlæg af triumph »

Verkompentsering; som i lavere fremløbstemp. når det er varmt udenfor ?
nemocharley

Økonomi i vejrkompensering.

Indlæg af nemocharley »

ja - fuldautomatisk regulering i fremløbstemp., styret af en udendørsføler.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Økonomi i vejrkompensering.

Indlæg af triumph »

Beparelsen bliver i hvert fald mindre hvis man stopper fyret med en rumtermostat.
Det er i hvert fald billigere og slukke fyret når det er varmt, end det er og køre med lav fremløbs temp

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Økonomi i vejrkompensering.

Indlæg af martin_b »

triumph skrev:Beparelsen bliver i hvert fald mindre hvis man stopper fyret med en rumtermostat.
Det er i hvert fald billigere og slukke fyret når det er varmt, end det er og køre med lav fremløbs temp
Det du skriver er, at besparelsen blive MINDRE med en rumtermostat som styrer fyret? Så du mener altså, at udendørs vejrkompensering giver større besparelse, eller hvordan skal det forstås? Jeg har selv en rumtermostat, jeg overvejer at montere nemlig.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html
nemocharley

Økonomi i vejrkompensering.

Indlæg af nemocharley »

Mit pillefyr kommer til at være helt slukket fra 15/4 til 15/10 ca. I sommer halvåret er det solvarme og elpatron, der står for varmen.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Økonomi i vejrkompensering.

Indlæg af triumph »

martin_b skrev:
Det du skriver er, at besparelsen blive MINDRE med en rumtermostat som styrer fyret? Så du mener altså, at udendørs vejrkompensering giver større besparelse, eller hvordan skal det forstås? Jeg har selv en rumtermostat, jeg overvejer at montere nemlig.
Det jeg mente var, at man benytter vejr kompensering så sænkes fremløbstemp. Og det er dem måde besparelsen opstår.
Ved rumtermostat slukkes fyret og cirkulationspumpen en del af tiden.
Den del af tiden fyret står stille er fremløbstemp. jo ligegyldig. Og det er (kun) den del af tiden fyret køre der er en gevindst.

Dermed ikke sagt at det ikke er en god ide med vejr kompentsering. Mit anlæg kræver en kedel temp på 70 c, og jeg har lige hævet den til 75 C fordi jeg er begyndt at bruge rumtermostat. (Jeg bruger kun rumtermostat når der er lidt varme i luften)
I mit setup starter cirkulationspumpe ved 70 C (65 c om vinteren) og slukker ved 65 (60 vinter)
Tidligere kørte jeg med 70 c kedeltemp. hele året, men der er begyndt at dryppe løbesod ud af min trækstabilisator.
(forklaring her er med gammel indstilling af kedeltemp på 70 C)
Når fyret starter og når 60 C. Så starter cirkulationspumpe, hvorefter temperatur falder. Det betyder at kedeltemp. ikke når over 55 C inden at rumtemp har nået setpkt. og stopper kedel.
Det vil altså sige at når jeg benytter rum termostat er mit setpunkt på kedel 70, men reelt når kedeltemperaturen ikke over 55-60 C
Jeg har også prøvet at hæve temp. hvor cirkulationspumpe starter til 65 C, men når kedel temp kommer op på 60 C så griber PI reguleringen ind, og skruer ned for effekten. Og så når den at regulere effekten ned til 30 %

Når det er sådan at jeg kører frem med langt højere fremløbstemp. end nødvendigt (kun for at undgå løbesod og kondens). Så kunne vejrkompentsering jo være en god løsning.
Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Blevet takket: 1 gang

Økonomi i vejrkompensering.

Indlæg af klinten »

Der vil uden tvivl være noget at spare ift. bare at køre samme fremløbstemperatur hele tiden. Det er normalt at styre efter en såkaldt udekurve når man laver blandesløjfer til varmeanlæg i industrien (læs: kontorhuse) Som udgangspunkt er den eneste temperaturpåvirkning dit hus har, udetemperaturen. Derfor giver det jo god mening, at skrue ned for fremløbstemperaturen, når den påvirkning er mindre, og det er den jo når, det er varmere. Derudover er der jo solen, den kan jo godt lave din stue dejlig varm, selvom det kun er 1 grad uden for. Jeg har læst om flere, der har sat deres udeføler i solen, og ikke i skyggen. Dette netop for at styre på solens påvirkning også. Jeg vil mene, at den optimale løsning, vil være udekompensering og en rumføler, som slukker for fyret, hvis de er varmt nok i huset.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Økonomi i vejrkompensering.

Indlæg af triumph »

hvad koster sådan en blandesløjfe/styring i stumper ?

Besvar