Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rør og dimmensionering

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Rør og dimmensionering

Indlæg af Havmand » 19 feb 2012 19:32

Vær opmærksom på at der er MEGET stor forskel på kvaliteten...
Jeg har tidligere handlet en del med et firma med 17 afdelinger, da de er de nærmeste pushere ved mig, men grundet pris, kvalitet og ikke mindst service, har jeg valgt at støtte en mindre forhandler - desværre skal jeg køre en god tur for at handle - men det er altid turen værd!
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Rør og dimmensionering

Indlæg af Lille put i kedlen » 19 feb 2012 19:42

Skovløber » 19 Feb 2012, 19:22 skrev: Jamen jeg er da enig, jeg vil bare gerne købe alle stumper samtidig.
Så hvem syntes du er billigst på sort fittings :wink:
Jeg køber som regel ikke sorte fittings, da de koster minimalt mere og da jeg synes det ser pænere ud med galvaniserede - især, når man genbruger dem og de skal ikke males på undersiden og bagved med en radiatorpensel :( - men lav et regneark - skriv op hvad du skal bruge og sæt priserne fra 3 - 5 forhandlere op ved siden af hinanden - så finder du hurtigt ud af 1. hvem der har det meste af det du skal bruge, 2. hvem der har den mest overskuelige og informative hjemmeside, 3. hvilke der er billigst.

Du finder hurtigt ud af at selv mellem de 2 billigste forhandlere, kan der store prisforskelle på de enkelte produkter, således at det der er billigt hos den ene, kan være noget dyrere hos den anden og omvendt og ved at vælge fra 2 forskellige forhandlere, kan du spare mange penge - ikke bare på fittings, men ofte på mere specielle produkter. OK - du kommer evt. til at betale lidt mere i porto, men hvis man kan spare 7 - 800 kroner :great:

Nogle forhandlere giver heller ikke fuld returpris :(

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Rør og dimmensionering

Indlæg af Skovløber » 20 feb 2012 22:48

Du mener vel minimalt mindre, ik... :wink: , altså det sorte er lidt billigere.
Bør man virkelig male sit sorte fittings, for så vil jeg da også have galvaniseret... :shock:
Hvis bare fyrrummet er tørt og lunt, så ruster det vel ikke.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Rør og dimmensionering

Indlæg af Lille put i kedlen » 20 feb 2012 23:24

Selvfølgelig mindre - det var en smutter.

Sorte rør og fittings har det med at ruste, selvom fyrrummet er tørt og varmt og det ser bare mere proff ud med galvaniserede - og kommer man ud for at senere at skulle lave lidt om på sit anlæg - ja så ryger de sorte rør og fittings hurtigere ud i skrotbunken - så det er nærmest, som at holde på kronen og lade daleren rulle :(

Galvaniserede rør og fittings er man mere tilbøjelig til at gemme og genbruge igen og igen - hvad der er sparet - er tjent :great:

Når jeg er på genbrugspladsen, kigger jeg altid lige i jerncontaineren om der skulle ligge lidt rør og fittings - helst galvaniserede - bare sådan en 1/2 meter rør m. forskruninger og div. fittings kan hurtigt løbe op i 100 kroner - jernværdien er minimal, men ægte genbrug er guld icon_cheesygrin.gif

Hvorfor gå i fittingscenter, når man både kan spare penge og få større muskler ved at blive hjemme ved skruestikken og rørtangen :great:


Besvar