Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken energimåler skal man vælge ?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Hvilken energimåler skal man vælge ?

Indlæg af Breuner » 14 feb 2013 11:41

Hej alle,

Jeg sidder lige og googler lidt rundt efter en energimåler til mit nye fyrrum.

Men jeg syntes det er svært at finde ud af hvad man skal vælge.

Regnede med at det skulle være en Kamstrup, men de laver jo mange forskellige i forskellige prisklasser, og kan ikke rigtig finde ud af hvad forskellen er.

Jeg kan se at der bl.a. kan fås følgende "Multical" modeller: 401 til fremløb, 401 til retur, 402 til fremløb, 402 til retur, 601 til fremløb, 601 til retur, 602 til fremløb, og 602 til montering på retursiden. De fås vist alle fra 0,6 til 6,0 m3 pr time.

Jeg regner med at en 1,5 m3 pr. time vil dække mit behov :?:

Køber jeg f.eks en 401, så koster den lige godt 1600,- Hvor en 602 model koster den ca det dobbelte, men får man mere brugbart til pengende :?: Det kunne være lidt sjovt om man kunne læse sine data f.eks. på nettet eller via wi-fi, men sådan et modul koster yderligt 1250. og så kan jeg altså godt overkomme at gå de 10 meter ud i fyrrummet hvis det koster så meget icon_cheesygrin.gif

http://www.lavprisvvs.dk/shop/search-1. ... d=MULTICAL

Men vil en 401 ikke fint dække et almindeligt behov :?: ( Er mest interesseret i at se hvor mange kw huset sluger på time, dags, månedes, årsbasis o.s.v. )

Og skal man få en til fremløb eller retur :?:

Nogen som lige meget kort kan ridse forskellene op på de forskellige modeller :?:

P.S. det kunne måske være meget fedt hvis selve displayet ikke skulle sidde direkte på røret, men f.eks. på vægen istedet (for nemmere aflæsning)

P.P.S. der skal helst være 1" tilslutning for at passe til resten af rørføringen i fyrrummet.

Mvh.
Breuner
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Hvilken energimåler skal man vælge ?

Indlæg af Flunk » 14 feb 2013 13:49

Har selv en 401 til retur.
Display skal ikk nødvendigtvis sidde på røret, men kan flyttes op til 1 meter væk.
Den giver følgende data:

Aktuel produktion/forbrug
Flow
Freløbs temp
Retur temp
Delta t
Summeret produktion/forbrug

Og vist et paar mere som jeg ikke bruger.
Det er alt rigeligt syntes jeg.

Fordelen ved at vælge returmodellen er at elektronikken ikke bliver så varm, og derfor alt andet lige bør holde længere.
Husk at den helst skal monteres på vertikalt rør.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Hvilken energimåler skal man vælge ?

Indlæg af Breuner » 14 feb 2013 17:22

Flunk skrev:Har selv en 401 til retur.
Display skal ikk nødvendigtvis sidde på røret, men kan flyttes op til 1 meter væk.
Den giver følgende data:

Aktuel produktion/forbrug
Flow
Freløbs temp
Retur temp
Delta t
Summeret produktion/forbrug

Og vist et paar mere som jeg ikke bruger.
Det er alt rigeligt syntes jeg.

Fordelen ved at vælge returmodellen er at elektronikken ikke bliver så varm, og derfor alt andet lige bør holde længere.
Husk at den helst skal monteres på vertikalt rør.
Okey, det lyder jo rigtig fint :great:

"Summeret produktion/forbrug" er det alt sammen siden opstart, eller kan man se opdelt forbrug, f.eks månedsvis, eller må man selv rende og skrive op 'en gang om måneden hvis man vil ha opdelt forbruget lidt :?:

Syntes jo det kunne være lidt sjovt hvis man kunne sammenligne f.eks december 2012 med december 2011 icon_cheesygrin.gif

Gir go mening med at få en returmodel, af samme årsager som at man vel ofte sætter cirkulationspumpen på retursiden, for at skåne pumpen :great:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Besvar