Fremløb hvilke rør skal jeg bruge

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
toberg
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Fremløb hvilke rør skal jeg bruge

Indlæg af toberg »

Jeg skal have sat et pilefyr op, der skal sættes et brændefyr på instalationen også.
Varme fremføringen er til at begynde med i sorte rør. Når rørene kommer ind i huset skal jeg have lagt dem ned i trægulv så de er gemt vækog ikke er synlige gennem soveværelset.
Jeg har haft et par uheld tidligere hvor mit fyr kom op og koge, håber det problem er løst med en akumulerings tank. Hvad vil der ske hvis jeg laver min varmefremføring med pex rør, og det går galt igen, og fyret kommer op at koge. Kan pex tåle det.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Fremløb hvilke rør skal jeg bruge

Indlæg af John Skov Jensen »

toberg » 18 Jul 2012, 12:02 skrev:Jeg skal have sat et pilefyr op, der skal sættes et brændefyr på instalationen også.
Varme fremføringen er til at begynde med i sorte rør. Når rørene kommer ind i huset skal jeg have lagt dem ned i trægulv så de er gemt vækog ikke er synlige gennem soveværelset.
Jeg har haft et par uheld tidligere hvor mit fyr kom op og koge, håber det problem er løst med en akumulerings tank. Hvad vil der ske hvis jeg laver min varmefremføring med pex rør, og det går galt igen, og fyret kommer op at koge. Kan pex tåle det.
Nej, pex ødelægges permanent ved at blive udsat for temperaturer over 95 grader
levi

Fremløb hvilke rør skal jeg bruge

Indlæg af levi »

toberg » 18 Jul 2012, 12:02 skrev:Jeg skal have sat et pilefyr op, der skal sættes et brændefyr på instalationen også.
Varme fremføringen er til at begynde med i sorte rør. Når rørene kommer ind i huset skal jeg have lagt dem ned i trægulv så de er gemt vækog ikke er synlige gennem soveværelset.
Jeg har haft et par uheld tidligere hvor mit fyr kom op og koge, håber det problem er løst med en akumulerings tank. Hvad vil der ske hvis jeg laver min varmefremføring med pex rør, og det går galt igen, og fyret kommer op at koge. Kan pex tåle det.
Sæt en anlægsshunt på efter akkutanken - så kan du styre temperaturen fra akkutanken og ind i huset, - og derved undgå at ødelægge pex-rørerne :great:
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Fremløb hvilke rør skal jeg bruge

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Toberg

Du kan nemt regulere fremløbstemperaturen med en termostat med løs føler.
Jeg kan prøve finde et diagram, hvor du kan se, hvordan det skal skraue sammen
02-13-12 Solv. - stor akkut. - veksler og Laddomat.JPG
Det kan laves på mange forskellige måder, men den her er nok den billigste.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
toberg
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Fremløb hvilke rør skal jeg bruge

Indlæg af toberg »

Tak skal i have. Pex rør er jo klart det nemmeste at arbejde med. Kan jeg bruge gulv varme slange eller skal det være noget bestemt pex rør. og er der et mærke der skal foretrækkes

levi

Fremløb hvilke rør skal jeg bruge

Indlæg af levi »

toberg » 18 Jul 2012, 16:36 skrev:Tak skal i have. Pex rør er jo klart det nemmeste at arbejde med. Kan jeg bruge gulv varme slange eller skal det være noget bestemt pex rør. og er der et mærke der skal foretrækkes
Gulvvarmerør er til gulvvarme og ikke andet.

Du skal bruge pexrør "Rør i Rør" - f.eks kombipex som kan bruges både til vand og varme :great:
toberg
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Fremløb hvilke rør skal jeg bruge

Indlæg af toberg »

Tak skal du have

Er det lge meget hvilken shunte der vælges til styring af fremløbs temperaturen
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Fremløb hvilke rør skal jeg bruge

Indlæg af Ernst Drastrup »

Ja, - det er lige meget.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar