Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

montering af energimåler

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

montering af energimåler

Indlæg af Bigfoot » 29 mar 2012 23:45

nu har jeg kørt en del igennem måleren, og jeg har en stærk fornemmelse af at jeg har placeret den forkert. Jeg tror den måske bør sidde med returføleren udenfor shunten, men stadig med flowmåleren indenfor shunten.

Indtil videre har jeg en virkningsgrad på 68% på mit fyr, hvis de data passer :shock: :shock: :shock:

Så et eller andet er total galt....

og dog... jeg lavede lige en efterregning, og kom frem til noget chokerende.

Jeg kører jo med stampemøllen træpiller, og de lover jo 5Kw/kg i brændværdi. Jeg har dog haft en fornemmelse af at de ikke helt passer, og de laver godt nok en del slagger i min kedel, selv med iltstyring.
I at sætte brændværdien til 3,8kw/kg istedet, så endte jeg på de ca 91% virkningsgrad som kedlen bør have. :roll:

så hvad bør jeg stole på her??
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

montering af energimåler

Indlæg af Tom_AT » 30 mar 2012 00:37

Kan du tage billeder af installationen ?

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

montering af energimåler

Indlæg af Jens » 30 mar 2012 02:34

Bigfoot » 29 Mar 2012, 23:45 skrev:nu har jeg kørt en del igennem måleren, og jeg har en stærk fornemmelse af at jeg har placeret den forkert. Jeg tror den måske bør sidde med returføleren udenfor shunten, men stadig med flowmåleren indenfor shunten.
Nej, det er enten begge følere og flowmåler indenfor shunt, - eller begge følere og flowmåler udenfor shunt !

Hvis du mikser placeringen med både udenfor og indenfor shunt, så kan du lige så godt stikke en finger i luften, og beslutte at hvis den er kold på den ene side, så er din virkningsgrad 50% og er den det på den anden side, så er virkningsgraden i stedet 98%.
Målingerne vil ikke give nogen mening, men måske nogle pæne tal, - der bare desværre ikke har noget med virkeligheden at gøre.

Husk at virkningsgraden på 91% er på ny kedel, under de mest optimale forhold, - alt er trimmet for at nå de højeste tal.
68% lyder lavt, men der har jo heller ikke været det store forbrug den seneste tid, - og virkningsgraden er måske ikke højere når den kun "små-fyrer".
Der kan jo også være fejl i Multicalcen eller måske skidt i flowmåleren, så der ikke er den korrekte måling af gennemstrømning.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

montering af energimåler

Indlæg af klinten » 30 mar 2012 07:31

Du skal jo også huske at hvis fyret er opgivet til en virkningsgrad på 91%, så er det som skrevet ovenfor under optimale forhold og garanteret også ved 100% last, og det går jeg ikke ud fra at du kører. Virkningsgraden vil jo falde jo lavere last du kører med. Men Den er helt sikkert placeret korrekt, ikke noget med at blande placeringen af flowdel og følere. Begge dele inden for shunten eller uden for shunten.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

montering af energimåler

Indlæg af Bigfoot » 30 mar 2012 07:54

Jeg er klar over at virkningsgraden kun er mulig at opnå på optimale forhold, men 68 er nu for lavt. Min mistanke er stærkt placeret på pillerne.
Stampemøllen reklamerer jo med at de er slaggerfri og alt. Men jeg har mere slagger på disse piller, end med de absolut billigste piller fra litauen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

montering af energimåler

Indlæg af Zarge » 30 mar 2012 14:19

ja, man kan blive slemt deprimeret af sådan en fætter... Forholdet mellem de kg træ jeg smider i kedlen, og de KW der pumpes ud i radiatorene er ca 50% i mit tilfælde... Dog incl alt tab der sidder før cirkulationspumpen... (kedel, rør, akkumuleringstank etc...)

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

montering af energimåler

Indlæg af kadett 76 » 30 mar 2012 16:55

Jens. denne multical er der ikke fejl i, den er verificeret på danak godkendt laboratorie lige inden bigfoot modtog den, der kan selvfølgelig være skidt i flowdelen.

Ang træpiller fra stampemøllen har jeg heller ikke gode erfaringer, kan dog høre at rigtig mange er rigtig glade for pillen, men det kommer jo nok også an på fyr og fyrets indstillinger hvilke piller den brænder bedst.

Testen af virkningsgrad er selvfølgelig som de andre siger lavet under optimale forhold med fuldlast så du vil aldrig opnå noget der bare lugter lidt af de tal under hjemmedrift.

Men for at se om du har problemer med pillerne så prøv da at skifte mærke og beregn igen, hvis ydelsen er rimelig med andre piller skal du enten fintune til stampemøllens piller eller helt skifte væk fra dem, det er da en ret nem måde at afgøre det på :-)


Besvar