Hvilken combikedel skal jeg vælge fastbrændsel/piller

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
birkelylimousine
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04 dec 2012 19:06

Hvilken combikedel skal jeg vælge fastbrændsel/piller

Indlæg af birkelylimousine »

Jeg står for at skulle købe nyt fyr da jeg orker salamanderen mere.
Der er 1200L akkumoleringstank idag , et ældre stuehus på 220 etagemeter , godt isoleret.

Min tanke er at købe en combikedel, men hvilken ??? Og er en combikedel egentlig en god løsning ??

Der er flere muligheder ATMOS, Baxi DBK....

Hvor stor skal kedlen være og hvilken skal jeg vælge....

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvilken combikedel skal jeg vælge fastbrændsel/piller

Indlæg af Ugelvig »

Generelt kan man sige, at man sætter sig mellem to stole, deraf kombi. Du vil jo både fyre fastbrændsel og træpiller. Fyrringsteknikken og indstillingerne er ikke helt ens, derfor vil du heller ikke udnytte energien optimalt i hverken træ eller piller. Du vil sikkert kunne indstille det til at være tæt på, men aldrig 100%.

Jeg har erfaring med et JØMA Combi fyr. Det fungere fint, men den udnytter ingen af delene særlig godt imo.

Nu har jeg leget med en Atmos D14P kedel (til træpiller alene) de sidste 14 dage, og jeg er meget overrasket over, hvor godt sådan kedel arbejder. Jeg er imponeret over, at den med total fabriksindstilling af brænder og ingen kælen, kun smider røggas ud, der er 80 grader ved maks. last (14 kW). At jeg skal bruge vatpinde i hjørnerne, for at få 10 min. til at gå med at gøre kedlen ren og tømme den for aske. Efter én uges drift med minus temp. ude, var der ikke fyldt 20 % i askeskuffen. Det har været meget nemmere at have med at gøre, end jeg "frygtede".

Havde jeg skov/træ eller mulighed for billig træ, kunne jeg sagtens have valgt en Atmos DC kedel med enten Atmos A25 brænder, eller en Iwabo Villa S2, som jeg har i dag. Jeg må erkende, at jeg har forelsket mig endnu mere i de Atmos kedler, efter jeg har "leget" med den vi har i fyrrummet :)

Jeg ved, der er flere på forummet, der har Atmos D kedler til fastbrændsel alene.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
fyrkat
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 72
Tilmeldt: 09 okt 2012 19:31
Mit fyr: Atmos DC32 Vøllund pillux 100
Areal: 175
Brændsel: Mest gran
Fremviser gerne i postnummer: 6261
Geografisk sted: Bredebro
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 8 gange

Hvilken combikedel skal jeg vælge fastbrændsel/piller

Indlæg af fyrkat »

jeg var i samme situation her i efteråret hvor jeg skulle have skiftet mit Roco brænde og oliefyr ud med et noget mere effektiv fyr.
Efter at have brugt rigtig meget tid på at gennemgå alt hvad der findes på markedet blev løsningen at jeg købte en ny 1500 liters akkumulerings tank, en 32 kW Atmos kedel og et Vøllund pillux 100 pillefyr.
Atmosen og akkumulerings tanken blev installeret for 6 uger siden, og det er bare noget der dur, mit brænde forbrug er faldet med over 30%.
På grund af den store interesse der er for det nye Pillux 100 kan jeg først få det leveret i uge 2 2013.
Jeg havde egenlig også regnet med at jeg skulle have en combi kedel, men som jeg ser det er ulemperne større en fordelene.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvilken combikedel skal jeg vælge fastbrændsel/piller

Indlæg af Ugelvig »

@Fyrkat, er det en DC32 kedel du har valgt?

Du laver et setup, hvor du har to anlæg på strengen? Kommer temp. langt nok ned, starter træpillefyret? Fordelen er jo, klart at begge anlæg kan indstilles 100%, ulempen er så investeringen i to anlæg.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
birkelylimousine
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04 dec 2012 19:06

Hvilken combikedel skal jeg vælge fastbrændsel/piller

Indlæg af birkelylimousine »

Det er interresant at læse jeres indlæg.

Et spørgsmål ??

Køber jeg nu evt en Atmos fastbrændsels kedel og et pille fyr ( Woddy, pillux eller lign.) bør pille fyret ikke køre udenom akkumulering ???

Jeg vil gerne se noget køre ??

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Hvilken combikedel skal jeg vælge fastbrændsel/piller

Indlæg af Bjarne B. »

Hej
Jeg har en Overdahl fastbrændselskedel og et Scotte pillefyr monteret på en 1500 liters akumuleringstank. Pillefyret varmer kun på det øverste af tanken, mens fastbrændselskedlen varmer på hele tanken. Jeg kan dog også stille om, så pillefyret kan varme på hele tanken, men jeg bruger det ikke. Princippet er, at kedeltemperaturføleren til pillefyret sidder øverst i tanken, så når jeg tænder op i fastbrændselskedlen, stopper pillefyret automatisk, og starter igen når fastbrænselskedlen brænder ud. Når jeg kører med kalofairen ude i værkstedet, stiller jeg pillefyret op på 80 grader, samtidig med jeg tænder op i fastbrændselskedlen, så kan de tilsammen trække både hus og værksted. Jeg har en automix imellem tank og hus som styrer at huset aldrig får mere end 60 grader varmt vand, en laddomat imellem fastbrændselskedlen og tanken styret af en røgføler, så pillefyret ikke holder fastbrændselskedlen varm, og en shunt på pillefyret.
Det er rimelig nemt at lave, og meget simpelt i anvendelse, da man kan fyre med, hvad man nu har, uafhængigt af hinanden, og uden at skulle stille/tænde/slukke på noget.
birkelylimousine
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04 dec 2012 19:06

Hvilken combikedel skal jeg vælge fastbrændsel/piller

Indlæg af birkelylimousine »

Fedt nok...

Det er vist sådan som bjarne beskriver det, det skal laves....
fyrkat
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 72
Tilmeldt: 09 okt 2012 19:31
Mit fyr: Atmos DC32 Vøllund pillux 100
Areal: 175
Brændsel: Mest gran
Fremviser gerne i postnummer: 6261
Geografisk sted: Bredebro
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 8 gange

Hvilken combikedel skal jeg vælge fastbrændsel/piller

Indlæg af fyrkat »

Ja det er en DC32 kedel jeg har valgt
Jeg har valg at pillefyret skal varme de øverste 3-400 liter op af min 1500 liters akkumuleringstank, når temperaturen i toppen af akkumuleringstanken bliver for lav starter pillefyret automatisk, Vølunds Pillex 100 er forbredt med temperatur indgang og udgang til cirkulationspumpe.
På denne måde udgår jeg at pillefyret skal gå ned i ydelse, men kan brænde for fuld styrke, hvor det også er mest effektiv, indtil de 3-400 liter er varme op, på denne måde skal man ikke tænke på at skulle tænde eller slukke for noget, men fyrer bare i den kedel man lige har noget at putte i.
Min akkumuleringstank er købt med 100 mm isolering men bliver når pillefyret bliver installeret i uge 2 isoleret med ydeligere 300mm papiruld.

Besvar