Rørføring og selvcirkulation i slutfasen med laddomat/atmos

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Gmann
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Rørføring og selvcirkulation i slutfasen med laddomat/atmos

Indlæg af Gmann »

Goddag,

Jeg er ved at etablere nyt varmesystem helt fra bunden med ny skorsten. Har købt en Atmos dc s 25kw fastbrændsel kedel. Den skal stå ude i garagen med 2000 til 2500 L. akkumulerings tank, tanken mangler jeg at købe.

Nu spekuleres der på hvor skorstenen skal være. Der hvor jeg helst vil have skorstenen var planen at skjule fremløbs røret fra kedel til akku tank i etage adskillelsen, og sætte retur røret ned i beton gulvet. Ved dette setup er afstand fra akku tank og kedel ca. 1.5m. Det er fordi der er et vindue som jeg ikke vil dække til og man kan ikke rigtig bruge den plads til noget hvis der er rør.

Har så læst lidt omkring termo reguleringsventil/pumpe (hedder vist laddomat, min hedder dog esab et eller andet..) og kan se at en af dens funktioner er at når pumpen slukker når kedelen falder i temperatur, så åbnes der for et spjæld og er så meningen at resten af det varme kedelvand skal cirkulere af sig selv over i tanken istedet for ud i skorsten. Det har jeg svært med at se at det ville kunne virke hvis mine rør går op og ned.

Det skal siges at jeg har mulighed for at sætte systemet op et andet sted hvor tanken kunne være tættere på kedel. Men vil høre om der var nogle andre måder man kunne få styr på det kedel vand.

Kunne også tænke mig at høre andres erfaringer med hvor godt det kører med kedelvand over i akku tank når pumpen slukket.

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 3 gange

Rørføring og selvcirkulation i slutfasen med laddomat/atmos

Indlæg af remme »

du skal have din Ladomat styreret enten af kedel temperaturen eller røgtemperaturen, og så gælder det om at dit fyr brænder frem til at bunden af tanken begynder at nærme sig stoptemperaturen på din pumpe. Fidusen ved at ramme lige under stoptemperaturen er at dit fyr så vil stoppe pumpen og få minimeret en opblandning af varmen i tanken. Har du tilmed en klapventil på indgangen til fyret , så vil fyret bare blive kold når det er brændt ud og der ikke er mere varme at flytte over i tanken.
Gmann
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Rørføring og selvcirkulation i slutfasen med laddomat/atmos

Indlæg af Gmann »

ok tak for svar.
Ja der skulle være sådan en klapventil i den pumpeværk. Det er nemlig det, der stod i manualen at rørføring fra tank til kedel skulle tilgodese naturlig selvcirkulation når pumpen er gået ud. Jeg har forstået det sådan at så kunne man hente den sidste varme fra kedel. Jeg kan dog ikke se hvordan da det kedelvand er jo koldere end vande øverst i tanken.

Og den rørføring jeg påtænker kommer ikke til at tilgodese naturlig cirk. da jeg gerne vil kunne udnytte plads mellem kedel og tank. Tænker lidt at det må være ligemeget, jeg vil ikke kunne hente den varme alligevel.
mekanikeren
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

Rørføring og selvcirkulation i slutfasen med laddomat/atmos

Indlæg af mekanikeren »

Som jeg har forstået det, med selvcirk. i laddomaten, handler det også en lille smule om sikkerhed, hvis strømmen går mens du har gang i fyret.
Mvh Mekanikeren
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 3 gange

Rørføring og selvcirkulation i slutfasen med laddomat/atmos

Indlæg af remme »

Nu er kold vand tungt vand så det kan på den måde cirkulerer over i fyret sålænge at du ikke har en fjederbelastet ventil til at blikke for den cirkulation.

Gmann
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Rørføring og selvcirkulation i slutfasen med laddomat/atmos

Indlæg af Gmann »

Ja det kan jeg godt se
men hvor obs skal man være med at få lagt kedel tank rørene så de tilgodeser naturlig selvcirk.?
eller er det ligemeget?
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 3 gange

Rørføring og selvcirkulation i slutfasen med laddomat/atmos

Indlæg af remme »

du skal egentlig bare ha tilgangen til fyret til at gå i en næsten vandret linje og din kedelafgang med stigning over til tanken. Din shunt forbindelse vil lukke når temperaturen er nået og så vil al cirkulation gå fra bunden af akk-tanken og til fyret og fyrets varme vil drive cirkulationen
Gmann
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Rørføring og selvcirkulation i slutfasen med laddomat/atmos

Indlæg af Gmann »

ja men problemet er at jeg gerne vil have de rør skjult væk, jeg beskriver det nærmere i mit første indlæg. Det er altså rør med to bøjninger.
Ved ikke om det vil cirkulere lidt alligevel, kedelvandet på de 35gr. eller hvad man nu har sat sin pumpe til, eller om det bare vil ryge ud i skorstenen.
Det er jo ikke stor del der går tabt pct.vis hvis man har en stor akkutank (jeg regner med at købe en 2000L. tank)

Besvar