Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Schiedel Rondo ø160, 2 anlæg?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
bbj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 aug 2012 20:43

Schiedel Rondo ø160, 2 anlæg?

Indlæg af bbj » 26 dec 2012 21:00

Hej alle.

Skal til at stille skorsten op i mit nye fyrrum og som overskriften fortæller, så er det en Rondo fra Schiedel på ø160 mm.

Jeg har den plan at starte med et pillefyr og vil så om nogle få år, supplere op med et fastbrændselsfyr.

Mit spørgsmål ang. opstillingen er så: hvilket anlæg skal kobles på nederst på skorstenen og omvendt?

Et andet godt spørgsmål er: afkortning af de keramiske elementer.....er det muligt at lime dem sammen, så det kan holde, hvis man har skåret falserne af?

På forhånd tak.


bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Schiedel Rondo ø160, 2 anlæg?

Indlæg af bent » 26 dec 2012 21:36

Hej hvorfor skal du afkorte ?. har selv sådan en skorsten den er rigtig god, hvor oliefyrs kedel er nederst og pillefyr øverst. Det er da lettere at justere i røgrør end afkortning af elementer.

bbj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 aug 2012 20:43

Schiedel Rondo ø160, 2 anlæg?

Indlæg af bbj » 26 dec 2012 22:11

Hej.

Ang. afkortningen er det fordi jeg har købt mine afgange som færdige elementer, disse er 66 cm høje. Røgafgangen for pillefyret skal minimum være 140 cm over gulvet (underkanten af røgafgangen). Så langt så godt. Problemet opstår Ved røgafgang nr. 2.
Nu når de købte afgange måler 66 cm, så kommer afgang nr. 2 for tæt på loftet. Lofthøjden er 210 cm. Derfor vil jeg korte af de to afgangselementer.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Schiedel Rondo ø160, 2 anlæg?

Indlæg af noller » 27 dec 2012 10:59

Hej

66 cm + 66cm = 132 cm
Lofthøjde 210 cm - 132 cm = 78 cm
78 cm til loft synes jeg da lyder okay.

bbj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 aug 2012 20:43

Schiedel Rondo ø160, 2 anlæg?

Indlæg af bbj » 27 dec 2012 20:02

Hej noller.

Kan godt se pointen i dit regnestykke - tak for indsatsen :wink:

Nu er mine problemer dog i mellemtiden blevet løst af den rare skorstenfejer fra Viborg.

1. Jeg troede at mit kommende pillefyr skulle monteres nederst på skorstenen og fastbrændselsfyret øverst. Derfor kvalerne med højderne på afgangene. Men det viser sig så, at det er ligemeget hvilket fyr, der kobles på hvor. Og da røgafgangen på pindfyret er lavere end på pillefyret, ja så er problemet løst icon_cheesygrin.gif
Det eneste krav han havde var, at de de to afgange på skorstenen ikke måtte sidde lige overfor hinanden. Der skulle som minimum være 25 cm fra overkant af den nederste afgang til bunden af den øverste afgang.

2. Da problem nr. 1 løste sig på fineste måde, er det nu ikke aktuelt at skære i elementerne. Dog sagde skortensfejermayn, at det godt kunne holde med to skærede flader imod hinanden hvis de fik lim nok. Men han pointerede dog, at falserne på elementerne var der for en grund :wink:

Men er så nu stødt på et nyt problem: bør jeg montere trækstabilisator i skorstenen med det samme eller må jeg gerne montere den på røgrøret?

På forhånd tak.


bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Schiedel Rondo ø160, 2 anlæg?

Indlæg af bent » 28 dec 2012 07:13

Jeg har det på røgrøret det er nemmere når man har keramisk skorsten. om man må i dit område er op til skorstensfejer.


Besvar