Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vandbåret gulvvarme på centralvarme anlæg

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

vandbåret gulvvarme på centralvarme anlæg

Indlæg af supra thomas » 19 dec 2012 21:51

ok. mit starter og stopper jo hele tiden afhænigig af temp i garagen, og syntes den har svært med at balancer sig igen, eften den har været stoppet. så svinger den i temp frem og tilbage igen.. er det normalt?????


havn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Givet likes: 1 gang

vandbåret gulvvarme på centralvarme anlæg

Indlæg af havn » 19 dec 2012 22:00

Hvordan styrer du den ? Den bedste måde er med en returventil som lukke vandet igennem når det er kølet nok..... Det duer... Nå ja luften som nævnt også evt, til sommer sætte en vandstanden på med vandtryk.... Det kan trække ret meget luft ud hvis man har en lomme ellers som nævnt skrue pumpen op og så lufte ud .....

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

vandbåret gulvvarme på centralvarme anlæg

Indlæg af pso » 19 dec 2012 22:27

Jeg er enig med Ernst m. fl en gulvarme pumpe skal køre med højt flow, vejledninger til de nye sparepumpe med automatic siger:
smedegård AA skures op på max.
grundfoss skriver at man Ikke skal stille den på manuel højeste eller næst højeste trin, ikke på auto.
Hvor længe afhænger af hvormange kubikmeter beton og hvor dybt dine slanger ligger. 24 timer er en meget normal tid for at tidskonstant på gulvarme støbt i beton.

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

vandbåret gulvvarme på centralvarme anlæg

Indlæg af supra thomas » 19 dec 2012 22:46

Men kan i så fortælle mig hvordan flowregulatorerne skal stå? der er jo en skala fra 0 til 7 mener jeg på de flowmålere som sidder på toppen.

for nogle siger at de skal stå med så lav et flow som muligt for at få retur temp op andre siger de skal næsten stå helt åbne for at få så stort et flow som muligt...

Hvad er rigtigt og hvad er forkert?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

vandbåret gulvvarme på centralvarme anlæg

Indlæg af Ernst Drastrup » 19 dec 2012 23:02

Det hedder sig, at både en cirkulationspumpe og en flowmåler skal netop køre det flow igennem, så man kan nå ud til den fjernestliggende radiator.
Når den kan trække den fjernestliggende radiator med, så er der ingen grund til, at pumpe mere vand igennem systemet.

Det irriterede mig, når en ejer af et anlæg selv havde stillet pumpen op på trin tre, når den nemt kunne klare at køre på trin et.
Det er spild af både strøm og slidtage indvendigt i rør og fittings.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


levi

vandbåret gulvvarme på centralvarme anlæg

Indlæg af levi » 19 dec 2012 23:08

supra thomas skrev:Men kan i så fortælle mig hvordan flowregulatorerne skal stå? der er jo en skala fra 0 til 7 mener jeg på de flowmålere som sidder på toppen.

for nogle siger at de skal stå med så lav et flow som muligt for at få retur temp op andre siger de skal næsten stå helt åbne for at få så stort et flow som muligt...

Hvad er rigtigt og hvad er forkert?
Flowmålerne skal stå så lavt som muligt - vel og mærke udfra det aspekt at du skal kunne holde den ønskede temp. i de forskellige rum.

Jo længere slange/jo større rum - jo mere flow - og jo mindre rum, - jo mindre flow.

Det hele handler om at "fordele" varmen, - og de største rum/længste slanger skal have mest energi/mest flow :great:

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

vandbåret gulvvarme på centralvarme anlæg

Indlæg af supra thomas » 19 dec 2012 23:11

levi skrev:
Flowmålerne skal stå så lavt som muligt - vel og mærke udfra det aspekt at du skal kunne holde den ønskede temp. i de forskellige rum.

Jo længere slange/jo større rum - jo mere flow - og jo mindre rum, - jo mindre flow.

Det hele handler om at "fordele" varmen, - og de største rum/længste slanger skal have mest energi/mest flow :great:
jeg har kun et 2 kreds anlæg så der er lige til.

dvs de skal helt ned og køre 1 på den flowmåler/regulator?? eller hvor skal de stå

levi

vandbåret gulvvarme på centralvarme anlæg

Indlæg af levi » 19 dec 2012 23:15

supra thomas skrev:
jeg har kun et 2 kreds anlæg så der er lige til.

dvs de skal helt ned og køre 1 på den flowmåler/regulator?? eller hvor skal de stå
Jeg gentager lige - Flowmålerne skal stå så lavt som muligt, - udfra det aspekt at du stadig skal have den ønskede temp. i de rum gulvvarmen er i :great:

Om flowmålerne skal stå på 1,2,3,4,5,6,7 kan du fortælle os om et par dage, - det er kun dig der kan indregulere anlægget - vi andre kan kun forsøge at vejlede og hjælpe :great:

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

vandbåret gulvvarme på centralvarme anlæg

Indlæg af supra thomas » 19 dec 2012 23:28

ok det må jeg prøve, er min første gang jeg prøver dette, så så længe den kan holde en stabil temp. så er der indreguleret korrekt. vis den ikke kan så skal der mere flow til

men er der noget jeg skal være opmærksom på nu jeg er rumfølere? for så køre anlægget jo ikke hele tiden jo, så er det vel lidt svært at indregulere eller???

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

vandbåret gulvvarme på centralvarme anlæg

Indlæg af supra thomas » 19 dec 2012 23:30

eller skal telestaterne afmonteres til rumfølerne og så man styre temp på via flowmålerne istedet??


Besvar