Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blackstar vs Blackstar 1016

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
dannidines

Blackstar vs Blackstar 1016

Indlæg af dannidines » 21 aug 2012 14:32

hej forum,

nå.. min gamle kedel står for tur til udskiftning i år, og med den nye BS1016 er det jo besnærende at erhverve sig sån smart en - har med vilje gået og trukket den for at se hvad der nu kom på markedet..

lidt info om huset

2 plan parcelhus anno 1966, stueplan+kælder ialt 238 opvarmede m2.
masser af isolering på loft (310-450) + sprit nye super duper passivhus vinduer i hele baljen.
fyrrum i kælder på 10-11 m gammel muret skorsten med isokern og masser af træk.

mine overvejelser går på følgende.

vil røgtemp blive alt for lav til min gamle og meget høje skorsten ved køb af en BS1016?!

vil man kunne erhverve sig en billig alm. BS, evt brugt, nu den nye er på markedet?! især hvis chancen for skorstenen ikke er optimal til den nye kedel..

ville der med fordel kunne skiftes til en rigtig 10kw brænder og derved tvinge den til at køre højlast oftere end 16kw = større bål = røgtemp.. og måske endda lidt bedre økonomi?!

sidste spørgsmål, et sidespring, men måske i konteksten, en samlet overvejelse/løsning.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Blackstar vs Blackstar 1016

Indlæg af pille bruger » 21 aug 2012 16:33

dannidines » 21 Aug 2012, 14:32 skrev:hej forum,

nå.. min gamle kedel står for tur til udskiftning i år, og med den nye BS1016 er det jo besnærende at erhverve sig sån smart en - har med vilje gået og trukket den for at se hvad der nu kom på markedet..

lidt info om huset

2 plan parcelhus anno 1966, stueplan+kælder ialt 238 opvarmede m2.
masser af isolering på loft (310-450) + sprit nye super duper passivhus vinduer i hele baljen.
fyrrum i kælder på 10-11 m gammel muret skorsten med isokern og masser af træk.

mine overvejelser går på følgende.

vil røgtemp blive alt for lav til min gamle og meget høje skorsten ved køb af en BS1016?!

Nej, og hvis den skal hæves lidt er det også muligt. Se manualen.

vil man kunne erhverve sig en billig alm. BS, evt brugt, nu den nye er på markedet?! især hvis chancen for skorstenen ikke er optimal til den nye kedel..

Tag en snak med Levi, han får vist et ombytter marked.

ville der med fordel kunne skiftes til en rigtig 10kw brænder og derved tvinge den til at køre højlast oftere end 16kw = større bål = røgtemp.. og måske endda lidt bedre økonomi?!

Ja.

sidste spørgsmål, et sidespring, men måske i konteksten, en samlet overvejelse/løsning.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Besvar