Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedel til stoker

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Kedel til stoker

Indlæg af John Skov Jensen » 20 feb 2012 08:20

timkenneth » 20 Feb 2012, 07:51 skrev:tror det vil være et dumt valg, da atmossen ikke er den bedste til at holde røgtemp nede, korrekt mig hvis jeg tager fejl. når du vil brænde piller af skal din kedel kunne holde røgtemp nede under ca 120 for at det skal være effektivt.

hvorfor ikke beholde atmossen så du har begge fyrringsmuligheder?
Jeg tror det vil virke fint. Sådan en Atmos DC32S har en ganske stor køleflade og hvis det bare er en lille tyndarmet 10-20kw brænder der skal på, vil din kedel ikke få nogen problemer med at holde røggaserne afkølet og dermed opnå en fornuftig virkningsgrad.


roedholm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 feb 2012 12:50

Kedel til stoker

Indlæg af roedholm » 20 feb 2012 14:55

Tak til alle der har svaret, især til John Skov Jensen fordi du ledte mig til de to andre tråde, der er da noget at arbejde videre ud fra.
Til Timkenneth - ja du har sikkert ret i at det vil være smartest at vælge en dobbelt løsning. Det handler jo altsammen om økonomi og hvis det kunne være en brugbar løsning at bruge Atmos kedlen, så er der jo trods alt sparet 10 - 15000. Desuden forestiller jeg mig at det fortsat vil være muligt at bruge min Atmos som pillekedel i perioder og som fastbrændselskedel i perioder. Hvis omstillingen begrænser sig til en låge der skal skiftes.
Jeg er på ingen måder vidende ud i det her, så måske er mine tanker ren tågesnak, men det er det jeg håber at få lidt mere klarhed over her i forummet. Rigtig interessant vil det jo være hvis der dukker nogen op som har praktisk erfaring i at anvende Atmos med en pillebrænder.

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Kedel til stoker

Indlæg af Hans » 20 feb 2012 18:11

AnkerSJ » 19 Feb 2012, 19:28 skrev:...Haves Tasso B3 kedel. Ønsker at montere et pillefyr på den eksisterende kedel. Erfaringer og gode råd modtages med tak. Mvh. AnkerSJ
JA-Stoker nævner netop Tasso B3 som en egnet kedel. Se evt. http://www.ja-stoker.dk/ja-stokeren/egnede-kedler.html
Mvh.
Hans


Besvar