Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

... skorsten for "dummies" ...

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

... skorsten for "dummies" ...

Indlæg af Grevens » 02 apr 2012 17:10

... har lige haft besøg af fejeren som kom præ-opstilling af pillefætter ...

... han var sku´ så flink og alt ser "pænt" ud ... - jeg kunne stort set gøre som jeg har "lært" herinde ... og det jo deeejligt ... -så er problemet at jeg skutte ka´ huske hvad jeg har lært herinde på SP ... altså summen af lærdom fra de forskellige indlæg og tråde er ... vikletindihinanden ...

Skorsten er muret, 4½ -5 m høj ... står centreret i teknikafdelingen (bryggers/tankrum/fyrrum/baggang)
I bunden af skorsten er renselem i gulvhøjde ... vender ud mod det kommende pillefyr ...
I et frastødende rum er oliefyr, med røgrør 80cm cc over daglig vande ...
Min pillebrænder har røgrør i top, 115cm over dagligvande, dertil højde på bøjning og det første rør ...

? ... er det korrekt husket at trækstabiblisator så skal side 40 -50 cm over pillerør, minimum 40 cm fra loft.?

? ... hvor og hvordan placeres røg-gas-temperatur-måler i dette senario ... ? (antiløbesodsplacering) ... den må vel ikke sidde i vejen for fejerens børster og såén ...

? ... der er isokern Ø150 i skorsten allerede ... fejer mente det var fint nok , dog skal den øverste sektion udskiftes ( fandt én ovre i garagen ) ... pillefætter har røgrør Ø133 ... er det godt nok isoleret / dimensioneret ?

? ... er der krav om flisebelægning / kakler under pillefyr ... ? ( -eller husker jeg forkert )


- på forhånd tak for indspark ... sku´ da godt i findes her ... ellers kunne man hurtig løbe ind i en enkelt hovedpine eller mere ...
...


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

... skorsten for "dummies" ...

Indlæg af Lintz » 02 apr 2012 18:34

Så vidt jeg har forstået så er det næsten ligemeget hvor trækstabilisator sidder, så lidt over din indgang fra pillefyr er fint.
Hvis du kigger lidt nærmere på de forskellige tråde ang. trækstabi.... så kan du se er der som regel opstår en ret heftig diskussion om den kan sidde i samme rum, modsatte rum, på loftet eller i det fri - men sætter du den i rummet hvor pillefyret står er du ikke gået galt i byen.

Røg-gastemp-følermå du få indput andesteds fra.

Min skorsten er en stålskorsten Ø130 købt sammen med fyret - en Scotte 16 kw.

Fliser eller klinker - hvorfor?? bare det er brandfast er det ok.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar