Virker det med en liggende akkumuleringstank ??

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Virker det med en liggende akkumuleringstank ??

Indlæg af Breuner »

Hej alle,

Jeg er helt ny indenfor fyring, men har lige købt et gammelt landbrug med oliefyr, så nu jeg er i gang med at indkøbe div. ting til mit nye fyrrum.

Jeg vil ha en 45 kw Attackkedel, og har i den forbindelse fundet en brugt akkumuleringstank på nettet fra et gammelt Reka halm fyr. Tanken er rund og på 3000 liter, ca 3 meter lang, og 1,5 meter i diameter (inkl ca 100 mm isolering)

Men mener at ha læst flere steder at en akkumuleringstank helst skal være oprejst af hensyn til lagdelingen. Men selv hvis man kunne svejse tanken om til oprejst model, så kniber det nok noget med taghøjden på huset.

Så nu er mit spørgsmål om det er fornuftigt at købe tanken selvom det er en liggende model :?:

Eller om jeg f.eks. hellere skal finde 3 brugte olietanke og svejse dem sammen med rør imellem, eller måske noget helt tredje :?:

Tanken er i øvrigt fra 1984, så den er jo ikke helt ny længere, men hvor lang levetid har sårn nogle tanke egentligt :?:

Mvh.

Christian
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Virker det med en liggende akkumuleringstank ??

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Breuner.
Ja, det er altså bedst med lagdelingen, når en akkumuleringstank står oprejst.
Man må også skrive et ?? ved sådan en "gammel" tank, om den bliver utæt, når du får bakset den på plads.
Jeg har dog lavet diagrammer til tanke, der ligger ned. Jeg kan prøve finde et af dem.
02-13-12 Solv. - stor akkut. - veksler og Laddomat.JPG
02-13-19 Stort komplet anlæg med det hele..JPG
Jeg har lavet over 70 forskellige diagrammer, og en bog om varmeanlæg incl. solvarme.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Virker det med en liggende akkumuleringstank ??

Indlæg af Breuner »

Hej Ernst,

Tak for diagrammerne, jeg ville også helst have en oprejst tank, men hvis det skal jeg enten grave en meter ned i jorden, hvor grundvandet står meget højt, eller også skal taget hæves, så det bliver nok heller ikke en mulighed :)

Jeg har faktisk tegnet noget lidt i retning af den øverste tegning du har lagt ind, og så alligevel ikke, fordi jeg her ingen solvarme, og så laver jeg kun åben kreds til fastbrændselsfyret, pillefyret sidder i trykkredsen, og imellem de 2 kredse sidder så en veksler med en pumpe, et par 3-vejs ventiler, og en termostatstyring.

Men jeg ville rigtig gerne ligge en fin tegning herind med alle mine planer, så i kan se hvad jeg mener, og meget gerne komme med forslag til ændringer m.v. Men hvilket program bruger i til at tegne jeres diagrammer herinde :?: Jeg har efterhånden set en del tegninger herinde på stokerpro, som er tegnet i samme program ser det ud til, med farver, opbygning osv.

Jeg kan se at du har tegnet 3 studser i topper af tanken, fremløb fra fyret, fremløb til huset, og retur fra huset. Men den smed jeg købte fyret af, sagde at jeg kun skulle lave én studs i toppen, og én i bunden. I toppen skulle sidde et t-stykke, hvor den ene side skulle kobles til fremløb fra fyret, og den anden side til fremløb til huset, således at den varme som huset ikke "kaldte på" blot løb ind i toppen af akku. tanken. Det nederste hul skal bruges til returen fra huset, og det skulle også kobles på med et t-stykke, men således at vandel helst vil løbe ind i tanken, og sidehullet på t-stykket skulle så løbe op til ladomaten. På den måde vil returen nemt løbe ind i tanken, og løbe lidt trægt over til ladomaten. Sådan havde de lavet mange anlæg sagde han.

Ved godt det lyder lidt indviklet når man skal forklare det skrivende, så jeg håber at kunne få lavet et tegningsdiagram én af de nærmeste dage. Gerne med det samme program som i andre bruger :?: :great:

Mvh.
Christian Breuner
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Virker det med en liggende akkumuleringstank ??

Indlæg af Ernst Drastrup »

Jeg har tegnet alle diagrammerne i alm. word og gemt i "billeder".
Nederst på den her side klikker du på "Upload af vedhæftede filer", så finder du dit diagram i billeder, - dobbeltklikker på det, og lidt efter kan du vedhæfte filen.
Sådan plejer jeg at gøre.
Det er muligt at andre smede har en anden måde, at montere et anlæg på.
Men jeg ved, at mine diagrammer kører rigtig godt i praksis.
Hvis du leder returen fra radiatorerne ind i bunden af tanken, så risikerer du,
at ødelægge lagdelingen, hvis returvandet er varmere end det, der er inde i tanken.

For dette varmere vand, vil lynhurtigt stige opad inde i tanken, indtil det når andet vand med samme temperatur.

Det har noget med vægtfyldeforskellen at gøre.

God arbejdslyst
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Virker det med en liggende akkumuleringstank ??

Indlæg af Zarge »

Uden at komme ind i en størrer diskution, så vil jeg foreslå at hvis du vælger at placere studserne som Ernst foreslår, så montere et tee i bunden alligevel, og så bare knalde en prop i den... Så er det rimelig overkommeligt at flytte returen ned i bunden hvis det viser at det gir problemer at ha den højere oppe...
På mit anlæg viste det sig nemlig desværre at det ødelagde lagdelingen at montere returen højt i tanken, og jeg havde IKKE forberedt installationen til at returen skulle flyttes... Det var noget bøvl, men efter den røg ned i bunden, så er min lagdeling knivskarp...
MEN jeg tror også det har meget at gøre med hvordan du styrer temperaturen til/fra huset...
Jeg har en fremløbsshunte på så jeg kan styre fremløbet til huset, og jeg har derfor måske 35-40° retur, og det hører altså til direkte i bunden af tanken, ikke andre steder...
Hvis returen fra fra huset er måske 60° så er det måske mere aktuelt at køre ind i midten... men det har jeg ingen erfaring med... ;-)

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Virker det med en liggende akkumuleringstank ??

Indlæg af Ernst Drastrup »

Ja, - i nogle tilfælde, kan jeg give Zarge ret.
Men istedet for at sætte en prop i T-stykket, så brug en kuglehane,
så er du fri for at tømme tanken for vand, hvis du vil flytte returen.

Et andet diagram, der også virker ret godt er et, hvis jeg lige kan finde det og vedhæfte det.

Nå, - denne teknik kan jeg desværre ikke klare.
I solvarmebogen hedder diagrammet 20 og er på side 105.
Jeg har forsøgt at scanne billedet fra bogen og indsætte det i mappen med billeder, hvor jeg har gemt de fleste andre diagrammer, bare desværre ikke lige nr. 20, af en eller anden grund.
Men jeg kan ikke vedhæfte det her til stoker.
Måske har det noget med min alder at gøre, jeg bliver 81 i år. Jeg er årgang 1931.

Måskke kan du Zarge finde dette diagram i din bog og indsætte det her i stoker. - PLEASE.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Virker det med en liggende akkumuleringstank ??

Indlæg af Ernst Drastrup »

Breuner.
Nu har jeg taget et foto af side 105 i bogen om solvarme og lagt det ind som billede i billedmappen, som jeg plejer at gøre, Så nu kan jeg vedhæfte dette diagram, som jeg ved virker rigtig godt.
Her kan returvandet fra radiatorerne selv finde ind i akkumuleringstanken i den højde, hvor det høre hjemme ifølge vægtfyldeforskellen.
På denne måde forstyrres lagdelingen ikke.

Du behøver ikke have 2 stk. AVTA termostater på, anlægget kører udmærket kun med den nederste, når det bliver indstillet rigtigt.
Det er et rigtig godt diagram, idet akkutanken oplades med varme fra oven af, da dette sker ved selvcirkulation fra kappevarmtvandsbeholderen.
Det virker ikke ret godt med en pladeveksler, som kræver pumpecirkulation på begge sider, da dette næsten altid ødelægger lagdelingen.
Send gerne en e-mail til mig, hvis der er noget du ikke er helt med på.
mailernst@mail.dk

Side 20 til byggehåndbogen komplet diagram.doc
(47 KiB) Downloadet 140 gange
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Virker det med en liggende akkumuleringstank ??

Indlæg af Ernst Drastrup »

ØV. Det er ikke det rigtige diagram.
Jeg skal have lidt hjælp til denne manøvre.
Ærgeligt
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Virker det med en liggende akkumuleringstank ??

Indlæg af Hjemme teori »

Det her er nummer 20
diagram 20 (2).pdf
(857.75 KiB) Downloadet 248 gange
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Virker det med en liggende akkumuleringstank ??

Indlæg af Ernst Drastrup »

Stor tak til Sophus.
Der er det diagram som jeg ikke kunne få til at virke.

Men et sådant anlæg virker rigtig godt i praksis.

Tak for hjælpen Sophus.
Du kan godt spare den øverste AVTA termostat, det kører fint med bare den nederste.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar