Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Styring af gulvvarme via flow???

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
saveit
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 19 aug 2012 21:37
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar Semirens
Areal: 145kvm, 90kvm opvarm
Brændsel: TPI Supreme 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171

Styring af gulvvarme via flow???

Indlæg af saveit » 13 dec 2012 08:54

Hej Venner,

Jeg får alle mulige forskellige ting at vide. Jeg har trægulv (eller laminatgulv, om man vel) i min stue og klinkegulv i mit køkken. Begge steder har jeg betongulv med gulvvarme under. Jeg har fået oplyst at overfladetemperaturen på trægulvet ikke må overstige 27 grader. Derfor skal jeg angiveligt regulere varmen via flowet fremfor fremløbstemperaturen. Lige nu står fremløbstemperaturen på 40 grader.

MEN så kommer spørgsmålet: Skal jeg sende færre eller flere liter gennem gulvvarmen for at få højere rumtemperatur ved samme fremløbstemperatur?? Jeg ville jo mene at jo mere vand jeg sendte igennem, jo mindre varmetab ville der være fra vandet, og derfor vil en større del af gulvet få varmere vand gennem rørene = varmere rum. Men min lokale altmuligmand fortæller mig at det (ligesom med en radiator) gælder om at returen fra gulvet skal være så kold så mulig da man derved har absorberet mest mulig varme fra vandet.

Hvad er den korrekte måde at gøre det på?

Stefan


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Styring af gulvvarme via flow???

Indlæg af Ugelvig » 13 dec 2012 09:10

Lavere temperatur og større flow. En god tommelfingerregel siger fremløb på 28 - 30 grader C.

Hvorfor ikke investere i rumføler og flowventiler til shunten? Samt justere termostaten på blandesløjfen?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

saveit
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 19 aug 2012 21:37
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar Semirens
Areal: 145kvm, 90kvm opvarm
Brændsel: TPI Supreme 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171

Styring af gulvvarme via flow???

Indlæg af saveit » 13 dec 2012 09:19

Jeg har flowventiler på shunten og kan derfor manuelt regulere flowet i hver kreds (hhv køkkenet med klinkegulvet og stuen med trægulvet).

Dvs. du siger, at jeg skal skrue op for flowet og lidt ned for fremløbstemp?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Styring af gulvvarme via flow???

Indlæg af Ugelvig » 13 dec 2012 09:33

Det ville jeg gøre. Netop for at så en mere ensartet opvarmning af gulvet og beskyttelse af trægulvet.

Kører din pumpe til gulvvarmen hele tiden? I så fald kan du begynde, at overveje om en elektronisk styring af temperatur og pumpe ikke er interessant. Jeg er klar over, at det er lidt af en udskrivning, men tror det betaler sig i det lange løb.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar