Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Cirkulationspumpe - hastighed???

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Cirkulationspumpe - hastighed???

Indlæg af Lintz » 05 feb 2012 17:01

Kan squ ikke helt regne den ud - Skal min pumpe stå højt så det varme vand kommer hurtigst muligt ud til fjernest radiator - det giver vel et minimal varmetab i rørene, men til gengæld når det vel heller ikke at afgive megen varme i radiatoren før det bliver "javet" tilbage til fyret - som så skal bruge minimal kraft for at varme det op igen.
Eller skal pumpen stå lavt så der afgives mere varme fra det varme vand inden det kommer tilbage til fyret, som så skal bruge en skovlfuld piller mere for at varme det op.
Er det i sidste ende hip som hap hvad jeg gør.
Har sat den i "Det grønne område" men når smeden har været på besøg "og lagt rør ind" - som konen siger, så står pumpen på næsten max.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Cirkulationspumpe - hastighed???

Indlæg af hahomi » 05 feb 2012 17:43

Ser du på hvordan Grundfoss og Smedegårds pumper automatik virker, kan du jo se at pumpernes ydelse afhænger af modtrykket og kører så lavt som muligt. Jeg tror ikke det er en tilfældighed, at de kører med lavest ydelse ved lavest varmebehov og vise versa.
Jeg tror du skal køre med den ydelse på pumpen, der lige akkurat er nok for at holde den ønskede temperatur i rummene. I praksis vil det jo nok sige lidt over. Jeg er ikke i tvivl om at pumpen skal køre med højere ydelse nu end f.eks. i april.
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Cirkulationspumpe - hastighed???

Indlæg af Lintz » 05 feb 2012 18:34

hahomi » 05 Feb 2012, 17:43 skrev:Ser du på hvordan Grundfoss og Smedegårds pumper automatik virker, kan du jo se at pumpernes ydelse afhænger af modtrykket og kører så lavt som muligt. Jeg tror ikke det er en tilfældighed, at de kører med lavest ydelse ved lavest varmebehov og vise versa.
Jeg tror du skal køre med den ydelse på pumpen, der lige akkurat er nok for at holde den ønskede temperatur i rummene. I praksis vil det jo nok sige lidt over. Jeg er ikke i tvivl om at pumpen skal køre med højere ydelse nu end f.eks. i april.
Min pumpe er en Smedegaard Simflex 25-40 3Q.
Sådan som jeg læser dit indlæg så skulle justering ikke være nødvendig - eller hva, Modtryk har vel ikke noget med varmeafgivelsen at gøre, men vel mere et udtryk for rørdimisioner??
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Cirkulationspumpe - hastighed???

Indlæg af Zarge » 05 feb 2012 18:44

både og... Når termostaterne på radiatorene åbner, så falder modtrykket, og så stiger pumpen... Så på den måde kan man jo godt sige at den justere efter varmebehovet...

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Cirkulationspumpe - hastighed???

Indlæg af hahomi » 05 feb 2012 18:45

Joe, det har du til dels ret i, men tror nu mere den styrer efter hvor meget / lidt termostaterne er åbne. I dette tilfælde tror jeg du er klogere end din smed, hvis du vel og mærke har varme i alle rum og termostaterne ikke er helt åbne (selvfølgelig svært at se), men jeg ville presse den så langt ned som muligt og få et så lille vandflow, at det lige holder den varme du vil ha.
Vælg dine kampe med omhu.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Cirkulationspumpe - hastighed???

Indlæg af Lintz » 05 feb 2012 18:57

hahomi » 05 Feb 2012, 18:45 skrev:Joe, det har du til dels ret i, men tror nu mere den styrer efter hvor meget / lidt termostaterne er åbne. I dette tilfælde tror jeg du er klogere end din smed, hvis du vel og mærke har varme i alle rum og termostaterne ikke er helt åbne (selvfølgelig svært at se), men jeg ville presse den så langt ned som muligt og få et så lille vandflow, at det lige holder den varme du vil ha.
Det lyder sansynlig - og når Zarge melder ind med samme løsningså må det jo være sandt - Han ser jo så troværdig ud :lol:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Cirkulationspumpe - hastighed???

Indlæg af Zarge » 05 feb 2012 19:31

Ja nemlig ja... B-)

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Cirkulationspumpe - hastighed???

Indlæg af klinten » 05 feb 2012 20:21

En tommelfinger regl er at den nederste 1/3 af dine radiatorer skal være kolde, så har du optimal afkøling. Men prøv at teste det, skru helt op for pumpen, så er alle dine radiatorer varme på hele fladen. Skru meget ned for pumpen, så er det kun den øverste del der er varm. Og som det bliver nævnt, så bliv ved med at skrue ned for pumpen indtil i ikke kan holde varmen mere og skru så lidt op. :great:
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Cirkulationspumpe - hastighed???

Indlæg af Lintz » 05 feb 2012 21:14

klinten » 05 Feb 2012, 20:21 skrev:En tommelfinger regl er at den nederste 1/3 af dine radiatorer skal være kolde, så har du optimal afkøling. Men prøv at teste det, skru helt op for pumpen, så er alle dine radiatorer varme på hele fladen. Skru meget ned for pumpen, så er det kun den øverste del der er varm. Og som det bliver nævnt, så bliv ved med at skrue ned for pumpen indtil i ikke kan holde varmen mere og skru så lidt op. :great:
Se det var noget jeg kunne bruge - Takker :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Cirkulationspumpe - hastighed???

Indlæg af Lintz » 07 feb 2012 20:08

klinten » 05 Feb 2012, 20:21 skrev:En tommelfinger regl er at den nederste 1/3 af dine radiatorer skal være kolde, så har du optimal afkøling. Men prøv at teste det, skru helt op for pumpen, så er alle dine radiatorer varme på hele fladen. Skru meget ned for pumpen, så er det kun den øverste del der er varm. Og som det bliver nævnt, så bliv ved med at skrue ned for pumpen indtil i ikke kan holde varmen mere og skru så lidt op. :great:
Så tror jeg den er ved at være der. Øverste 2/3 er "Av-av". Nederste 1/3 er "ah-dejlig"
Så det må jo være maksimal udnyttelse
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar