Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyrrum - aaargh!!!

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Nyt fyrrum - aaargh!!!

Indlæg af Idor » 05 okt 2012 07:57

Hvad "vi, os med træpillefyr" mener er totalt irellevant...

Pillefyret er klassificeret og hører under BTV32 og det godkender de efter. Og det er hele rummet det står i. Beklager, but that's life..

enten tilpasser man rummet eller så laver man et lille rum rundt om fyret...

Hvis hver fejer bare laver sine egne regler, hvor ender det så henne. Det næste bliver så også forsikrings spørgsmålet, hvis det nogen sidende går galt. Håber bestemt ikke, men kan de finde et hul, når nu politiet kommer ud og ser forholdene bag efter, tror jeg ikke de dækker...


Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Nyt fyrrum - aaargh!!!

Indlæg af klinten » 05 okt 2012 08:09

Nu er det et faktum at fejrerne ikke har sat sig sammen og snakket om hvordan tingene tolkes. Man kan jo se herinde hvor forskelligt fejerene rund omkring tolker tingene.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Nyt fyrrum - aaargh!!!

Indlæg af Idor » 05 okt 2012 08:14

Det kan du da godt have ret i, men hvis skidtet brænder ned, tolker den der går brandtomten igennem de faktiske forhold og hvad tror du så forsikringen gør bag efter.... Der er det for sent at gøre noget ved det. Uanset hvad en skorstensfejer har sagt.

FSJ
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 17 okt 2011 11:07
Mit fyr: Atmos og Opop BlackStar Woody
Areal: 217
Brændsel: Træ + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8600

Nyt fyrrum - aaargh!!!

Indlæg af FSJ » 05 okt 2012 12:58

Nå, nu har jeg snakket med fejeren igen.
I godkendelsen har han betragtet rummet som en del af beboelsen og ikke som stald/lade. Da bjælkerne er en del af bygningskonstruktionen og er lavet af træ skal de dækkes ind.
Jeg er velkommen til at indstallere en sprinkler, men det ændrer ikke noget på kravene til rummet.
Jeg må vist bare igang.
Han nævnte, at der findes noget maling, der kan bruges som K1 beskyttelse. Er der nogen herinde, der har erfaring med det?
/Frank

PS: Min mening om reglerne er fuldstændigt irrelevant. Jeg vil dog forbeholde mig retten til at blive frustreret over sindsyge regler, der ikke giver nogen som helst mening!

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Nyt fyrrum - aaargh!!!

Indlæg af triumph » 05 okt 2012 13:04

mit fyr står i en udlænge med beboelse ovenover. Derfor bliver det også regnet som en del af beboelsen. Me her er der også blotlagte bjælker, og listeloft. Det syntes fejeren ikke var noget problem


FSJ
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 17 okt 2011 11:07
Mit fyr: Atmos og Opop BlackStar Woody
Areal: 217
Brændsel: Træ + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8600

Nyt fyrrum - aaargh!!!

Indlæg af FSJ » 05 okt 2012 13:39

Vi må bare konstatere, at reglerne fortolkes meget forskelligt

Brugeravatar
KennedP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10 aug 2010 12:56
Mit fyr: Varde thurø Brændeovn
Areal: 112
Brændsel: Fast Brændsel
Fremviser gerne i postnummer: 4130
Årligt forbrug: 2
Geografisk sted: Viby sj / Roskilde

Nyt fyrrum - aaargh!!!

Indlæg af KennedP » 05 okt 2012 15:32

:-/ K1 beklædning er at sammenligne med 9mm krydsfiner.. det kan være alt matriale så længe det kan holde ilden tilbage! i 10min
jeg vil anbefale du skaffer dig en btv-32 (jan 2012) for der står ingen steder i den at fordi dine træbjælker er en del af den konstruktion, så skal de pakkes ind

hvis han har godkendt det som en del af beboelsen, så kan man ikke lave yderlige regler bagefter ! hvis det havde været inde i din entre ville de bjælker der ikke give nogen problemer
*** Godkendt Teknisk Expert & Udlært skorstensfejer ***

FSJ
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 17 okt 2011 11:07
Mit fyr: Atmos og Opop BlackStar Woody
Areal: 217
Brændsel: Træ + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8600

Nyt fyrrum - aaargh!!!

Indlæg af FSJ » 05 okt 2012 17:24

Tak KennedP,
Jeg ringede til ham igen og spurgte, hvor han fandt det i reglerne.
Det kunne han ikke lige finde. Han vil snakke med mester om det, når han er tilbage fra ferie om en uge.
Jeg giver ikke op endnu.

To be continued................

dr_schlemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 02 maj 2011 19:29
Mit fyr: Woody/Opop 20kW
Areal: 179m2+58m2 værksted
Brændsel: german pellets (8mm)
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 8

Nyt fyrrum - aaargh!!!

Indlæg af dr_schlemer » 05 okt 2012 18:00

Jeg havde også planlagt at stille fyret ved endevæggen i et 60m2 brygges/værksted; hvor gulvet er beton, væggene af tegl og loftet af træbeton. Men nej. Fyret skal stå i en selvstændig "brændselscelle" med en BD-30 dør og selvstændig luftindtræk.

Min forsikring krævede videre rindende vand i det påkrævede fyrrum. De mente ikke, at en pulverslukker var nok til et 20kW-anlæg.

Noget bøvlet; men et 8m2 fyrrum blev bygget af 10cm tykke letbetonplader og monteret med en BD-30 dør - og med dobbelt gips+træbeton som loft.

Nu er jeg faktisk rigtig glad for, at fyret/pillesiloen ikke støver og sviner i det øvrige bryggers/værksted - og min forsikring og fejer er også godt tilfredse.

Så overvej at banke nogle vægge op med letbeton. Det er faktisk temmelig nemt og hurtigt at arbejde med.
(179m2 hus & 58m2 værksted, Woody/Opop 20kW til vinterhalvåret, luft-luft varmepumpe til sommerhalvåret)

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Nyt fyrrum - aaargh!!!

Indlæg af Brandsen » 05 okt 2012 18:51

Halløj i forum

Hey, tag BTV 32 i seneste udagave, den accepterer de fleste fejere som biblen, og de ca 240,- jeg gav for den
i sin tid, var sparet hjem masser af gange.

Kommentarer til forrige indlæg :
Korrekt, skal stå i en brandcelle. Jeg ombyggede en staldlænge til værksted og fyrrum, og havde egentlig
tænkt mig at få en BD-30 dør ind til fyrrummet, men fik en dag den tanke, hvorfor ikke lade det samlede
værksted + fyrrum være én bandcelle ?? Der er jo ingen grænser for hvor stor brandcellen skal være,
eller hvor mange 'rum' den spænder over, og vupti, så sparede jeg en dør der bare ville irritere, og i øvrigt
koste en mindre krig, for jeg ville have døre i 110cm, sådan der kan gå hele paller igennem, og en branddør i
den størrelse kommer ikke billigt.

Rindende vand ?? Ja, men det er bare en studs, altså f.eks en vandhane, og kan erstattes af pulverslukker,
hvis altså vi holder os til normal størrelse stokere under ca 50kw (Husker ikke grænsen, men den ligger ret højst )

.. og det hele er at finde i BTV 32
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar