Levering af halmvarme til nabohus - hvordan?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Hicks
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24 sep 2012 16:34
Mit fyr: Linka halmfyr
Brændsel: halm
Årligt forbrug: 75
Geografisk sted: Sjælland

Levering af halmvarme til nabohus - hvordan?

Indlæg af Hicks »

Jeg ved ikke om dette er det rette forum, men håber på lidt råd og vejledning alligevel, da der er mange vidende folk herinde :)

Jeg ejer et landbrug, hvor vi har et halmfyr (af oprivertypen, d.v.s. automatisk indfyring efter behov og ingen akkumuleringstank) som primær varmekilde til at trække et større kredsløb lavet med åben ekspansion.
Nu overvejer jeg så at lægge en fjernvarmeledning ned i marken og forsyne et eller måske to nabohuse med billig halmvarme fra samme kedel.

Jeg forestiller mig, at anlægget skal bygges lidt om for ikke at blande kredsløbene, således at det nuværende system med åben ekspansion istedet for at køre direkte igennem kedlen skal opvarmes inddirekte gennem en varmeveksler. Det samme må gøre sig gældende for fjernvarmestrengen – denne streng skal så trækkes af nr. 2 varmeveksler. Fjernvarmestrengen formoder jeg skal udføres med trykekspansion dels p.g.a. terrænforskel, men også p.g.a. afstanden (godt 450 meter).
Selve ledningen vil formentlig blive en pex twin-type (frem/retur i samme ledning) fra en passende producent.

Da et halmfyr til tider kan have ustabil drift (der er nok samlet 10 dages driftstop om året), skal de eksisterende oliefyrsinstallationer i de to nabohuse bibeholdes.
Med andre ord, så bliver fjernvarmen den primære varmekilde, men oliefyret skal blive i de lokale installationer i tilfælde af lav temp. på fjernvarmen (ved driftstop på halmfyret).

Spørgsmålet er så – hvordan laves en smart regulering af fjernvarmen i den lokale installation? Jeg forstiller mig der skal en varmeveksler til, hvor sekundærsidens udgang skal gå i oliefyrets retur. Er temperaturen her høj nok, starter fyret ikke.
Yderligere ønsker vi heller ikke at oliefyret begynder at varme fjernvarmekredsen op i tilfælde af lav fjernvarmetemperatur – så fjernvarmen skal ledes udenom veksleren hvis den har en temp. fx <50 grader. C.
Hvad kræves af ventiler og regulering m.v. for at få disse ting til at spille sammen? Jeg har set der findes mange færdige units til fjernvarmeinstallationer, men disse tager så vidt jeg kan se ikke højde for man vil bevare den eksisterende oliekedel som backup.

Har nogen gode idéer til at lave ovenstående så enkelt og billigt som muligt?

Jeg skal også finde ud af hvordan jeg skal regulere temperaturen i selve fjernvarmestrengen. Det vil være fint, hvis denne temperatur kan styres som funktion af udetemperaturen.

På forhånd tak for Jeres input :)

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Levering af halmvarme til nabohus - hvordan?

Indlæg af snubbi »

du skal sætter en varme vekseler i hver af husene du vil forsyne .hvis du forsyner dem med eks. 75-80 varmt fjernvarme vand og deres thermostat på olie kedelen stå på eks 60 grader så starter deres olie fyr kun hvis du for et drift stop du skal også have en motorventil (motor ventilen bliver styret at oliefyr thermostaten) ,sådan at hvis olie fyret starter pgr.drift stop på halm fyret ,så sender oliefyret ikke varme retur til din halm kedel.
jeg tro dog at du med fordel kunne sætter en akumolerings tank på, for så bliver dine tempertur udsving ikke så store og dit fyr vil køre mere rolig
Besvar